به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، کارن ابرینیا ظهر امروز در کنفرانس توسعه آموزش عالی فرامرزی در دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد، با اشاره به اینکه دانشگاه فردوسی از مهمترین مراکز آموزش عالی است، گفت: نقطهای که در جهانی شدن اهمیت دارد نقش فناوری اطلاعات است که با سرعت بیشتری میتوانیم اطلاعات را منتقل کنیم و فناوریها باعث شدند جابه جایی کالاها، انسانها و اطلاعات تحقق یابد و در چنین زمینهای بین المللی شدن و فرامرزی شدن آموزش عالی صورت میپذیرد.
وی در خصوص آموزش عالی در کشور بیان داشت: بزرگترین سهم را در پذیرش دانشجو در کشور دانشگاه آزاد با 24 درصد و پیام نور با 36 درصد دارند.
ابرینیا افزود: همچنین سهم وزارت علوم 15 درصد، دانشگاه جامع علمی و کاربری 15 درصد، موسسات غیر انتفاعی 15درصد و دانشگاه فنی و حرفهای چهار درصد میباشد.
مدیر کل آموزش غیر دولتی وزارت علوم با بیان اینکه نسبت دانشجو به هیئت علمی در دانشگاههای ایران زیاد است، خاطرنشان کرد: آمارهای کمی دانشجویان افزایش پیدا کرده؛ اما از نظر کیفیت استادان ما باید عملشان را مطابق با علم روز دنیا کنند؛ اما متاسفانه روابط ما با بین الملل کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: کیفیت آموزش عالی را باید درک کرد و برای فرامرزی شدن باید دانست از چه ظرفیتهایی استفاده کرد. تاسیس دانشگاههای غیر انتفاعی از سال 84 به صورت صعودی بوده که نسبت پذیرش دانشجو نیز به همین نحو است.
ابرینیا با انتقاد از اینکه ما در موسسات آموزش عالی کشور در زمینه جذب دانشجویان خارج از کشور و فرا مرزی رشد چندانی نداشتیم، گفت: برزیل به دنبال فرامرزی شدن دانشگاههایش بود و به آن اهمیت میدهد در آلمان دانشگاهی در سال 1925 تاسیس شد و برنامه ریزی کرده تا 350 هزار دانشجوی خارجی جذب کند آنان تاکنون 1.5 میلیون دانشمند را حمایت مالی کردهاند.
مدیر کل آموزش غیر دولتی وزارت علوم افزود: در لندن نیز یک دانشگاهی از ابتدای تاسیس شروع به جذب دانشجویان خارج از کشور و فرا مرزی کرده که در حال حاضر 540 دانشجو در سراسر دنیا دارد.
وی بیان داشت: ما در وزارت علوم باید به دنبال سامان بخشی و توسعه متوازن برویم و آنهایی که خیلی رشد کردند متوازن شوند و آنهایی که کم رنگ شدهاند را سطحشان را بالا ببریم و آنها را هم با بقیه متوازن کنیم.
ابری نیا بیان داشت: یکی از راه حلهای ارائه شده برای ایجاد این توازن همین فرامرزی است که به معنی جذب دانشجویان خارجی با مولفههای متعدد است.