به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، آیتالله سیداحمد بهشتی صبح امروز در دومین روز از نخستین کنگره بینالمللی سیره نبوی در طب که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، بیان داشت: ائمه اطهار(ع) ادامه دهنده همان سیره نبوی هستند.
وی افزود: باید توجه کرد که اسلام همواره به طبی مینگرد که جامع و فراگیر است و بتواند پاسخگوی همه مشکلات انسان از لحاظ خلاءها و خللهایی که در بدن و در نفس پیدا میشود، باشد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان مرکب است از نفس و بدن، خاطرنشان کرد: فقط نفس مطرح نیست که بدن را فراموش کنیم و فقط بدن نیست که نفس را فراموش کنیم، قطعا میان نفس و بدن اتحادی است و دوگانگی وجود ندارد که به طور کلی حساب این دو را از هم جدا کنیم و راه ذکارت را دنبال کنیم.
آیتالله بهشتی در ادامه با اشاره به اینکه به قول فلاسفه بزرگ اسلامی یک ترکیب و اتحادی بین نفس و بدن ایجاد شده، تصریح کرد: صدرالمتألهین و فلاسفه مکتب شیراز به این موضوع معتقد بودند.
وی ادامه داد: حال باید ببینیم که اصالت با نفس است یا بدن، طبیب نباید تنها به بدن توجه کند و از نفس غافل شود و بر عکس.
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: صدرالمتالهین معتقد است طب جالینوسی طب دقیقی نبوده، چون عامل مرگ را بدن شمرده و بر این معتقد بوده که مادامی که نفس میتواند در بدن باشد که بدن انجام وظیفه داشته باشد در غیر این صورت رخت میبندد و به عالم دیگر میرود.
آیتالله بهشتی همچنین با بیان اینکه در طب جالینوسی در مرگ عامل همه مشکلات به بدن برمیگردد، گفت: از نظر صدرالمتالهین این نگاه، نگاه اشتباهی است، این نگاه علّی است یعنی مرگ معلول مشکلات بدن است در حالی که نفس مدبر و فرمانفرمای بدن است.
وی تصریح کرد: نفس برای به فعلیت رساندن استعدادها و قوههای خود به بدن احتیاج دارد و بدن را تدبیر میکند، زمانی که این احتیاج رفع شد، عزم رفتن به دنیای دیگر میکند و ما باید به مرگ به این دیدگاه نگاه کنیم. و باید تصور کرد که نفس هم خالق حیات است و هم خالق موت بدن است.
به گفته نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، در تمام معالجات باید اصالت را به نفس داد و نفس را تقویت کرد تا بتواند سلامت و حیات بدن را تأمین کند، در صورتی که در طب جالینوسی اصالت با بدن است و صدرالمتالهین اصالت را به نفس میدهد؛ اما باید دانست که بدن متعلق به نفس است نه اینکه نفس متعلق به بدن باشد که این دیدگاه صدرالمتالهین قطعا از رهنمودهای نبوی و ائمه اطهار(ع) نشأت میگیرد.
آیتالله بهشتی با بیان اینکه پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مکررا مدام به این نکته اشاره کردهاند که طبیب باید نفس خود را تقویت کند، تأکید کرد: پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) برای تقویت نفس عواملی مانند: دعاها، صدقات، عبادت، ذکر، صله رحم و کمک به ضعفا و زیردستان را مطرح کردهاند که همه سبب تقویت نفس میشود و اگر نفس تقویت شود، میتواند به خوبی بدن را تدبیر کند.
وی در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل به استجابت نرسیدن برخی از دعاهای انسان، تصریح کرد: همه میتوانند دعا کنند و همه مردم حق دعا کردن دارند؛ اما توجه به خدا به حالت درونی خاصی نیاز دارد و ممکن است برخی از دعاها به مصلحت انسان نباشد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر برخی از دعاها مستجاب نمیشود به دلیل فراهم نبودن شرایط استجابت دعا است.