به گزارش خبرنگار اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، مراسم 16 آذر و روز دانشجو عصر امروز با حضور حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه الزهرا برگزار شد.
پناهیان گفت: شاید شما این سوال را بارها از خود پرسیده باشید که چرا کسانی که نام آنها را دشمنان بشریت می گذاریم، وقتی با قدرت های رسانه ای به میدان می آیند مسئله فردگرایی را افزایش می دهند، من کاری به حرام و حلال و درست و نادرست بودن این مسئله ندارم از لحاظ شرعی ندارم، بلکه این یک بحث اجتماعی است، آنها چرا علاقه مندند ما به مسائل شرعی خودمان بپردازیم و دین و سیاست را هم به صورت شخصی تعریف می کنند و دوست دارند مهمترین مسئله ما مسائل مالی و اقتصادی باشد، آنها حتی بحث اقتصادی را هم فردی می کنند و در این صورت شما از خود نمی پرسید که چرا درآمد کارتل های بزرگ از درآمد کشورها بیشتر است.
وی افزود: آنها اگر دوست دارند به مسائل عشقی و اخلاقی هم زیاد پرداخته شود برای همین شخصی سازی زندگی است در حالی که ما می توانیم از همین رسانه ها استفاده کنیم اما اجتماعی و جهانی باشیم همان طور که ما قدیم ها با شاهنامه سرگرم می شدیم که شخصی نبود بلکه واجد مسائل اجتماعی و جهانی زیادی بود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نباید بیش از حد به مسائل شخصی اهمیت دهیم بیان داشت: ما چیزهای کمی را می توانیم در عالم تغییر دهیم آنها نیز به دنبال این نیستند ما فاسد باشیم و فرقی نمی کند سراغ سینه زنی برویم یا سراغ سایت های اخلاقی فقط می گویند تو به زندگی خودت بپرداز.
پناهیان خاطرنشان کرد: 16 آذر سالروز شهادت دانشجویانی است که به فکر جامعه بوده اند رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند خدا لعنت کند دست هایی را که به دنبال این هستند که دانشجو را غیرسیاسی کنند، دانشجو می تواند از مسائل شخصی خود بگذرد اما نمی تواند از مسائل کلان سیاسی و اقتصادی جامعه گذر کند.
این دانشجویان نیز به این علت به قتل رسیده اند که در مقابل ذلت ما در برابر آمریکا حساس شده بودند.
پناهیان تصریح کرد: یکی از نتایج لیبرالیسم این است که آدم ها به مسائل کلان کاری نداشته باشد چون در این صورت نگاهشان متفاوت می شود اما اگر خرد نگر باشیم تحلیل های ما متفاوت است اوایل انقلاب امام می فرمود چرا شاه ایران باید جلوی رئیس جمهور آمریکا ذلیلانه برخورد کند و این حرف ها برای اولین بار بود که به گوش مردم ما می خورد زیرا مردم ما به این وابستگی و مسائل جهانی دقت نمی کنند.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که اگر با مسائل جهانی درگیر باشید احتمال انحراف شما وجود ندارد اظهار داشت: یکی از عوامل انحراف کسانی که سر جوان ها را در سوریه از تن جدا می کنند این است که مسائل کلان بین المللی توجه ای ندارند در عالم مسائل کلان تری از اختلاف دو مذهب وجود ندارد که اگر ما به آنها نگاه کنیم به سمت اتحاد بین ادیان می رویم امام زمان نیز بعد از ظهور دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت را با هم متحد می کنند در واقع کسی که بخواهد جهان را اداره کند باید بین ادیان اتحاد ایجاد کنند.
وی ضمن بیان اینکه فردیت گرایی و شخصی نگری در هر مقوله ای حالت بدی است، گفت: شما چقدر بر قنوت نماز خود برای مظلومین منطقه دعا می کند. آیت الله بهجت به حدی برای مومنین و مظلومین منطقه مناجات و دعا می کردند که من تعجب می کردم این دعا باور انسان را تقویت می کند ما هر روز باید دعای عهد را بخوانیم. امام خمینی(ره) نیز وصیت کرده بودند تا 40 روز بعد از وفات ایشان دعای عهد را برایشان بخوانند و می فرمودند دعای عهد برای تغییر سرنوشت موثر است ما در این دعا از طرف همه اهل عالم باید به امام زمان (عج الله) سلام دهیم.
پناهیان خاطرنشان کرد: امام فرمود والله اسلام همه اش سیاست است اما همین الان تبلیغات دینی ما حقیقت اجتماعی و سیاسی اسلام را نشان نمی دهد تزکیه نفس بسیار اهمیت دارد و کسی بخواهد راهبه باشد باید بر خط اول به میدان رود اما برای اینکه شما نورانی شوید به شما نمی گوید به مومنین جهان خدمت کنید و در اندازه های بین المللی انقلابی رفتار کنید این نفس تبلیغات دینی ماست.
پناهیان با اشاره به اینکه کسانی هستند که چهره اسلامی را زشت می کنند به عالم نشان می دهند اظهار داشت: الله اکبر شعار انقلاب ما و دفاع مقدس بود اما فیلمهایی ساختند که تررویست ها موقع الله اکبر ترور می کند و سر می بردند و تا هر جا اروپایی صدای اذان را شندیدند بگویند تروریست ها آمدند.
وی افزود: آن وقت ما به کارگردانهایی که مسائل انقلاب و دفاع مقدس ما را شخصی سازی می کنند احترام می گذاریم این افراد نمی توانند انگیزه ای خارج از انگیزه های فردی برای کاراکترها در نظر بگیرند طبق آماری که رئیس قبلی بنیاد شهید ارائه کرد در وصیت نامه شهدا به طور متوسط از کربلا امام حسین عاشورا و ولایت فقیه چهار بار یاد کرده اند. ولایت فقیه قله مسائل اجتماعی و سیاسی است اما جزوات معارف اسلامی دانشگاه های ما تا حدی بحث های اخلاقی و معنوی سکولار دارند ولی مسائل ما اول سیاسی اجتماعی و بعد خصوصی است.
وی گفت: اوایل انقلاب مردم ما خیلی سیاسی شده بودند و همه ازدواج ها بچه دار شدن ها و سبک زندگی ها روی حساب مواضع سیاسی و اجتماعی صورت می گرفت مثلا در آن دوره از امام نصیحتی منتشر شده بود که فرموده بودند سعی کنید دوشنبه و پنجشنه ها را روزه بگیرید من روز دوشنبه ای به جهاد سازندگی رفتم و دیدم همه روزه گرفته اند جون رهبر سیاسی به آن توصیه کرده بود.
وی با بیان اینکه تزکیه محور مسائل اجتماعی است گفت: این در حالی است که فیلمی می سازند که همسر طلبه ای مریض است و او برای در آوردن پول قالی بافی می کند در جامعه مسائل زیادی وجود دارد و بسیاری از مدرسه ها طلبه کم دارند آن وقت این طلبه قالی بافی می کند در واقع فیلم ها می گویند طلبه خوب کسی است که به کار کسی کار نداشته باشد در جایی هم رفیقش به او می گوید بیا برویم کار تبلیغی کنیم اما او جواب می دهد باشد برای بعد. اصلا مگر چنین چیزی امکان دارد؟ من اصلا نمی دانم عرفان بدون سیاست یعنی چه؟ اگر عرفان از سیاست کناره بگیرند عرصه سیاست عرصه پدر سوخته می شود.
این استاد دانشگاه بیان داشت: ماهوارهها تاکید دارند و می گویند آزادی فرد مهم است بدون آزدی جامعه چگونه میشود جامعه را به اسارت برد و بگویند افراد آزاد باشند چرا رادیو اسرائیل و رادیو آمریکا به اشکال مختلف بر آزادی فردی تاکید دارند مگر آزادی جامعه ارزش ندارد.
وی افزود: در قرارداد ژنو ابهاماتی وجود دارد و احتمال سوءاستفادههایی در این قرارداد میرود که شما میتوانید این موارد را فهرست کنید تا به حال آمریکا روی کدامیک از قراردادهایش ایستاده است؟ سوال دیگر این که چرا آمریکا یک تفسیر از قرارداد و ایران تفسیر دیگری از آن ارائه میدهد آنها میگویند اگر ایران بخواهد از انرژی هستهای استفاده کند شرط دارد آیا شما میپذیرید ملتی دیگر برای شما شرط بگذارند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ما دولتمردان آمریکا را نماینده واقعی مردم آمریکا نمیدانیم دموکراسی در غرب افکار عمومی را فریب داده و عدهای را بر مردم حاکم کردهاند برخی میگویند اگر به هر قیمتی با آنها قرارداد نبندیم تحریمها کمرشکن است اما در گزارش سنای آمریکا آمده بود اگر ما به پای میز مذاکره نمیرفتیم مقررات مربوط به تحریم داشت متلاشی میشد و نمیتوانستیم بیشتر تحریمها را ادامه دهیم.
وی با طرح این سوال که وقتی جامعه اسیر باشد آزادی افراد در آن چه ارزشی دارد بیان داشت: شهدای 16 آذر برای آزادی جامعه شهید شدند چرا تا به حال ماهوارههای از آزادی ایران در عرصه بینالمللی حرفی نمیزنند آنها از اهرم آزادی افراد علیه آزادی جامعه استفاده میکنند و وقتی بخواهند جامعه را اسیر کنند بر آزادی افراد آن تاکید میکند البته من آزادی فردی را رد نمیکنم و معتقدم آزادی افراد در جامعه ما بیش از جوامع دیگر است آزادی جامعه نیز حقوق بشر و حق جامعه است که برای تصمیم بگیرد ما نیز سیستم انتخابات داریم و سیستم ولایت فقیه هم در نهایت به گونهای است که توسط مردم انتخاب میشود.
پناهیان با بیان این مطلب که ما انرژی هستهای را برای طبیعت و رشد دانش میخواهیم اظهار داشت: این بلوغ است که انسان برای آزادی جامعه جان دهد تا برای آزادی خود و این گونه است که افراد هم رشد میکنند اما در غرب جوامع اسیر هستند مثلا وقتی آمریکا میخواهد با ما مذاکره کند باید پیش نتانیاهو کارت بزند و مردم آمریکا هم سوال نمیکنند که چرا دولتمردانشان این قدر حقیر هستند آنها به مردم یاد دادهاند که شما فکر آزادی جامعه نباش تو به صورت فردی آزاد هستی البته اخیرا آزادی های فردی هم در آن جوامع دارد جمع میشود.
پناهیان با اشاره به خاطره خود از سفر کانادا گفت: در کانادا تاجر ایرانی ما را برای ناهار دعوت کرد و می گفت میخواهد برای سرمایهگذاری به ایران بیاید و اظهار می داشت که در غرب ثروت وقتی از جایی بالاتر رود مخصوص جهود (صهیونیست ها) است و شما نباید وارد منطقه ممنوعه شود او می گفت این ادعا که در غرب اقتصاد آزادی وجود دارد دروغ است به مسیحیان نیز یاد دادهاند که به مسائل به صورت کلان نگاه نکنند و سرگرم خود وزندگی شخصی خود باشند.
وی با اشاره به تخلف معاویه از قرداد صلح با امام حسن (ع) گفت: معاویه در مدینه گفت میخواهم یزید را جانشین خود کنم به او گفتند در صلحنامه تو با امام حسن (ع) قرار بر این نبود معاویه نیز سران عرب راجمع کرد و چند غلام مست با شمشیرهای آخته پشته پرده نگهداشت و به آنها گفت من مردم را به اینجا جمع میکنم شما نیز به فکر جان خود باشید و حرفی نزنید او مردم را به مسجد دعوت کرد و گفت: بعد از من یزید جانشین است و سران شما هم ساکتاند و قبول دارند پس در واقع مشکل شخصی شد وقتی هم که مشکل شخصی شود بدترین جنایتها را در حق آدم روا میکنند.
وی با اشاره به قرارداد ژنو گفت: میگویند شما باید به نحو احسن ما را راضی کنید و اقداماتی انجام دهید که خیال ما راحت شود حال سوال این است که این واژه احسن به چه معناست و این واژه بعدا محل دعوا میشود در متن حقوقی چنین چیزهای نمینویسند.
پناهیان افزود: دانشجو باید سیاسی باشد و از قراردادهای بینالمللی سردربیاورد انشاءالله حساسیت ما نسبت به آزادی جامعه بیشتر از آزادی فردی شود و نکند غربی ها از طرح مسئله آزادی فرد برای سلب آزادی جامعه استفاده کنند.
وی گفت: شعار اول انقلاب استقلال آزادی جمهوری اسلامی بود استقلال به معنای آزادی جامعه ما در جهان و آزادی به معنای آزادی در جامعه خود است انشاءالله ما اولین کشوری باشیم که این امر را در جهان محقق میکنیم.
پناهیان انگیزه دانشجویان شهید 16 آذر را استکبارستیزی دانست و اظهار داشت: من شناخت زیادی از این شهدا ندارم اما به آنها شهید میگویم زیرا ده سال پیش سرقت مسلحانهای در یکی از پاساژهای قم اتفاق افتاد و چند نفر از کسانی که جلوی سارقین ایستادند کشته شدند آیتالله جوادی آملی نیز گفتند اینها شهید هستند چون در مقابل ظلم ایستادگی کردند. در واقع این افراد به فردیت خود نگاه نمیکنند و جامعه را در نظر می گیرند و این همان معنویت نابی است که ما به دنبال آن هستیم.
پس از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان چند تن از دانشجویان سوالات خود را از وی پرسیدند یکی از دانشجویان پرسید چرا ما اکنون بعد از قرار داد ژنو هنوز هم شعار مرگ بر امریکا را میگویم پناهیان در پاسخ گفت: زیرا مذاکره ما با امریکا همه جانبه نبوده و فقط بر سر موضوع هستهای است مخاصمهای بین ما و امریکا وجود دارد که به قبل از موضوع هستهای برمیگردد آنها پشت سر شاه، صدام و تروریستها بوده و هستند و جنایتکارترین عامل در دنیا میباشند ما برای رفع مخاصمه مذاکره نکردیم و دشمنی ما سر جای خود است شاید این مذاکره شباهتی با صلح حدیبیه داشته باشد که پیامبر در آنجا باکفار سر این مسئله توافق کردند که فقط یک سال را به حج نروند.
وی افزود: اگر ما قرار داد همه جانبه مینوشتیم ممکن بود مرگ بر امریکا وجهی نداشته باشد از سوی دیگر آنها نیز این مخاصمه را ترک نکرده و همه تحریمهای ما را لغو نکردهاند چه اشکالی دارد انسان با دشمن مذاکره کند اما دشمنی را هم حفظ کند در جنگ خندق پیامبر با دشمن مذاکره کرد و در آخر هم جنگ کردند ما مذاکره می کنیم برای اینکه از صدمات اضافی جلوگیری کنیم.
پناهیان در ادامه گفت: امریکا دست از دشمنی خود با ما بردارد ما هم مرگ بر امریکا نمیگویم البته ما نمیتوانیم حسابمان را از مسلمانان و مظلومان منطقه جدا کنیم چون نابود خواهیم شد شما نمیتوانید از کسانی که در سوریه سرشان بریده میشود چشمپوشی کنید زیرا از طریق سنت های الهی این بلاها بر سر خودتان هم خواهد آمد مرگ بر امریکای ما رفتاری دفاعی در مقابل ظلم های است که آنها میکنند.
پناهیان در پاسخ به این سوال که چه توصیهای برای بیدار شدن دانشجویان از غفلت و آگاهی آنها از مسائل سیاسی دارید گفت: مطالعه کتب خوب تاریخی از تاریخ اهل بیت گرفته تا تاریخ معاصر آدم را سیاسی میکند کتابهای مرحوم منذر کتاب حدیث پیمانه آقای پارسانیان و تحلیلهای امام را بخوانید مثلا جلد 21 صحیفه امام که عصاره همه مواضع امام است را حتما بخوانید زیرا بامرور اینها سیاسی میشوید از سوی دیگر خاطرات مستر همسر را بخوانید دراین کتاب پروتکل های دانشجویان صهیون را میبینید که چند یهودی برای دنیا نقشه کشیدهاند و اکنون نیز جهان براساس این حرفها اداره میشود شما نیازی نیست معلومات دینی خاصی هم داشته باشیدحتی کسی که پانایرانیزم اما منصف باشد به شما میگوید که اگر جمهوری اسلامی ایران نبود نصف جنوب کشور نیز از بین می رفت جمهوری اسلامی بود که دست انگلیس و امریکا را قطع کرد.
وی افزود: غربیها در فروپاشی شوروی موثر بودند و اندیشمندان آنها بعد از فروپاشی شوروی میگفتند باید روسیه را به سه قسمت تقسیم کنیم اما پوتین آمد و روسیه دوباره مقابل امریکا گارد گرفت امریکاییها وقتی به یک کشور مقاوم برسند میخواهند آن را تکه تکه کنند اگر به همین تهران هم برسند میخواهند آن را به سه قسمت تقسیم کنند.
پناهیان بیان داشت: در مورد قدرت کتابهای آدمهای منصف را مطالعه کنید زیراحتما از نظر سیاسی فربهتر خواهید شد فقط باید از وقت تفریحات خود کم کنید ظلم است که سریالهای غیر سیاسی برای مردم ما پخش شود زیرا ما در کشور و منطقهای سیاسی زندگی میکنیم و با امریکاییها فرق داریم در 11 سپتامبر یهودیهای برجهای دوقلو آنجا نبودند اما مردم امریکا در این مورد سوالی نکردند چون کسی که مشغول خود است نمیتواند به مسائل کلان فکر کند.