به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، احمد عربلو در سومین نشست از سلسله نشست های بررسی وضعیت نویسندگی داستان مصور در ایران که روز گذشته در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد، گفت: موضوع، انتخاب نوع موضوع، شناخت مخاطب و حتی تصویر گری در کمیک استریپ مهم است. به عبارتی دیگر اگر کمیک استریپ به خوبی شناخته شود، در میان همه جا بیافتد، اهمیت آن ترسیم شود و نویسندگان خوبی دراین حوزه تربیت شوند قطعا این هنرتاثیرگذار خواهد بود.
عربلو ادامه داد: معتقدم در هنر کمیک استریپ تصویرگری از نویسندگی پیش رفته و درحال حاضر کلاس ها و دانشکده های مختلف زیادی برای تدریس تصویرگری تاسیس شده اند؛ اما از نویسنده تخصصی این حوزه برخوردار نیستیم.
نویسنده کشورمان در همین زمینه افزود: به عنوان مثال درسینما از کارگردان و بازیگران خوبی برخورداریم اما فیلمنامه خوبی نداریم سالیان سال است که سینما نرفته ام چون فکر می کنم فیلم نامه ها مخاطب را جذب نمی کنند؛ اما خوشبختانه در حال حاضر هنر کمیک استریپ نسبت به سینما علاقه مندان بیشتری دارد.
وی با اشاره به اینکه اهمیت هنر کمیک استریپ در اروپا شناخته شده و علاقه مندان زیادی دارد، عنوان کرد: حتی از این هنر در کشورهای خارجه استفاده سیاسی می شود, به عبارتی دیگر در کشورهای غربی با تیپ سازی و شخصت سازی به واسطه این هنر به خواسته های خود می رسند و حرفشان را می زنند, معتقدم باید این روش را درایران حاکم کنیم.
عربلو گفت: زبان کمیک استریپ یک زبان خاص و ویژه خود هنر است, البته تصور این که هر شخصی نویسنده خوبی باشد طبیعا می تواند کمیک استریپ هم بنویسد اشتباه است, درواقع تربیت نویسندگانی که بتوانند به صورت تخصصی دراین زمینه بنویسند یکی از کارهایی است که باید بدان توجه شود و جزو ضرورت هایی است که متاسفانه نادیده گرفته می شود.
وی ابراز داشت: طبیعتا نویسنده کمیک استریپ با یک نویسنده معمولی کاملا فرق دارد. نویسنده این هنر اساسا باید سینما و فیلم را بشناسد, از قوه بصری قوی برخوردار باشد, همچنین باید با تصویر گر هماهنگ بوده و نیز بر تکنیک های تصویرگری و توصیفی تصویری تسلط کاملی داشته باشد و در برخی مواقع مانند یک فیلم نامه نویس عمل کند؛ البته اینکه نویسنده کمیک استریپ باید با اصول داستان نویسی و رمان نویسی آشنا باشد یک امر بدیهی است اما در هر صورت معتقدم نویسنده این حوزه باید از یک زبان مشخص برخوردار باشد.
عربلو تصریح کرد: باید قبول کنیم هنر کمیک استریپ از غرب آمده و احساس می کنم کودکان و نوجوانان تحت تاثیر شیوه های غربی قرار بگیرند؛ در صورتی که ما دارای فرهنگ های غنی هستیم و حتی بسیاری از اشعار ما می تواند تبدیل به کمیک استریپ شود.معتقدم منابع فرهنگی ما دارای موضوعات بکر و جالبی است. به عنوان مثال جنگ و دفاع مقدس یکی از موضوعاتی است که می توان در زمینه های زیادی به آن پرداخت اما حقیقتا تاکنون به دنبال آن نرفته ایم.
وی افزود: درواقع ما به لحاظ فرهنگی از عقبه قوی برخوردار هستیم اما باید بررسی شود که چرا در کمیک استریپ از آنها استفاده نمی شود.
عربلو با بیان اینکه هنرکمیک استریپ باید جدی گرفته شود، ابراز داشت: به عقیده من اگر کلاس هایی ویژه این هنر برگزار نشود؛ افراد مستعد را شناسایی نکنیم و در این حوزه سرمایه گذاری نکنیم بی فایده خواهد بود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در نهایت باید بگویم می توانیم خیلی از کتاب ها را تبدیل به کمیک استریپ کنیم اما نیاز به یک تیم مجرب دراین حوزه داریم.