امروز بشریت از وجود استکبار رنج میبرد و آنهم به خاطر تحمل استکبار به خاطر جهل و عدم آشنایی با معارف دینی است ؛ آمریکا سعی میکند همواره بر انسانهای جهان سلطه داشته باشد.
گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»- امروز بشریت از همان چیزهایى رنج مىبرد که پانصد سال پیش، هزار سال پیش، پنج هزار سال پیش و پیشتر و پیشتر، از آنها رنج مىبرده است. آن روز هم بشر از ظلم و محنت غلبهى انسانهاى ددصفت رنج مىبرد؛ امروز هم انسانها از ظلم و برادرکشى و غلبهى قدرتها و قلدریهاى جهانى رنج مىبرند و اسیر همان دامها و بدبختیهایى هستند که آن روز بودند. آن روز هم گروههایى مستکبر و گروههایى مستضعف بودند؛ امروز هم همانطور است. اگر هزار سال دیگر هم، دنیا همینطور پیش برود و پیشرفتهایى در آن به وجود بیاید، مادامى که دین خدا حاکم نشده باشد، باز عدهیى مستکبر و عدهیى مستضعفند. دین آمد، براى اینکه ناکامیهاى بشر را از بین ببرد. امروز ناکامیهاى بشر، به خاطر اعراض از معنویت و دین و تعالیم عالیهى اسلامى، همچنان باقى است و از بین نرفته است.
سخنان بالا بخشی از بیانات مقام معظم رهبری درباره استکبار است ، ایشان همواره سعی کردند چهره خشن و زورگوی استکبار ؛ به رهبری آمریکا را افشا کنند. در ادامه به برخی از سخنان رهبری درباره استکبار می پردازیم ؛
مفهوم استکبار در قرآن
اصلاً مفهوم استکبار در قرآن همین است که عنصرى یا شخصى یا جمعى یا جناحى، خود را بالاتر از حق بهحساب آورد و زیر بار حق نرود و خود و قدرتش را ملاک حق قرار بدهد! اولین مستکبر در تاریخى که قرآن براى ما ترسیم مىکند، ابلیس است: «ابى واستکبر»، او اولین مستکبر است. ممکن نیست فرض کنیم که یک مسلمان یا مؤمن یا موحّد، حتّى یک روز یا یک لحظه، از دشمنى با ابلیس و شیطان منصرف بشود. اصلاً خط اسلام، یعنى خط ضد ابلیس و شیطان.
*بیانات در دیدار دانشجویان و دانش آموزان 10/08/1368
استکبار یعنی دیکتاتوری در سطح بین الملل
استکبار، یعنى حالت فرعونیت، یعنى دیکتاتورى در سطح بینالمللى. ملتها با دیکتاتورى در کشورهاى خودشان مبارزه مىکنند؛ چه در این مبارزه فائق شوند، چه نشوند؛ اما سرِ خود را که بالا مىکنند، مىبینند یک دیکتاتورِ بینالمللى آنجا ایستاده است و در همهى کارها دخالت مىکند؛ در سرنوشت ملتها دخالت مىکند، آن هم بر اساس مصالح خودش ؛ با این همه هر دیکتاتورى بالاخره ممکن است یک وقت هم به منافع ملت خودش بیندیشد. اما این دیکتاتور بینالمللى، جز به منافع ملت امریکا، و آن هم نه همهى ملت امریکا، بلکه پشتیبانان رژیم حاکم - یعنى کارتلها، تراستها، سرمایهداران بزرگ و سازمانهاى مؤثّر در دولت - به چیز دیگرى نمىاندیشد.
*بیانات در دیدار دانشجویان و دانش آموزان 14/08/1376
کلمه استکبار واژه ای تازه در فرهنگ سیاسی
جا دارد که جوانان عزیز، هم کلمه استکبار و هم کلمه مبارزه را پیش خودشان در بحثهای دانشجویی و دانش آموزی درست بشکافند و به اعماق عنوانی که اصطلاح جدیدی است و انقلاب وارد فرهنگ سیاسی دنیا کرد، درست برسند. این، خصوصیتِ همه حرکتهای اصیل و پرمغز و ریشه دار است که در فرهنگ سیاسی عالم، واژه های تازه ای را وارد می کنند تا بتوانند مفاهیم مورد نظر خود را درست ادا کنند. کلمه استکبار و مبارزه با استکبار از این قبیل است.
*بیانات در دیدار دانشجویان و دانش آموزان 12/08/1378
عربده کشی ، طبیعت قدرتهای استکباری
عربده جویی هایی که شما امروز ملاحظه می کنید، قدرت نمایی هایی که آمریکایی ها می کنند، این ها طبیعت قدرت های استکباری است; باید فریاد بکشند و تهدید کنند ; اصلا بخش مهمی از قدرت آن ها ناشی از همین تهدیدهاست . ملت و مسؤولان یک کشور را مرعوب کنند و خواسته های خود را در سایه مرعوب شدنشان، به آن ها تحمیل کنند; قضیه این است والا این طور نیست که آمریکا این قدرت را داشته باشد که بدون هزینه های سنگین غیرقابل تحمل، به کشوری حمله نظامی کند; نخیر، هر وقت لازم باشد، این ها حمله نظامی را به کار می گیرند; منتها شرط اول آن این است که بدانند در آن حمله نظامی ناکام نخواهند شد و توی دهنشان نخواهد خورد . آن جایی که احتمال بدهند قدرت مقاومتی وجود دارد، هرگز چنین خطری را متحمل نمی شوند . ثانیا حمله نظامی را وقتی انجام می دهند که خواسته های خود را از طریق دیگری نتوانند به آن کشور تحمیل کنند . با تهدید و فریاد و جنجال و جوسازی سیاسی و قدرت رسانه ای سعی می کنند خواسته های خود را بر آن کشور تحمیل کنند.
*بیانات در دیدار دانشجویان و دانش آموزان 13/08/1381
لزوم شعار مرگ بر آمریکا
من در اینجا نکتهاى را به شما عرض کنم. بعضى خیال مىکنند که اگر ملت ایران مىگوید مبارزه با امریکا، یا مرگ بر امریکا، یا عدم رابطه با امریکا و از این قبیل حرفها، این یک مسألهى شعارى و احساسى محض است؛ نه. این اشتباه است. این یک مسألهى اساسىِ متّکى بر پایههاى منطقى و کاملاً خردمندانه و درست منطبق بر مصالح ملى این کشور است. این را باید توجّه کنید. ظاهر قضیه سیاسى است؛ اما باطن قضیه، یک مسألهى ملى، انسانى، تاریخى، وابسته به سرنوشت این کشور و این ملت و شما نسل جوان و نسلهاى آینده است. این مسأله، به امروز و فرداى این کشور ارتباط پیدا مىکند. من امروز مختصرى در این زمینه صحبت مىکنم؛ لیکن خودِ شما باید فکر کنید؛ جوان باید فکر کند.
*بیانات در دیدار دانشجویان و دانش آموزان 14/08/1376