به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، ضیاء هاشمی در دهمین نشست تخصصی کارشناسان و دبیران انجمن های علمی سراسر کشور در هتل فرید مشهد گفت: هیجان و انگیزه دانشجویان و دبیران این جمع قابل تقدیر است و من امید دارم این هیجانات ارتقاء پیدا کند.
وی با بیان اینکه اعتقاد ما براین است که انجمن های علمی جایگاه مهمی در حوزه علمی دانشگاه ها داشته باشند، افزود: جلب مشارکت حداکثری در فعالیت های علمی و فرهنگی و اجتماعی و استفاده از پتانسیل بسیار خوبی که در فضای دانشگاهی وجود دارد از اولویت های ما در انجمن های علمی دانشگاهی است.
معاون فرهنگی وزارت علوم در خصوص برخی محورهای این وزارت در برنامه های انجمن های علمی بیان داشت: عده ای در این جمع از برنامه های چشمگیر انجمن های علمی در سال های گذشته گزارشات محدودی به ما دادند اما بهتر است که این سیر صعودی کاملاً مشخص باشد تا ما بدانیم این پیشرفت ها در چه مقاطعی حاصل شده است.
ضیاء هاشمی بیان داشت: انجمن های علمی و جایگاه آنها و همچنین نیاز دانشگاه به حضور این انجمن ها نیاز به توجیه ندارد، تبین و توسعه این جایگاه در دانشگاه ها یکی از دستورات سابق نشست های سالانه، منطقه ای و ملی ما می باشد.
وی با بیان اینکه هیچ نقطه ای از پیشرفت انجمن های علمی نباید متوقف شود، تاکید کرد: آنچه که ما بر روی آن تاکید داریم بحث مدیریتی در دانشگاه ها بخصوص بخش های مختلفی است که مسیر رو به رشد ما از آنها عبور می کند، ما به طور مستمر باید شاهد ارتقای سبک و سطح مدیریت در انجمن های علمی باشیم.
معاون فرهنگی وزارت علوم به سطح کلان سیاست های این وزارتخانه اشاره داشت و گفت: اعتقاد ما در وزارت علوم بر این مبنا است که اساتید شاخص و محقق به نام سیستم در مجموعه ظهور و حضور پیدا کنند از جمله دو استادی که در همین هفته پیش به این مجموعه بزرگ اضافه شد که می توانند در ابعاد اختصاصی کار خود، به کشور کمک کنند.
هاشمی با انتقاد از مدرک گرایی در خصوص حوزه علمی بیان داشت: هیچ گاه نمی توان گفت کسی که مدرک دارد عالم تر است و کسی که مدرک علمی ندارد، دانش پایین تری نسبت به دیگران اخذ کرده است.
وی به چند محور اصولی در خصوص جایگاه انجمن های علمی اشاره کرد و گفت: سیاست ما ارتقای حمایت است وتاکنون نیز دستاوردهای که به دنبال آن بوده ایم تا اندازه ای به دست آورده ایم.
معاون فرهنگی وزیر علوم کشور ادامه داد: در دوره های قبلی ما شاهد تولد، رویش، رشد کمی و تا حدودی کیفی انجمن های علمی بوده ایم اما این را باید بگویم که دوره جدید، دوره شکوفایی، بالندگی و توسعه کیفی انجمن های علمی خواهد بود.
هاشمی وجود 7000 انجمن و تشکل علمی در دانشگاه های کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: جمعیت چهار میلیونی دانشگاه های ما خود دارای پتانسیل بسیار قوی است و این یعنی اینکه برای هر هفتصد دانشجو یک انجمن علمی وجود دارد اما باید تلاش کنیم این رقم را به 500 دانشجو برسانیم.
وی به جشنواره ملی حرکت در میان دانشجویان و فعالان انجمن علمی اشاره کرد و گفت: این جشنواره کار بسیار ارزشمندی است که باید تداوم پیدا کند و با کمک شما این مسیر را به قوت ادامه خواهیم داد.
معاون فرهنگی وزارت علوم به تجربیاتی که در میان دبیران و انجمن های علمی است به عنوان نقطه قوت اشاره کرد و بیان داشت: ما به دنبال حفظ آن هستیم که مدیریت این افراد را حفظ و مسیر رو به رشد و صعود را ادامه دهیم باید این مسیر صعودی تر و از پتانسیل موجود استفاده شود.
هاشمی به برگزاری این نشست ها در سطح منطقه ای اشاره کرد و افزود: این امکان وجود دارد که این نشست ها در سطح منطقه ای صورت بگیرد، آموزش راه های کوتاه و استفاده از تجربیات در کنار هم به ما کمک می کند که ما هم آموزش پذیر و هم آموزش یار و هم آموزش دهنده باشیم.
وی به 14 اتحادیه فعال در انجمن های علمی اشاره کرد و ضمن دانستن نقطه قوت این اتحادیه ها برای انجمن های علمی گفت: از رقم 7000 انجمن علمی که در وزارت علوم ثبت شده وجود 14 هزار اتحادیه فعال خوشایند است؛ اما کامل نیست ما می توانیم به تعداد انجمن های علمی اتحادیه های فعال انجمن های علمی داشته باشیم همچنان که دولت یازدهم نیز بسیار برارتقای سطح انجمن های علمی و شکل گیری این اتحادیه ها اصرار دارد.
معاون فرهنگی وزیر علوم کشور به پیوند انجمن های علمی با مرکز حرکتی تحت عنوان الگوی اسلامی- ایرانی اشاره کرد و گفت: میتوان انجمن های علمی را به عنوان محور همایش پیشگامان پیشرفت و هسته آن به حساب آورد.
هاشمی ادامه داد: مرکز الگوی اسلامی- ایرانی قبل از این حق تعاملاتی با معاونت ها را پیدا کرده اند و طی جلسه ای که با وزیر علوم داشته ایم تاکید بسیار ایشان را به افزایش این تعاملات در برنامه کار خود قرار داده ایم.
وی به تیم های تخصصی هنری و علمی در کشور اشاره داشت و افزود: چرا تیم های هنری و علمی کشورهای جهان به راحتی در جشنواره های ما شرکت می کنند اما تیم های هنری و علمی ما برای حضور در نشست های علمی بین المللی در مسیر خود مشکلاتی را باید بپذیرند، تلاش ما بر این است که شرایط حضور دبیران و نخبگان علمی خود را در قالب انجمن های علمی در فضای بین المللی به وجود آوریم.
معاون فرهنگی وزیر علوم کشور با بیان اینکه برخی از آئین نامه ها نیاز به تغییر دارند بیان داشت: باید تلاشی صورت بگیرد جهت جذب مشارکتی و سازمان یافته دانشجویان و همچنین آئین نامه ها را باید به روز شده و با تغییراتی مورد استفاده این دانشجویان قرار دهیم.
هاشمی کرسی های آزاد اندیشی را مظلوم ترین حرکت در سال های گذشته دانست و تصریح کرد: این حرکت با یک نگاه علمی- فرهنگی و اجتماعی وتاریخی می تواند مسیر رو به رشد خود را پیدا کند.
وی ادامه داد: دانشگاه ما ظرفیت بالایی دارد هم از نظر کمی سرمایه گذاری در اختیارش قرار دارد و هم به نسبت پتانسیل استعدادهای موجود در آن ما را به توقعات بالاتری از خود امیدوار کرده است.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه ایجاد فضای نشاط در دانشگاه ها باید به عنوان یک اصل به آن نگاه شود، گفت: منظور ما از نشاط این بود که نشاط مقطعی و بیهوده نیست؛ بلکه داشتن امید به زندگی آسوده تر و روحیه امیدوارانه داشتن نسبت به آینده است.
هاشمی با انتقاد از برخی دیدگاه ها نسبت به چنین کلماتی در دین اسلام بیان داشت: در کجای دین ما و کدام یک از امامان ما گفته است که دینداری یعنی غمگساری و غمگین بودن.
وی ادامه داد: نشاطی که در آن بالندگی وجودنداشته باشد و آرامشی که از دل آن رشد و بالندگی به وجود نیاید، نشاط و آرامش مطلوبی نیست.
معاون فرهنگی وزیر علوم کشور به تخصصی کار کردن تشکل های دانشگاهی اشاره کرد و افزود: مسائل و ابهاماتی وجود دارد که باید لیست شود این را باید بدانیم که انجمن علمی نباید کار سیاسی و هنری کند بلکه باید به صورت تخصصی اهداف علمی را دنبال کند، تشکل های دیگر نیز باید این را بدانند که بهتر است در محور تخصصی خود فعالیت کنند.
هاشمی در پایان با بیان اینکه دانشجو قابل اعتماد است، گفت: دانشجو قابل اعتماد است و می توان او را در جهت اهداف نظام سازمان دهی کرد مگر اینکه به شکل نابسامانی در بستر و جهت گیری قرار گیرد که مناسب او نیست اما من این را می گویم که سیاست های کلان نظام حامی انجمن های علمی، کارهای علمی و پیشرفت های علمی در کشور است.