محمد فتحی در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در زنجان، بیان داشت: متاسفانه برقراری و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه به عنوان وظیفه اصلی و مهم مسئولان مطرح نشده است.
وی افزود: دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نیاز جدی به اشتغال دارند؛ اما متاسفانه مهارت مورد نیاز اشتغال را کسب نکرده اند؛ بنابراین وزیر علوم باید توجه جدی به آموزش های عالی مهارتی و علمی- کاربردی داشته باشد.
رئیس دانشگاه علمی- کاربرد زنجان تاکید کرد: وزیر علوم باید برای پر کردن شکاف بین صنعت و دانشگاه سیاست گذاری، تکنیک و تاکتیک مناسبی را برگزیند.
فتحی تصریح کرد: دانشگاه ها باید براساس برنامه افق 1404 به سمت مهارت آموزی، کارآفرینی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار در بخش های مختلف حرکت کنند.
وی افزود: از دیگر برنامه های مهم وزیر علوم جدید باید تهیه برنامه جامع فرهنگی باشد.
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی زنجان گفت: تهاجم فرهنگی و جنگ نرم که مقام معظم رهبری به مقابله با آن تاکید دارند شعار و توهم نیست؛ بلکه واقعیتی است که آسیب های بیشماری برای جوانان جامعه در پی دارد؛ بنابراین تهیه برنامه جامع برای پیشگیری و مقابله با آن ضروری است.
فتحی توجه به توانمندی های بومی هر استان را از برنامه های مهمی برشمرد که باید وزیر علوم در اولویت کاری خود قرار دهد.
وی متذکر شد: برخی برنامه های سودمند اعم از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، توجه به نظریه های علوم انسانی و بومی کردن علوم انسانی در دوره وزارت های پیشین آنچنان که باید انجام می شد، محقق نشده است.
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی زنجان دلیل عدم تحقق برنامه های مهم دانشگاهی را مربوط به ضعف در سیاست گذاری، مدیریت و اجرا دانست و گفت: باید برنامه ها طبق آیین نامه های اجرایی قوی و عملیاتی و با هماهنگی بالادستی ها انجام شود.
فتحی یادآور شد: عزت، اقتدار، سربلندی و هویت ملی- اسلامی هر ملتی در گرو علم و پژوهش آن ملت است و با توجه به اینکه دانشگاه مرکز تربیت نیروی دانشمند و خلاق جامعه است از اهمیت ویژه ای برخوارد است.