به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، بهروز اثباتی در نشست دومین جشنواره دو سالانه بین المللی کتاب مقاومت که روز گذشته در سرای اهل قلم برگزارشد، گفت: مفهومی که در ادبیات پایداری به دنبالش هستیم کلیدواژه ای است که قالب ادبیات مقاومت را در جهان شکل می دهد؛ «امنیت» یکی از آن کلید واژه ها است؛ به عبارتی دیگر زیست در چارچوب نظام ارزشی، حیاتی امنیتی محسوب می شود که برای هر فرد، سیستم یا ملتی یک امر نسبی می باشد؛ در این میان مسئله اصلی این است که بتوانیم این موضوع را برای کودکان مطرح کنیم.
وی با بیان اینکه مفهوم امنیت جهانی امروزه در ادبیات جهان مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: شخصیت های کارتونی غربی سمبل نظام امنیتی هستند و بر اساس ارزش های حیاتی غرب در ذهن کودکان ما برنامه ریزی می کنند؛ متاسفانه این شخصیت ها فرهنگ ضد نظام سنتی را در ذهن کودکان سرزمین ما پرورش می دهند.
این نویسنده کشورمان یکی دیگر از کلیدواژه های ادبیات پایداری را «تهدید» دانست و گفت: تهدید مجموعه عملیاتی است که هر چیزی که ارزش ها و منافع حیاتی را به خطر بیندازد تهدید می کند و البته خارج از سیستم است؛ امروزه دنیا پر از ادبیات تهدید است. مفاهیمی که در ادبیات کودک و نوجوان غرب وجود دارد و عمدتاً شخصیت ها و ضد قهرمان های نظام های القایی برای کودکان و نوجوانان، از جنس شرق هستند، در حالی که متاسفانه ما فکر می کنیم شناخت تهدید دشمن جزو وظایف ما نیست.
اثباتی وی در ادامه تصریح کرد: سومین کلید واژه مفهوم پایداری و مقاومت است که به معنای کوشش عالمانه و اگاهانه که توسط سیستمی جهت حفظ ارزش ها و منافع حیاتی صورت می گیرد؛ علاوه براین فرهنگ،ادب و هنر سه عامل بنیادین در یک محیط ادبی محسوب می شوند که در محیط به شدت تغییر می کنند. فرهنگ شامل سه بعد امنیتی، پایداری و تهدیدی می شود که فرهنگ امنیتی مهم ترین و بنیادی ترین فرهنگ ما به حساب می آید.
اثباتی با بیان اینکه ادبیات امنیتی، تهدیدی و پایداری سه ادبیات مستقل از هم هستند که یکدیگر را تکمیل می کنند، گفت: دریک نگاه کلی هر ادبیاتی سه وجه جدا از هم دارد که از جهات هنری, فن و تکنیک و رسانه قابل مقایسه است. از دیدگاه ما ادبیات پایداری نوعی ادبیات اجتماعی است که به عنوان ادبیات جهت دار، پرسشگر، پاسخ محور و حاصل آرمان معرفی می شود.
دبیر دومین جشنواره دوسالانه بین المللی کتاب مقاومت ادامه داد: ساده ترین مدل نظام رسانه که معروف به مدل واره ارسطویی است دارای سه عنصر کلیدی فرستنده، پیام و گیرنده است. به عبارتی آن چیزی که ادبیات پایداری را معنا می بخشد رابطه کلیدی این سه بخش است؛ در واقع این جشنواره باید وظیفه خود بداند سه جز فرایند رسانه ای ادبیات کشور را که شامل سیستم های فرستنده، سیستم هایی که مخاطب خلق می کند و سیستم هایی که پیام سازی می کنند را مورد نقد قرار دهد.
اثباتی با اشاره به اینکه ادبیات مقاومت و پایداری با ادبیات دفاع مقدس متفاوت است، خاطرنشان کرد: هر دو نوع ادبیات ارزشی هستند اما در جاهایی به هم شباهت هایی دارند. به عنوان مثال آثار زیادی خلق شده که به دفاع مقدس پرداخته اند اما ادبیات پایداری را شامل نمی شوند و برعکس. حتی دربرخی از رمان های نوشته شده در حوزه دفاع مقدس ادبیات مقاومت و پایداری به کارگرفته نشده است.