به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، صالحی امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه ملی اشتغال و کارآفرینی در هتل پردیسان مشهد، با اشاره به اینکه در حال حاضر چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: تعدادی از این دانشجویان به صورت آکادمیک و تعدادی به صورت مهارتی کسب علم میکنند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاههای دولتی، آزاد، پیام نور و برخی مراکز غیرانتفاعی در حوزه آکادمیک جای دارند، افزود: مراکز علمی و کاربردی دانشگاههای فنی و حرفهای و موسسات آموزش عالی آزاد در حوزه مهارتی فعالیت میکنند.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در حال حاضر 22 درصد دانشجویان در حوزه مهارتی مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا به ازای یک کارشناس، سه تکنسین فعال هستند؛ اما در کشور ما اینگونه نیست که باید در این امر تجدیدنظر شود.
صالحی مدرکگرایی را تهدیدی برای کشور دانست و تصریح کرد: باید کسانی را تربیت کنیم که در رشتههای مختلف حرفی برای گفتن داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه از دو سال پیش تاکنون در صدد تدوین نظام ملی مهارت و فناوری برآمدیم، تصریح کرد: این نظام دارای سه بال آموزش مهارت و فناوری، نظام احراز صلاحیت حرفهای و نظام احراز شرایط اشتغال میباشد که چنانچه این نظامها محقق شوند ظرفیت بسیار بزرگی در کشور و در نظام آموزشی ایجاد خواهد شد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از اهداف معاونت پژوهشی را تکمیل چرخه تبدیل ایده به پدیده دانست و گفت: در این راستا سعی شده به موضوع نوآوری توجه شود؛ زیرا این مسیر سالهای سال است که در دیگر کشورها وجود داشته و در کشور ما محجور مانده است.
صالحی تأکید کرد: در نظام نوآوری بر این امر تأکید می شود که علم باید به تولید ثروت بینجامد و به عمل تبدیل شود.
وی افزود: جشنواره اشتغال و توسعه کارآفرینی سال جاری به عنوان یک برنامه علمی به کلیه استانداران کشور ابلاغ شده که این جشنواره باید به صورت یک برنامه ملی اجرا شود و همچنین تا کنون برخی از استانها همزمان با هفته پژوهشی این جشنواره برگزار شده است.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی و کاربردی کشور در ادامه به بخشهای مختلف نمایشگاه اشاره کرد و بیان داشت: کلینک اشتغال، نمایشگاه مشاغل خانگی، معرفی کارآفرینان و مولدان کسب و کار، معرفی رشتهها و مشاغل قابل احراز در دانشگاه، نمایشگاه عکس مالیتی مدیا مشاغل از جمله این بخشها میباشد.
صالحی در ادامه به ایجاد مراکز رشد خوشههای فناوری در جوار محیط های صنعتی برای اولین بار در کشور خبر داد و تصریح کرد: بیش از 20 مرکز رشد در کشور وجود دارد و کار آنها این است که شرکتهای که درصددند ایدههای خود را به محصول تبدیل کنند به این مراکز آموزشی مراجعه و بعد از شش ماه تا یکسال آموزش مشخص میشود که آیا ایده آنان میتواند به محصول تبدیل شود یا خیر.
وی با تأکید بر اینکه این مراکز ریسک تجاریسازی را به حداقل میرساند در خصوص ویژگیهای این مراکز خاطرنشان کرد: در جواز محیط کار بودن در یک زمینه تخصصی فعالیت کردن و پتانسیلیابی از جمله این ویژگیهاست.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علمی و کاربردی ادامه داد: طی برنامه معاونت پژوهشی دانشگاه قرار بر این بود در سال 92 شش مرکز خوشهای در کشور مجوز اخذ کنند؛ اما تا کنون توانستهایم برای 10 مرکز مجوز اخذ کنیم.
صالحی در بخش دیگری از سخنانش به ورود بخشهای خصوصی به مراکز رشد و فناوری برای اولین بار در کشور خبر داد و بیان داشت: یکی از دلایل مهمی که بخش خصوصی وارد این مراکز میشود سودآوری این میباشد؛ البته ورود بخش خصوصی برای مراکز رشد نیز بسیار سودآور است و سبب شده مسیر اشتغال را بیش از یک شعار پیش ببریم.