به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، به دنبال اظهارات پرویز تناولی درباره ی مجسمه های موزه امام علی (ع)، اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیحاتی را منتشر نمود.
متن این توضیحات بدین شرح است:
در پی انتشار گفت و گوها و اخباری درباره انتقال مجسمه های پرویز تناولی به موزه هنرهای معاصر که توام با مطالبی خلاف واقع منتشر شده است، ذکر نکاتی چند ضروری به نظر می رسد:
1- آقای پرویز تناولی، مالکیت مجسمه های مورد اشاره را در تاریخ 21/1/82 و به موجب قرارداد فروش قطعی به شماره 0791-11-0به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انتقال داده است.
بنابراین مجسمه های یاد شده از اموال سازمان مذکور محسوب می شود که برای استفاده عموم در موزه امام علی(ع) در معرض نمایش قرار گرفته بود. گفتنی است موزه امام علی (ع) در کنار موزه هنرهای معاصر تهران در زمره مهمترین موزه های آثار هنرهای تجسمی کشور قرار دارد. همچنین همه آثار یاد شده با شناسنامه و برچسب معرفی در معرض دید قرارداشت و از این حیث حقوق معنوی صاحب اثر نیز رعایت شده بود.
2- آقای پرویز تناولی، مدعی است ملک مسکونی وی طی قراردادی به شهرداری یکی از مناطق تهران واگذار و سپس قرارداد مذکور فسخ و مالکیت ملک یاد شده به ایشان بازگشته است. ظاهرا ایشان قرارداد فروش مجسمه های خود را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری بدون هیچ وجه منطقی و حقوقی با قرارداد واگذاری ملک خود به آن منطقه از شهرداری تهران مرتبط می داند. حال آنکه این دو قرارداد، دو عمل حقوقی جداگانه و بی ارتباط با یکدیگر بوده و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز با وجود شخصیت حقوقی مستقل از شهرداری در مناطق نمی تواند قراردادی را که بدون هیچ گونه شرطی و به نحو منجز با ایشان منعقد کرده است، به صرف ادعای ایشان نسبت به قراردادی دیگر که متولی دیگری در شهرداری تهران دارد، نادیده انگارد.
3- روز پنجشنبه 17 بهمن وکیل آقای پرویز تناولی به همراه مأمور و با دستور موقت شعبه 38 دادگاه عمومی حقوقی(مجتمع قضایی صدر) با عنوان توقیف آثار و تحویل به حافظ مندرج در دستور به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) مراجعه کردند.
4- به رغم تلاش های صورت گرفته و مذاکره با آقای تناولی، آثار با جرثقیل، خاور و جک از موزه خارج، بارگیری و منتقل شد.
5- با توجه به این که حافظ و امین، آثار را به منزل آقای تناولی منتقل کرد، امور حقوقی، درخواست معرفی حافظ مورد وثوق طرفین و انتقال به یکی از موزه های معتبر را مطرح و درخواست تغییر دستور را داد.
6- با دستور قضایی قاضی همان شعبه مقرر شد آثار از منزل آقای تناولی خارج و به موزه هنرهای معاصر تهران منتقل شود. لازم به ذکر است که وکیل آقای تناولی در مراجعات قبلی با کتمان حقیقت امر ذهن قاضی محترم را به اشتباه انداخته و دستور موقت اولیه را اخذ کرده بود.
7- طی چند بار مراجعه نمایندگان مجتمع قضایی و کارشناسان سازمان به منزل آقای تناولی، همکاری لازم برای انتقال صورت نگرفت و با توجه به چند نوبت باز نکردن در و ممانعت از انتقال، حکم قضایی برای باز کردن در صادر شد.
8- آثار متعلق به بیت المال و جامعه هنری کشور است و در حال حاضر نزد حافظ معتبر (موزه هنرهای معاصر تهران) تا صدور حکم قطعی دادگاه امانت سپاری شده است.
9- در جایی که آقای پرویز تناولی، آغازگر اقدام حقوقی برای تصاحب مجموعه هایی بوده اند که با فروش آنها به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جزئی از بیت المال قلمداد می شوند؛ آیا از سازمان مذکور انتظاری جز صیانت از بیت المال و حقوق مترتب بر آن می رود؟
10- پرسش اینجاست در حالی که این آثار با نام و معرفی آقای تناولی در موزه ای که به نام علی (ع) متبرک است، در یکی از مناسب ترین مناطق تهران در معرض دید عموم قرار دارد؛ چه دغدغه ای برای انتقال آنها به نقطه ای نامعلوم وجود دارد؛ به راستی قرار است این آثار از کجا سردرآورده و به کجا انتقال یابند؟