به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمد سهیلی روز گذشته در نخستین کنگره دانشجویی «کجرویهای اجتماعی» با عنوان فرآیند جامعه پذیری و کاهش آسیبهای اجتماعی که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از مدلهایی که ممکن است توجیه کننده کجرویهای اجتماعی باشد، افزایش تحرک اجتماعی در کشور است.
وی افزود: چنانچه نهادهای رسمی و غیر رسمی نتوانند جوابگوی این نیازها باشند، قطعا منجر به کجروی میشود.
عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه علاوه بر مدرسه، خانواده، رسانه و گروه همسالان در جامعه پذیری فرد موثر هستند، تصریح کرد: در شرایطی به سر میبریم که با یک نارسایی در خصوص نیازها مواجه هستیم؛ به گونهای که نهادهای رسمی نمیتوانند در این راستا پاسخ دهند.
سهیلی نقش رسانه در مسیر جامعه پذیری را بسیار مهم دانست و گفت: در اینجا این پرسش مطرح میشود که چنانچه مدارس وظایف خود را به درستی انجام دهند، جامعه پذیری دانش آموزان اصلاح خواهد شد و پاسخ این است که خیر سایر نهادها نیز باید در این راستا هماهنگ باشند و به مدارس کمک کنند.
وی با بیان اینکه در زمینه برنامه ریزی فرهنگی با چهار نقص مواجه هستیم، بیان داشت: به رسمیت نشناختن آمار، فقدان دانش کاربردی، فقدان رویکرد مسئله محور و عدم هماهنگی مراکز از جمله این نقصها در روند برنامه ریزی هستند.
این مدرس دانشگاه تاکید کرد: یک مطالبه جدی میتواند یکی از راه حلهای این مسئله باشد و از طرف دیگر میتوان زمینه را برای تعامل بیشتر فراهم کرد.
متاسفانه در مسیر جامعه پذیری، مطالعه روشمند و سیستماتیک وجود ندارد
در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه فرآیند جامعه پذیری مورد پژوهش قرار نمیگیرد؛ بلکه تنها خروجی آن مد نظر قرار میگیرد که بسیار اشتباه است.
نوغانی ادامه داد: ابتدا باید فرآیند را مورد بررسی قرار دهیم تا بدانیم کجای سیستم آموزش و پرورش نادرست است و بعد به خروجی بپردازیم.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در مسیر جامعه پذیری، مطالعه روشمند و سیستماتیک وجود ندارد، خاطرنشان کرد: درست است که اساس مطالعه فرآیند مشکل است؛ اما تا زمانی که فرآیند مورد مطالعه قرار نگیرد، ستاده را نمیتوان مورد بررسی قرار داد./155ب2/