گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، سال جاری از سوی رهبر انقلاب با عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است که نشان میدهد یکی از اولویتهای اصلی نظام در این سال فرهنگ است. به بهانه نامگذاری امسال و همچنین قرار گرفتن در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی در قالب سلسله گزارش های «فرهنگ در کلام معمار انقلاب» نگاهی داریم به دیدگاههای ایشان در عرصههای مختلف فرهنگی. در بخش اول و بخش دوم این گزارش، دیدگاههای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص اهمیت صداوسیما و سینما و نقش این رسانههای مهم در فرهنگ جامعه مورد بازخوانی قرار گرفت. در سومین شماره از سلسله گزارشهای «فرهنگ در کلام معمار انقلاب» به بیان دیدگاههای ایشان در خصوص زنان جامعه و نقش آنها در جریان پیروزی انقلاب و پس از آن و دیدگاه اسلام درباره زنان میپردازیم.
- شما در چه تاریخی چنین دیدهاید؟ امروز زنهای شیردل، طفل خود را در آغوش کشیده و به میدان مسلسل و تانک میروند، در کدام تاریخ چنین مردانگی و فداکاری از زنان ثبت شده است؟! (1)
- آمدن شما خانمها به خیابانها و میدانهای مبارزه موجب این شد که مردها هم قوت پیدا بکنند، تقویت بشوند، روحیه آنها هم با آمدن شما تقویت بشود (2).
- شهادت شهید، ثمره دامان پر مهر و اندوخته دستان زحمتکش مادران فهیم و گرانقدری است که محبت مادری را با عشق الهی پیوند میزنند و روح و جان فرزندان خود را آماده میسازند که به قربانگاه شهادت قدم گذارند (3).
- ما نهضت خودمان را مدیون زنها میدانیم. مردها به تبع زنها در خیابانها میریختند (4).
- همراهی و مشارکت فعالانه زنان در نهضت، پیروزی اسلام را بیمه کرد (5).
- در نظام اسلامی زن به عنوان یک انسان میتواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعهی اسلامی داشته باشد ولی نه به صورت یک شیء، نه او حق دارد خود را به چنین حدی تنزل دهد و نه مردان حق دارند که به او چنین بیندیشند (6).
- همان طوری که مرد در همه شئون دخالت دارد، زن هم دخالت دارد (7).
- زن مساوی مرد است. زن مانند مرد آزاد است که سرنوشت و فعالیتهای خود را انتخاب کند (8).
- شما رهبران نهضت هستید، بانوان رهبران نهضت ما هستند، ما دنبالهرو آنها هستیم، من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شماییم (9).
- زنان از نظر اسلام نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند و اسلام زن را تا حدی ارتقاء میدهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد و از حد شی بودن بیرون بیاید (10).
- همه ملت ایران چه زنان و چه مردان باید این خرابهای را که برای ما گذاشتهاند بسازند، ایران با دست تنها مرد ساخته نمیشود، مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند (11).
- ما میخواهیم زن آدم باشد مثل سایر آدمها، انسان باشد مثل سایر انسانها، آزاد باشد مثل سایر آزادیها (12).
- از نظر حقوق انسانی، تفاوتی بین زن و مرد نیست، زیرا که هر دو انسانند و زن حق دخالت در سرنوشت خویش را همچون مرد دارد. بله، در بعضی موارد تفاوتهایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها ارتباط ندارند (13).
- اسلام میخواهد که زن و مرد رشد داشته باشند. اسلام زنها را نجات داده است از آن چیزهایی که در جاهلیت بود. آنقدری که اسلام به زن خدمت کرده است، خدا میداند به مرد خدمت نکرده است. آنقدر که به زن خدمت کرده. شما میدانید که در جاهلیت زن چه بوده و در اسلام چه شده. در زمانی که پیغمبر اسلام آمد، زنها را هیچ حساب میکردند. اسلام زنها را قدرت داده است (14).
اگر زنان شجاع و انسانساز از ملتها گرفته شوند، ملتها به شکست انحطاط کشیدهمیشوند (15).
- زن انسان است. آن هم یک انسان بزرگ. زن مربی جامعه است. از دامن زن انسانها پیدا میشوند. مرحله اول مرد و زن صحیح، از دامن زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح خودش انسان درست میکند و با تربیت صحیح خودشکشور را آباد میکند. مبدا همه سعادتها از دامن زن بلند میشود. زن مبدا همه سعادتها باید باشد (16).
- زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورشده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن، مرد به معراج میرود. دامن زن محل تربیتبزرگ زنان و بزرگ مردان است (17).
- زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ میکنند. قرآن کریم انسانساز است و زنها نیز انسانساز، اگر زنهای انسانساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد (18).
- شما می دانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سال، بلکه از اول بعد از پیغمبر (سلام الله علیه) تا برسد به حالا، فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند. این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانمها همان طوری که آقایان مشغول هستند، همان طوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید (19).
- درود بی پایان بر زنان متعهدی که اکنون در سراسر کشور به تربیت نوباوگان و تعلیم بی سوادان و تدریس علوم انسانی و آموزش فرهنگ غنی قرآنی اشتغال دارند (20).
- ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنههای فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند و از محرومیتهایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند، خارج نمودند (21).
- این بانوان را کی بسیج کرده که در همه شئون کشور دخالت میکنند و دخالت به جایی هم میکنند؟ اینها را خدا دعوت کرده است. اینها لبیک برای خدا دارند میگویند (22).
- زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زنها در جمهوری اسلام رای باید بدهند. همان طوری که مردان حق رای دارند، زنها حق رای دارند (23).
- همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زنها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. زنها هم باید در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند (24).
منابع:
1. موسوی خمینی، سیدروح الله، جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ چهارم، ص186.
2. همان، ص171.
3. همان، ص169.
4. همان، صص167-175.
5. صحیفه نور، جلد 5.
6. موسوی خمینی، سیدروح الله، جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره)، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، چاپ چهارم، ص 65.
7. همان، ص58.
8. همان، ص83.
9. همان، ص75.
10. تبیان، جلد 8.
11. تبیان، جلد 8.
12. صحیفه نور، جلد 4
13. صحیفه امام، ج 4، ص 364
14. صحیفه نور، ج 17، ص 143.
15. صحیفه نور، ج 15، ص 199.
16. صحیفه نور، ج 16، ص 246.
17. صحیفه نور، ج 13، ص 219.
18. صحیفه نور، ج 15، ص 257.
19. صحیفه نور، ج 19، ص 281.
20. تبیان، جلد 8.
21. صحیفه نور، ج 21، ص 172.
22. صحیفه نور، ج 12، ص 237.
23. صحیفه نور، ج 11، ص 254.
24. صحیفه نور، ج 18، ص 264.