گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»؛ هفته ای که گذشت سینمای ایران با نزدیک شدن به جشنواره جهانی اسکار و خبرهای جدید درباره این جشنواره تنش های دیگری را تجربه کرد. خبر اول اینکه:
تیزر «اکباتان» آماده شد/ تلاش برای اکران در گروه قدس
آنونس فیلم سینمایی «اکباتان» آخرین ساخته مهرشاد کارخانی توسط موسسه پخش گویا فیلم تهیه شده است و در انتظار تعیین سرگروه برای اکران به سر میبرد.
رویا شریف تهیه کننده فیلم سینمایی «اکباتان» عنوان کرد: پخش فیلم را به موسسه «گویا فیلم» سپردیم که با فراغت بیشتری برای فیلم وقت بگذارد و در تلاش است آن را بعد از فیلم سینمایی «عملیات مهد کودک» در گروه قدس به نمایش در آورد.
وی افزود : اما در حال حاضر آنونس تبلیغاتی فیلم در مدت زمان 2دقیقه و 30ثانیه آماده شده و در انتظار زمان قطعی برای اکران است.
بر اساس این گزارش مهرشاد کارخانی که فیلمهای سینمایی «گناه من»، «ریسمان باز» و «کوچه ملی» را در کارنامه دارد در «اکباتان» از بازی شاهد احمدلو، مزدک میرعابدینی، سحر قریشی، سروش صحت، مانی حیدری، پوراندخت مهیمن و حضور افتخاری داوود رشیدی بهره گرفته است.
سایر عوامل تولید این فیلم عبارتند از نویسنده، کارگردان و طراح صحنه و لباس: مهرشاد کارخانی، مدیر فیلمبرداری: سید محسن جاهد، صدابردار: علیرضا غفار نژاد، طراح گریم: مهین نویدی، برنامهریز و دستیار اول کارگردان: ایما استمراری، مدیر تولید: مهدی کیهانی، مدیر تدارکات: محمد سلمانی، حبیبالله عظیمی، عکاس: علی حمیدنژاد. تهیهکنندگان: سید محسن جاهد و رویا شریف.
فروش 230 میلیونی «دربند» پس از 9 روز/ گیشه 15 میلیونی «گناهکاران» در دو روز اول
فیلم سینمایی «گناهکاران» آخرین ساخته فرامرز قریبیان در دو روز اول اکران خود فروش 15 میلیونی را تجربه کرد و «دربند» نیز پس از 9 روز اکران 230 میلیون تومان در تهران فروخت.
امیر قطبی مدیر پخش شرکت فیلمیران در خصوص آخرین آمار فروش فیلمهای در حال اکران توسط این شرکت گفت: جدیدترین فیلم اکران شده توسط فیلمایران فیلم سینمایی «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان است که روز چهارشنبه 4.5 میلیون و روز پنجشنبه 10 میلیون و 500 هزار تومان در سینماهای تهران فروش کرد تا در مجموع فروشی معادل 15 میلیون را در 22 سینمای پایتخت تجربه کند.
وی افزود: همچنین فیلم سینمایی «دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی پس از 9 روز اکران در 22 سینمای تهران توانست فروشی معادل 230 میلیون تومان تا پایان روز پنجشنبه را تجربه کند.
قطبی همچنین در خصوص سایر فیلمها نیز گفت: در حال حاضر سه فیلم «هیس دخترها فریاد نمیزنند» به کارگردانی پوران درخشنده، «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی و «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرمپور با وجود آنکه سینماهای سرگروه خود را از دست دادهاند اما به ترتیب 20، 7 و 22 سالن سینمایی را در تهران در اختیار دارند.
مدیر پخش شرکت فیلمیران در خاتمه اظهار داشت: فیلم سینمایی «هیس» پس از 65 روز اکران به فروشی معادل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان، «دهلیز» پس از 65 روز به فروشی معادل 970 میلیون تومان و «پل چوبی» نیز پس از 37 روز نمایش به فروشی معادل 840 میلیون تومان در تهران دست یافتهاند که هر سه فیلم با فروش مجموعه شهرستان جزء فیلمهای میلیاردی اکران تابستان به حساب میآید
جنتی :هنوز فیلم «گذشته» را ندیدهام/ علت عدم انتخاب فیلم «دربند» برای اسکار
وزیر ارشاد با بیان اینکه من هنوز فیلم گذشته اصغر فرهادی را ندیدهام، گفت: اعضای هیئت داوران که اهل نظر دادن در فیلم و سینما هستند تصمیم گرفتند گذشته به اسکار برود.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم ختم شوهر خواهر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که از بین گزینههای مطرح شده برای معاون فرهنگی چه کسی را انتخاب میکنید، گفت: هیچ کدام از این گزینهها، مطرح نیستند.
جنتی در پاسخ به این سوال که چرا فیلم گذشته که نمادی ایرانی ندارد و فیلمی فرانسوی محسوب میشود از طرف ایران به اسکار رفته است، تصریح کرد: هیئت داورانی از گذشته مطرح شده بودند که همه آنها اهل نظر در فیلم و سینما هستند.12 نفری که در هیئت داوری جمع شدهاند این انتخاب را انجام دادهاند.
وی با بیان اینکه بنده هنوز فیلم گذشته را ندیدهام که بخواهم درباره آن قضاوت کنم، در پاسخ به این سوال که چرا فیلم دربند معرفی نشد، خاطرنشان کرد: این دو فیلم در بین 52 فیلم مطرح بهترین بوده و هیئت داوران به این نتیجه رسیده که فیلم گذشته به اسکار برود.
«متل قو» در انتظار پروانه نمایش
فیلم سینمایی «متل قو» به کارگردانی مسعود نوابی و تهیهکنندگی بیژن امکانیان که مراحل فنی آن به تازگی به پایان رسیده، در انتظار پروانه نمایش به سر میبرد.
بیژن امکانیان تهیه کننده فیلم سینمایی «متل قو» عنوان کرد : فیلمبرداری کار چندی قبل پس از سی جلسه فیلمبرداری در فرودگاه بینالمللی امام خمینی تهران به پایان رسید و با طی مرحل فنی در انتظار پروانه نمایش وزارت ارشاد است .
وی افزود: به محض مشخص شدن اعضای جدید شورای پروانه نمایش و صدور پروانه نامیش فیلم آن فورا پیگیر مراحل اکران آن خواهیم شد و در تلاشیم در فصل مناسبی روی پرده برود.
وی تشریح کرد : «متل قو» فیلم برداری سختی داشت و طی سی جلسه در لوکیشنهایی واقع در شهرهای تهران، سلمانشهر، نمکآبرود، چالوس و نوشهر ضبط شد.
بر اساس این گزارش دانیال عبادی، تینا آخوندتبار، مجید حاجیزاده و سولماز حصاری نقشهای اصلی «متل قو» را بازی می کنند، فیلمی که در آن همه فکر میکنند امید و سایه برای هم آفریده شدهاند اما تنها نقطهی مشترک آنها تنفر از ازدواج و مسئولیت بچهدار شدن است...
آخرین فیلم نوابی «کلاهی برای باران» بوده و جز این، او سازنده سریالهایی چون «دردسر والدین»، «گمشده» و «آهوی ماه نهم» بوده است.
3 نمایش برای «حوض نقاشی» در جشنواره پوسان
برنامه نمایش «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری که در بخش پنجرهای رو به آسیای جشنواره پوسان به نمایش درمیآید، اعلام شد.
فیلم سینمایی «حوض نقاشی» که در بخش سودای سیمرغ سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس و همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد، در بخش پنجرهای رو به آسیا جشنواره پوسان به نمایش گذاشته خواهد شد. پنجرهای رو به آسیا فیلم های جدید کارگردانان را همزمان با بهترین فیلم هایی که در آسیا به نمایش گذاشته شده انتخاب میکند.
اولین نمایش فیلم سینمایی «حوض نقاشی» در هجدهمین جشنواره بینالمللی فیلم پوسان شنبه 13 مهرماه 1392 ساعت 14:00 در سالن CG Centum City5 خواهد بود.
این فیلم همچنین دوشنبه 15 مهرماه ساعت 13:00 در دو سالن Megabox Haeundae 1 و Megabox Haeundae 2 به صورت همزمان به نمایش گذاشته خواهد شد. جلسه پرسش و پاسخ این فیلم با حضور کارگردان و تهیه کننده این فیلم آقای منوچهر محمدی در پایان این نمایش برگزار خواهد شد.
آخرین برنامه نمایش این فیلم در این جشنواره روز چهارشنبه 9 اکتبر (17 مهرماه) ساعت 17:00 در سالن نمایش Community Media Center است. اختتامیه این جشنواره شنبه 20 مهرماه است.
جشنواره بینالمللی فیلم پوسان از مهمترین جشنواره های بین المللی در آسیا است. هجدهمین دوره این جشنواره 11 تا 20 مهر ماه در شهر پوسان کره جنوبی برگزار میشود.
«حوض نقاشی» محصول سال 91 حوزه هنری را منوچهر محمدی تهیه کرده است. شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سپهرام فرزامی و سیامک احصایی بازیگران این فیلم هستند.
«گذشته» نماینده سینمای ایران در اسکار 86 شد
کمیته انتخاب فیلم پس از ورود به بحث در خصوص دو نامزد نهایی ـ فیلمهای «دربند» ساخته پرویز شهبازی و «گذشته» ساخته اصغر فرهادی ـ در یکی از چالشیترین جلسات ادوار اخیر، عاقبت به معرفی «گذشته» به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی رأی داد.
اعضاء کمیته با تاکید بر ارزش های غیر قابل انکار دو فیلم، با توجه به مباحثات به عمل آمده در جمیع جهات، از اهمیت موضوع زبان و فرهنگ ایرانی و صنعت کنونی سینمای ایران تا برخورداری از بیشترین احتمال موفقیت و توجه به راهبردهای آینده سینمای ایران در تاثیرگذاری مستقیم بر جریان تولید در سایر کشورها، با مطالعه دقیق تاریخچه و مقررات جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، در نهایت به انتخاب فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی رای دادند و توافق کردند گزارشی از بحث های به عمل آمده در جلسات کمیته به قلم یکی از پایه گذاران سینمای نوین ایران، هنرمند بزرگوار، استاد مسعود کیمیایی، تنظیم گردد.
متن این گزارش به قلم ایشان به شرح زیر است:«وجدان، رَحِم داوری است.امر قضاوت بر موج های سهمگین است. این زمانی بسیار حساس، سرنوشت می سازد که هنرمندی به داوری یک اثر هنری بنشیند و دلیل بیاورد. داوری در وجدان رشد می کند. و سرنوشتی که با خطا بر یک اثر محتوم شود در عمر هنرمند قضاوت شده و قضاوت کرده به تاثیری رنج ساز می رسد که قابل بخشش نیست.
داورانی انتخاب می شوند تا از میان حدود پنجاه فیلم یک فیلم را انتخاب کنند تا معرفی به آکادمی اسکار شود. داوران به جمع نشسته همه آگاه بر هنر خود هستند و جای آنها در جامعه امن است.
اعتبار اسکار از سینمای پر بحث و ریشه دار آمریکا می آید. سینمای آمریکا تفکری به سینمای جهان دارد که انکار ندارد. اما در گرامر یک فیلم بدون شک سینمای آمریکا موثر اول بوده است.
هنوز سلسله فیلم های نوآر، وسترن، حتی موزیکال گرامرهای از تجربه آمده را در مدارس هنر تدریس می کنند. این تربیت هنوز در داوری های اسکار مشهود است.
سینما، ادبیات و خصوصا شعر در آسیا، اروپا و در سال های اخیر در آفریقا و آشکارا سینما و ادبیات در آمریکای جنوبی مستقل بوده است. آیا باید اثری انتخاب شود که در داربست تفکر یک جشنواره اندازه گیری شود یا آن همه رعایت هنرمندانه نیست. اثری که رعایت نمی کند مستقل است و استقلال هنرمند به معنای برآمده از جامعه ای آزاد است.
داوران این دوره همه از هنرمندان مستقل و یا تلاشگر برای رسیدن به استقلال هستند.
موضوع اول توان سخندانی داور است که می تواند عقایدش را در هنردانی بگوید. و اگر چنین نشود دلایل نگفته، قضاوت را تخریب می کند.
توجه داور به مقوله بسیار مهم «حقیقت سازی» باشد که حقیقت های دست ساز فرازهای یک اثر را نسازد، هیچ تخیلی تولید نشود، صحت مفهوم سازی، دانستن به کاربرد هنری فنون که ختم به دانستن تکنیک است، ربط داده ها.... پیدایش این همانی ها و یا تمثیل سازی با وجدان داوری به گفتگوها بیاید.
ربط ها و پیدایی ناشناخته ها به شناخته های معلوم همراه با دانستگی باشد.
باید دست فیلمی را داوران بگیرند و از این بزرگراه پر خطر رد کنند. اسفناک که در آن سوی بزرگراه اشتباه کرده باشی. داوران در این صبح فقط عقاید پاکیزه خودشان را سخن بانی کردند و به پای عقاید شریف خودشان دلایل آزاد خودشان را رای کردند.
با احترام به تمام فیلم ها دوازده فیلم ماند و از میان این مانده دو فیلم در کنار هم، هم قد و هم اعتبار ماندند. باشد که عقیدۀ تندرست با مهر بیاید که مهر با وجدانِ هنرمند است حتی اگر درباره بی مهری قضاوت کند. فیلم «گذشته» اثر آقای اصغر فرهادی و فیلم «در بند» اثر آقای پرویز شهبازی.
«دربند» داوران را به بند کرد و در بند فیلم «گذشته» شد. در هم شدند. پر از اعتبار، پر از سینما و پر از تعهد، ابزار و کلمات قدیمی اند. باید از آنها معنای تازه ای ساخته شود. هر دو سینمای قصه گو که پیدایش اسطوره و حماسه از قصه گویی آغاز می شود.
«در بند» با موضوعی ایرانی، با پرداختی از سینمای متداول مستقل، آمده از سینمای معترض و فیلم «گذشته»، صاحب یک سینمای متاثر از گرامر سینمایی جهان، پر از دانایی های یک فیلمبردار، بازی بازیگران و چرخیدن در یک خانه کوچک، بدون گم کردگی و خلاف راه.
از فیلم «در بند» چیزی کسر نشد، در بلندی ایستاد و فیلم «گذشته» با یک عقیده پیش بینی شده روبرو شد که به قضاوت های سینمای آمریکا، خصوصا شناخت شیوه کارگردانی آقای اصغر فرهادی آشناتر است.
داوری در دو شکل خود قضاوت می شود: واقعی – عینی و ارزشی.
گمان ها راه های زیادی را درباره شناخت پیشنهاد می کنند، اما هیچگاه نمی توان از راه گمان به شناخت و از این شناخت به حقیقت ناپیدای قضاوت در هنرها رسید.
با اطمینان می گویم در این قضاوت ها، به وقت پایان، اشکی پنهان با ماست. نکند بادی آشنا و بر حق به بادبان دیگری بوزد؟
فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی انتخاب شد».
مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست،مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا، امیر اسفندیاری و فاطمه معتمد آریا.
«من کارگرم» در انتظار پروانه نمایش/ فیلمی در مورد شش قلوها
با پایان یافتن موسیقی و صداگذاری فیلم ویدئویی «من کارگرم » برای گرفتن پروانه نمایش به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد.
علی توحید پرست گفت : فیلم سینمایی «من کارگرم» که نگارش مشترک بنده و مهدی مطلبی است چندی پیش به فیلم برداری خود در تهران خاتمه داد و امروز با پایان یافتن مراحل صداگذاری و میکس برای تایید و صدور مجوز راهی ارشاد شده است.
وی افزود: «من کارگرم» اولین تجربه ی بلنم بعد از ساختن چند فیلم کوتاه است که با توجه به نگاه تازه اش بر مسایل اجتماعی در قالب کمدی پیش بینی میکن ماز فروش خوبی برخوردار شود.
توحیدپرست ادامه داد : این فیلم در نسخه ویدئویی برای پخش در شبکه توزیع خانگی تهیه شده است.
بر اساس این گزارش، داستان «من کارگرم» درباره صادق (با بازی مجید صالحی) یک کارگر ساده است که به همراه مادر و همسر پا به ماه خود در خانه ای استیجاری زندگی می کنند . در این بین روز وضع حمل همسر صادق فرا می رسد و از قضا صاحب شش فرزند پسر میشود . ورود شش قلوها ، زندگی صادق را درگیر ماجراهای عجیبی میکند .
از دیگر بازیگران این فیلم می توان به بیتا سحرخیز ، اصغرسمسارزاده ، پروین قائم مقامی ، مهران رجبی ، شهین تسلیمی ، مهران غفوریان ، سیاوش مفیدی ، محسن افشانی ، مهرداد فلاحتگر ، کوروش معصومی، محمد حمزهای ، رضا عظیمی ، احمدایراندوست ، یوسف قربانی ، یزدان جیریایی ، خسرو خان محمدی ، مهدی مطلبی و سیاوش صداقت اشاره کرد.
«فصل فراموشی فریبا» در انتظار آهنگساز/ 10 درصد تدوین انجام شد
فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی چندی پیش به فیلمبرداری خود خاتمه داد و در حال حاضر مراحل تدوین و صداگذاری را همزمان با هم طی میکند.
عباس رافعی تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «فصل فراموشی فریبا» عنوان کرد: کمتر از یک ماه است که فیلم برداری اثر به اتمام رسیده و در حال حاضر حدود 10 درصد تدوین آن را همزمان با صداگذاری انجام داده ایم و سرعت خوبی در این زمینه داریم.
وی افزود : از آنجایی که نمی خواهیم «فصل فراموشی فریبا» موسیقی انتخابی داشته باشد برای آن به دنبال آهنگساز هستیم و هنوز هیچ گزینه قطعی نیافتیم.
رافعی درباره فیلمبرداری «فصل فراموشی فریبا» توضیح داد: این اثر یک فیلم خیابانی است که در تهران معاصر میگذرد و اغلب لوکیشنهای آن در خود شهر تهران بود و به دلیل کار در لوکیشنهای معاصر بیرونی سختتر از کار در فیلم «کیمیا و خاک» که در آن مجبور بودیم تهران دهه پنجاه را بازسازی کنیم،نبود.
بر اساس این گزارش فیلمبرداری « فصل فراموشی فریبا » که با آخرین تکنولوژی دوربینهای آری فلکس (Alexa) در ایران صورت میگیرد به کارگردانی و تهیهکنندگی عباس رافعی و با حضور مسعود دلیری به عنوان مدیر تولید، علیرضا برازنده به عنوان مدیر فیلمبرداری و بازیگرانی همچون ساره بیات، امین زندگانی، شهین تسلیمی، هومن کیایی در مرحله تدوین به سر می برد.
انصراف رضا میرکریمی از حضور در شورای پروانه نمایش
رضا میرکریمی معتقد است: بازگشایی خانه سینما پیروزی صبر، متانت و عقل در مقابل کینه،تظاهر و نفاق بود.
کارگردان «یک حبه قند» درباره روند بازگشایی خانه سینما گفت: به عنوان یک عضو جامعه سینمایی کشور، احساس وظیفه میکنم ابتدا از هیات مدیره خدوم و مدیرعامل مظلوم خانه سینما به خاطر پایمردی و عدم انحراف از مسیر قانون، انصاف و اخلاق سپاسگزاری کنم. او در عین حال مطرح کرد: همچنین باید از مقام محترم وزارت و دوست دانشمندم آقای ایوبی به خاطر پرهیز از سیاستزدگی و حرکت در مسیر اعتدال قدردانی کنم.
میرکریمی درباره اینکه آیا پذیرفته است در شورای پروانه نمایش حضور داشته باشد گفت: درباره عضویتم در شورای پروانه نمایش به محض طرح موضوع، کمی غافلگیر شدم. در این زمینه تماسی با دکتر ایوبی داشتم و ضمن تشکر از حُسن نظر و اعتماد ایشان و جناب وزیر با توجه به حضور سه کارگردان در میان اعضاء این شورای محترم و ضرورت حضور یک تهیه کننده در ترکیب آن، آمادگی خود را جهت کناره گیری به نفع اصلاح این موضوع اعلام داشتم.
وی ادامه داد: خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت. اعتقاد دارم که با آرایش چهرههای متین، کارشناس و خوشنام و با در نظر گرفتن اصل شفافیت که جزو سیاستهای راهبردی ریاست جدید سازمان سینمایی و همکاراشان میباشد، شاهد دورهای سرشار از اعتماد متقابل و همکاری صادقانه بین هنرمندان و مدیران خواهیم بود. رضا میرکریمی که این روزها مشغول فیلمبرداری جدیدترین ساختهی سینماییاش به نام «امروز» است تاکنون 75 درصد فیلمبرداری را به سرانجام رسانده است. در این فیلم پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی و... به ایفای نقش میپردازند.