به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز ، متن پیام آیتالله علامه حسن زاده آملی به نخستین کنگره بینالمللی سیره نبوی در طب دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شرح زیر است:
قوله تعالی
«لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم»
حضور انور ارباب خرد طبیبان بنیه احسن تقویم انسانی که افتخار مظهریت اسمای شریف: الطبیب و الشافی و المحیی آن محیی علی الطلاق را خط شریف و سرمایه جاودانی خویش ساختهاند.
حال که سخن عنوان عرشی «طب نبوی» زینت بخش آن محفل مکرم قرار گرفته است که اسامی از آسمان عرش نازل میشوند؛ شایسته است از صاحب نفس مکتفی ختمی مرتبت اسم متأثر الهی، متحد با صادر نخستین، برزخ برازخ و تحلی اعلی حضرت حضرت محمد مصطفی سخن گفته آید که صاحب اعدل امزجه در عالم انسانی تلقی وحی است، چون قلب حضرتش اوسع قلوب بود و مزاج
وی اعدل امزجه خدای سبحان یعنی حقیقهالحقایق و صورهالصور یعنی کاملترین کتاب محافظ صورت انسانی را به او عطا فرموده است که بزرگترین دستورالعمل صنعت انسان سازی است.
صد البته که در این ظرف غیر واسع زمانی مجال داد سخن در طب چنین طبیب جسمانی و روحانی با این بضاعت مزجات و مزاج غیر مستوفی نیست که در ارج نهادن به دانش گرانقدر طب و طبیب وقتی خبر در گذشت یک طبیب یهودی به حضرت رسید اظهار تأسف کرد، عرض نمودند: یا رسول الله این متوفی یهودی بوده است، فرمود: مگر نمیگویید طبیب بوده است.
چون این خجسته مجمع علمی در شهر عالم پرور شیراز است، نقل به ترجعت تقریری دلپذیر از صائنالدین الیاسی شیرازی در آغاز کتاب بسیار ارزرشمند "حاوی صغیر" در علم طب که زبده و برگزیده حاوی کبیر محمدبن زکریای رازی است، مناسب اسماع آن جانهای صغیر در علم گرانقدر طب است: موضوع علم طب بدن انسان است و از بدیهیات است که این موضوع در عالم کون و فساد اجل و اشرف از دیگر کائنات است.
پس حتما علم به این موضوع نیز اجل و اشرف از دیگر علوم است. به خصوص که در خبر ماثور از پیامبر(ص) فرمود: "العلم علما علم الابدان و علم الادیان" و علم ابدان را بر علم ادیان مقدم داشت زیرا به ضرورت اکتساب دیگر علوم نیازمند به فهم سلیم و زاج مستقیم است، پس ما به علمی نیازمندیم که بدان صحت نگهداری شود که همان علم طب است.
آری پیکر اجتماع را حکومت عدل الهی، روان را عالم پارسای دینی، تن را طبیب بصیر ثقه باید که این اطبای سه گانه اصول و ارکانند.
ابن بویه قمی از ابوسعید خدری از رسول الله(ص) آدابی را در موضوع نکاح و اموری پند در تأثیر اوقات و اوضاع و احوال و الدین به خوی و روی فرزند روایت کرده است که هر یک بستری از اسرار طبیعت است.
الحمدالله که همگان اهل تحقیقاند و میدانند که عصر اتم محمدی(ص) را صاحب نفسی است که اعدل افرجه است و روح قدسی او روحالارواح، خیال او همانند دیگر قوایش در کمال رستورای و غایت اعتدال است که هم حکم این حکومت عدل الهی، و هم عالم عینرین و هم طبیب بصیر عین یقین است.
این داعی متمسک به ذیل ولایت و عصمت و طهارت توفیق مزید ذوات انور اطبای این اجتماع انسانی را از خداوند منان مسئلت دارد.