به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران عصر امروز در برنامهای با عنوان «مذاکرات ژنو ، عقب نشینی یا گامی به جلو » که توسط بسیج دانشجویی در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد به بیان ابعاد مذاکرات ژنو پرداخت.
وی با طرح این سوال که آیا می شود با دشمنی که مواضع خصمانه دارد مذاکره کنیم گفت: این مذاکرات میتواند انجام گیرد مثلا در سال 64 جهت تامین قطعات یدکی تجهیزات کشور با آمریکا مذاکره کردیم و از طرفی هم آمریکا در لبنان گروگان هایی دست مقاومت داشت که دو طرف توانستند به خواسته هایی برسند.
سلیمی نمین بیان داشت: البته ما در آن موقع برای همه مشکلات مذاکره نکردیم، چون این کار نه میشد و نه ما میخواستیم و نه آمریکایی ها.
وی سپس با تشریح چگونگی شکل گرفتن تحریم های فعلی درباره ایران به ریشه یابی آن در داخل کشور پرداخت و افزود: عده ای مقصر اصلی را دولت احمدی نژاد میدانند اما باید در نظر گرفت که بقیه هم مقصر بودند.
مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران در خصوص اشتباهات دولت قبل خاطرنشان کرد: احمدی نژاد در سالهای پایانی دولت دهم به جای ایجاد اتحاد بیشتر در ملت به دنبال تقویت قدرت در دامنه خودش بود و متاسفانه در پایان دولت احمدی نژاد بین جلیلی و احمدی نژاد اختلاف نظر هایی وجود داشت.
سلیمی نمین همچنین مدیریت دوگانه را یکی دیگر از ضعف های دولت احمدی نژاد دانست و بیان داشت: سیاست مدیریت دوگانه در اواخر دولت احمدی نژاد شبیه آنچه در دولت خاتمی شاهد آن بودیم کلید زده شد و وی این دوگانگی را رسمی کرد.
سلیمی نمین در خصوص عوامل تضعیف دولت قبل گفت: کسانی که بعد از فتنه 88 تن به قانون ندادند دولت را تضعیف کردند که نتواند قدرت لازم را داشته باشد، بی قانونی و عدم قبول دولتی که با رای مردم بالا آمده است باعث میشود دولت از موضعی قوی برخوردار نباشد.
مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به مذاکرات ژنو، وحدت ملی را یکی از عوامل موثر در قدرت دولت یازدهم در انجام مذاکرات دانست و توضیح داد: در انتخابات امسال شکافهای ایجاد شده در وحدت ملی ترمیم شد و حال میتوانیم از موضع قدرتمندی در جهان حاضر شویم و آنها نخواهند توانست رئیس جمهور ما را پس بزنند.
وی با اشاره به این که روحانی از ابتدا اعلام کرد دولت منطبق بر سیاستهای نظام عمل خواهد کرد، ایستادن روحانی در برابر برخی از نزدیکانش را تحسین کرد.
سلیمی نمین در ادامه برخورد ها با مذاکرات ژنو را از دو نوع افراط و تفریط دانست و افزود: حوزه تاثیر افراط آن سوی مرزهاست که احساس میکنند ما در موضعمان ضعف داریم و آنچه درباره موضع دولت در قبال اظهارات هاشمی درباره سوریه رخ داد موجب تقویت قدرت دولت در مذاکرات شد.
وی همیچنین رویکرد دیگر در مقابل مذاکرات را تفریط دانست و بیان داشت: حوزه تاثیر این برخوردها آن سوی مرزها نیست و ناظر به داخل کشور است، که البته این هم لطمه است اما موجب خالی شدن پشت دولت نمیشود هرچند که میتواند موجب حساسیت و قوت دولت در استفاده از کارشناسان خبره و بهتر نیز بشود؛ هر چند بعضی از دولتمردان میگویند که در همین حد هم نباید دخالت شود.
سلیمی نمین آسیب این برخورد را این گونه شرح داد : برخی نگرانی های بیجا موجب خواهد شد که مذاکره کنندگان برخی تدابیرشان را آشکار کرده و توضیح بدهند.
سلیمی نمین در بخش دیگر سخنانش در توضیح یکی از مصادیق مذاکره برد – برد اظهار داشت: آمریکایی ها دو گزینه دارند، که یا مذاکره کنند یا بحران مهلکی را در منطقه برای خودشان رقم بزنند، که یکی از مصادیق آن مسئله سوریه است؛ آنچه در سوریه اتفاق می افتد تربیت انسان ها و فرقه های جنایتکاری است که وقتی به کشورهایشان برگردند مشکلات زیادی را ایجاد خواهند کرد؛ کنترل این افراد هم به نفع ماست هم به نفع غربی ها.