رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدرا گفت: جهانی شدن اسلامی با محوریت انقلاب در طول جهانی شدن دوران ظهور قرار دارد و این، مقدمه ظهور است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست «اسلام و جهانی شدن» به عنوان یکی از پیش نشستهای همایش بینالمللی نقش اسلام در هندسه قدرت جهانی با حضور حجتالاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدرا عصر امروز در کانون اندیشه جوان برگزار شد.
غلامی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه اسلام ذاتا یک دین جهانی است گفت: همه پیامبران الوالعزم و به خصوص پیامبر اسلام رسالت جهانی داشتند و اسلام از همه چیزهایی که برای جهانی شدن نیاز است برخوردار است پیام اسلام جهانی است و میتواند تمام اقوام و ملتها را پوشش دهد از سوی دیگر اسلام قادر به استفاده از ابزارهای مختلف برای رساندن پیام خود به جهان است و برای تحقق عملی پیام خود هم قدرت و هم برنامه دارد.
وی افزود: انقلاب اسلامی هم برای خود به رسالتی جهانی قائل است و در فرمایشات امام و مقام معظم رهبری هم می بینیم که اهداف آنها جهانی است وقتی از جهانی شدن صحبت میکنیم منظور ما شکل گیری همگرایی جهانی بر اساس تفکر مشترک است که البته غربیها هم تقریبا همین تعریف از جهانی شدن دارند، اما روش اسلام و انقلاب برای جهانی شدن با روش غرب متفاوت است.
رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدرا در ادامه اظهار داشت: روش اسلام و انقلاب برای جهانی شدن روش نرم و همراه با آزادی و تعقل است؛ زیرا پیامبران آمدند تا انقلاب فکری در نهاد بشر ایجاد کنند هدف اصلی اسلام از جهانی شدن ایجاد صلح و بهرهمندی انسانها از آبادانی جهانی است هدف دیگر اسلام مقدمه چینی برای دستیبابی به حیات طیبه است که این حیات طیبه تاحدی در دنیا قابل دستیابی است اما نوع کامل آن در آخرت وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اسلام نه جهانی سازی را قبول دارد و نه در جهانی شدن خود از روشهای جهانی سازی استفاده میکند بیان داشت: جهانی شدن ناظر به یک فرآیند است در حالی که جهانی سازی ناظر به یک پروژه و مدیریت شده است ظاهر جهانی سازی غربی نرم است اما این جهانی سازی در باطن با استفاده از روش های نظامی و قدرت سخت به وجود آمده است از سوی دیگر جهانی شدن غربی انتخاب آزادانه را به همراه ندارد ونوعی تحمیل در آن وجود دارد باید توجه داشته باشیم که گرچه ظاهر این فرآیند طبیعی است اما قدرتهای بزرگ آن را مدیریت می کنند.
غلامی هدف قدرتهای بزرگ از جهانی سازی را تداوم استعمار جهان دانست و یادآور شد: بعد از انقلاب صنعتی لازم بود جهان به دو قسمت تولید کننده و مصرف کننده تقسیم شود و بنابراین غرب همیشه به دنبال راهی برای حفظ این استعمار بوده است غرب در مقطعی با استفاده از روشهای خست و خشن و در مقطع دیگر با روی آوردن به روشهای نرم سعی کرد این استعمار را ادامه دهد.
وی افزود: در جوهر جهانی شدن غربی تبعیض وجد دارد و عدالتی دیده نمیشود البته غربیها مدتی موفق شدند با مسکنهایی روی این تبعیض پرده بیندازند تا شهروندانشان این تبعیضها را احساس نکنند اما اکنون این مسکنها از بین رفته است همان طور که می دانیم در گذشته اعتراض های مردمی کمی نسبت به جهانی شدن وجود داشت اما اکنون این اعتراضها مانند جنبش وال استریت گسترش یافتهاند.
رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدرا خاطر نشان کرد: چون این جهانی شدن در بستر ارزشهای الهی شکل نگرفته بستر را در معرض نزاعهای خونین و حتی لطمه زدن به محیط زیست قرار داده است جهانی شدن غربی در معرض افول قرار گرفته و اکنون یک پدیده پژمرده است از سوی دیگر تکیه گاه جهانی شدن غربی فرهنگ و اندیشه غربی است که در حال فروپاشی است.
وی در ادامه گفت: شعار لیبرالیسم آزادی است اما ثمره لیبرالیسم فرهنگی این شده که قدرتهای سلطهگر فرهنگ را غبضه و تبدیل به کالا کردهاند این فرهنگ بشر را در معرض سقوط از انسانیت قرار داده است و این پیش بینی رهبر معظم انقلاب که فرمود فروپاشی غرب نزدیک است ناظر به همین مطلب است.
غلامی با بیان این مطلب که دیگر دولتهای سلطهگر غربی مانند گذشته بر جهان سیطره ندارنداظهار داشت: گرفتاریهای اجتماعی فرهنگی اقتصادی و امنیتی غرب در داخل کشورهای غربی درحال افزایش است از سوی دیگر ملتها دیگر مانند گذشته غافل نیستند و به بیداری رسیدهاندهمچنین رقبای تازهای در برابر غرب ظهور پیدا کردهاند که یکی از این رقبا جریان اسلامی است جریان اسلامی با محوریت انقلاب اسلامی.
وی افزود: غرب با همه وجود در این 35 سال وارد رویارویی با این نوع از اسلام شده و از هیچ کاری فروگذار نکرده است انقلاب روز به روز آثار جهانی بیشتری در جهان اسلام و همچنین در کل جهان برجای گذاشته است از سوی دیگر پروژههای بزرگ اسلام هراسی و ایران هراسی نه تنها به نتیجه نرسیدهاند بلکه حتی به ضد خود تبدیل شدهاند به عنوان مثال پس از اتفاقات 11 سپتامبر گرایش به اسلام در غرب به شدت افزایش پیدا کرد از سوی دیگر گروههای تروریستی که در دو دهه اخیر توسط غربی ها به وجود آمدند مهمترین چالش غرب در دهههای آینده خواهند بود.
وی گفت: در رابطه با اسلام دو قسم جهانی شدن وجود دارد که یکی از آنها جهانی شدن پیش از ظهور منجی و دیگری جهانی شدن دوران ظهور منجی است جهانی شدن اسلامی با محوریت انقلاب در طول جهانی شدن دوران ظهور قرار دارد واین جهانی شدن مقدمه ظهور است کسانی که به مهدویت فکر میکنند باید بداننداگر امتحان خود را در انقلاب درست پس ندهند در دوران ظهور هم جایگاهی نخواهند داشت.
غلامی با اشاره به علائم ظهور جهانی شدن اسلامی با محوریت انقلاب گفت: یکی از این علائم این است که روز به روز بر علاقهمندان انقلاب اسلامی افزوده میشود و قدرت انقلاب در جهان اسلام افزایش پیدا میکند از سوی دیگر موج تازه ای از بیداری اسلامی که جزو اهداف انقلاب است پدیدار شده و میتواند نقطه آغاز جهانی شدن اسلام باشد همچنین جمعیت مسلمانان حتی در غرب روز به روز در حال افزایش است و کشورهای غربی نیز نسبت به این مسئله ابراز نگرانی میکنند باید به این نکته توجه داشته باشیم که نفوذ نرم انقلاب اسلامی در جهان نیز روند فزایندهای پیدا کرده است.
رئیس مرکز پژوهشهای اسلامی صدرا با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در جمهوری اسلامی ایران گفت: ما هیچ وقت در 35 سال گذشته شرایط عادی نداشتهایم و همیشه در حالت فوقالعاده بودهایم اما با این وجود به پیشرفت های بزرگی رسیدیم که حتی غربیها هم اینها را نادیده نمیگیرند در واقع این پیشرفتها قدرت اسلام را در جهان به رخ کشیده است و اگر میبینید آرمان شکل گیری تمدن اسلامی امروز زنده شده به این دلیل است که پیشرفتهای جمهوری اسلامی مسلمانان را امیدوار کرده است.
غلامی در خصوص نوع مواجه جهانی شدن اسلامی با تکنولوژی تصریح کرد: این مواجه مواجهای واقعبینانه است باید توجه داشته باشیم که فناوریها به دو دسته تقسیم میشوند دستهای از آنها که درصد کمی از کل فناوری ها را تشکیل میدهند صرفا کارکرد مضر دارند و جهانی بینی الحادی در جوهر آنها رسوخ پیدا کرده است اما دسته دوم تکنولوژیهایی هستند که صرفا کارکرد منفی ندارند و هدف اصلی آنها خدمت به بشر بوده است ما میتوانیم از این تکنولوژی ها به نفع خودمان استفاده کنیم اما باید باب نوع آوری در حوزه فناوری را باز نگه داریم و با استفاده از جهانی بینی الهی دست به تولید فناوری بزنیم.
وی احتیاط در استفاده از فناوریهای غربی را شرط عقل دانست وگفت: در چند روز گذشته یکی ازمسئولان کشور در سخنانی گفته بود در سالهای اول انقلاب برخورد بدی با ویدئو و فکس صورت می گرفت که اکنون این برخورد در خصوص فیس بوک نیز اعمال میشود اما این حرف حرف پوچی است زیرا ما باید به شرایط آن دوره توجه داشته باشیم.
وی در خاتمه با بیان اینکه هندسه قدرت جهانی در حال تغییر به نفع انقلاب اسلامی است اظهار داشت: این حرف به معنای بی اثر شدن غرب در آینده نیست بلکه مسئله به حاشیه رفتن آنها از قدرت جهانی است نه از بین رفتن آنها در هندسه قدرت جهانی اسلام تقدم با قدرت فرهنگی است و این فرهنگ است که نقش اول را دارد و حوزه نظامی و اقتصاد را نیز غبضه میکند.