آخرین اخبار:
کد خبر:۳۲۱۰۵۷
بازخوانی دیدگاه‌های امام (ره) درباره حجاب؛

حجاب اسلامی با آزادی مخالفتی ندارد / چگونه در دنیای آزاد الزام زنان به رفع حجاب، عین دموکراسی است؟

چگونه در دنیای به اصطلاح آزاد، الزام زنان و دختران مسلمان به رفع حجاب عین دموکراسی است و فقط ما که گفته‌ایم کسی که به پیغمبر اسلام (ص) توهین کند و اجماع فقهای مسلمین فتوا به اعدام آن می‌دهند، خلاف آزادی است؟!

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، آیت الله موسوی بجنوردی مصاحبه ای انجام داده که در روزهای اخیر سروصدای زیادی به پا کرده است. وی در این مصاحبه با بیان خواسته خود از دولت اظهار داشته کار دولت اسلامی این است که تمام موانع آزادی را از پیش روی مردم بردارد. موسوی بجنوردی همچنین در خصوص دیدگاه های امام (ره) پیرامون حجاب زنان گفته است که نگاه امام به حجاب این گونه نبوده که بخواهند چیزی را بر زن تحمیل کنند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دستور صریحی از حضرت امام(ره) مبنی بر حجاب داشتن بعد از انقلاب وجود دارد یا خیر؟ با ارائه پاسخی نه چندان روشن در خصوص دیدگاه امام تاکید کرده است: در همان ابتدای انقلاب، آیت‌الله اشراقی اولین فردی بود که داد حجاب را زد و عملا امام این موضوع را تایید کرد. آیت‌الله اشراقی موضوع حجاب را عنوان کرد و امام هم با وی مخالفتی نکرد؛ چرا که به هرترتیب حجاب حکم اسلامی و آیه صریح قرآن است و البته مرحوم آقای اشراقی هم کار خلافی نکرد.


در این گزارش به بازخوانی برخی از مواضع امام خمینی (ره) در خصوص اهمیت مساله حجاب می‌پردازیم.


- این‌ها از این طرف آدمکشی می‌کنند، از آن طرف «عدالت اجتماعی، عدالت اجتماعی»! از آن طرف فشار می‌آورند به زن‌ها که باید بی حجاب بشوید، از آن طرف «آزادی نسوان، آزادی نسوان»! این‌ها مضحکه است؛ این آزادی مضحکه است، آزادی نیست (1).


- ملت ما طرفدار آزادی است. طرفدار همه جور آزادی است. و لکن طرفدار توطئه نیست. طرفدار تباهی نیست. زنهایی که تظاهر کرده اند همان زنهایی بودند که از تتمۀ آن مسائل بودند. آنهایی بودند که شاه آنها را به عنوان «آزاد زنان» به میدان آورده بود و آنها را به تباهی کشیده بود. آنها هم چون از این وضعی که آن تباهیها آن آزادیهایی که آنها می خواستند، می خواستند که با جوانها آزاد باشند که هر کاری می خواهند بکنند و می خواستند با تباهیها هماغوش باشند. می خواستند کارهای برخلاف عفت بکنند. و می دیدند که اسلام با کارهای خلاف عفت، با کارهایی که مملکت را به تباهی می کشد و ملت را به عقب می راند موافق نیست. آنها بودند که آمدند در خیابانها و با آن صورتهایی که مردم دیدند تظاهر کردند. و الاّ جلوی آزادی هرگز گرفته نشده است و نمی شود و مردم آزادند. الاّ آنجایی که بخواهند تباهی بکنند و بخواهند ملت را به عقب برانند (2).


- احتمالا قضیه مبارزه با حجاب زنان مسلمان در فضای آموزشی، حرکتی انحرافی برای کمرنگ کردن جلوه عظیم دفاع جهان اسلام از رسول اکرم – صلی الله علیه و آله وسلم – می‌باشد. گر چه خود این واقعه هم از دردهایی است که ملتهای اسلامی گرفتار آن شده‌اند که چگونه در دنیای به اصطلاح آزاد، الزام زنان و دختران مسلمان به رفع حجاب عین دموکراسی است و فقط ما که گفته‌ایم کسی که به پیغمبر اسلام – صلی الله علیه و آله وسلم – توهین کند و اجماع فقهای مسلمین فتوا به اعدام آن می‌دهند، خلاف آزادی است! راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه ندهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاه‌ها درس بخوانند یا تدریس کنند، ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند؟ امروز خداوند ما را مسئول کرده است، نباید غفلت نمود. امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال حرکت انقلاب را پا برجا داشت. من باز می‌گویم همه مسئولان نظام و مردم ایران باید بدانند که غرب و شرق تا شما را ازهویت اسلامیتان – به خیال خام خودشان – بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست (3).


- همانطوری که مرد در همه شئون دخالت دارد، زن هم دخالت دارد، همانطوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زن ها نباید ملعبه دست جوان های هرزه بشوند، زن ها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بزک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زن ها باید انسان باشند، زن ها باید تقوا داشته باشند، زن ها مقام کرامت دارند، زن ها اختیار دارند، همانطوری که مردها اختیار دارند. خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است. خداوند همانطوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد، در زن ها هم دارد. همه برای صلاح شماست، همه قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است. آنها که زن ها را می خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوان های فاسد قرار بدهند خیانتکارند. زن ها نباید گول بخورند، زن ها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود، با سر باز و لخت. این مقام زن نیست، این عروسک بازی است، نه زن. زن باید شجاع باشد، زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم ساز است، زن مربی انسان است (4).


- حجاب به معناى متداول میان ما، که اسمش حجاب اسلامى است، با آزادى مخالفتى ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت مى‏کنیم که به حجاب اسلامى رو آورند. زنان شجاع ما دیگر از بلاهایى که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده‏اند و به اسلام پناهنده شده‏اند (5).


- البته باید توجه داشته باشید که حجابى که اسلام قرار داده است، براى حفظ آن ارزش‌هاى شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است، چه براى زن و چه براى مرد، براى این است که آن ارزش‌هاى واقعى که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‏هاى شیطانى یا دست‌هاى فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال مى‏شدند اینها، این ارزش‌ها زنده بشود (6).


- آرى در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن مى‏تواند هر لباسى را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند. ما نمی ‏توانیم و اسلام نمی ‏خواهد که زن به عنوان یک شىء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام می خواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانى جدى و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمی دهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند (7).


وقتی امام با خبر شدند که در سواحل دریا بی بندوباری و اختلاط صورت می گیرد برآشفته شده و فرمودند: براى اینکه اسلام جلوى شهوات را مى‏گیرد؛ اسلام نمى‏گذارد که بروند توى این دریاها شنا کنند. پوستشان را مى‏کند! ...که بعد از اینکه مى رفتند زن و مرد در دریا، زن‌ها همان طور و همان طور مى‏آمدند توى شهر! مردم هم جرأت نمى‏کردند حرف بزنند. امروز اگر یک همچو چیزى بشود، اینها را ما خواهیم تکلیفشان را معین کرد. و دولت هم معین کرد. البته دولت [به‏] طورى که وزیر کشور گفتند، گفتند ما جلویش را گرفتیم. اگر نگیرند، مردم مى‏گیرند.


مگر مازندرانی‌ها مى گذارند یا رشتی‌ها مى‏گذارند که باز کنار دریاشان مثل آن وقت باشد؟ مگر بندر پهلوى‏اى‏ها (بندر انزلى) مرده‏اند که زن و مرد با هم در یک دریا بروند و مشغول عیش و عشرت بشوند! مگر مى‏گذارند اینها را؟ تمدن‌هاى اینها این است. آزادى‏اى که آنها مى‏خواهند همین. این جور آزادى! بروند قمار بکنند و با هم بشوند و با هم [سرگرم عیش و نوش‏] بشوند. آزادى در حدود قانون است. اسلام از فسادها جلو گرفته و همه آزادی‌ها را که مادون فساد باشد داده. آنى که جلو گرفته فسادهاست که جلویش را گرفته است و ما تا زنده هستیم نمى‏گذاریم این آزادی‌هایى که آنها مى‏خواهند، تا آن اندازه‏اى که مى‏توانیم، آن آزادی‌ها تحقق پیدا کند (8).


امام نیروهای انتظامی را برای برخورد با مظاهر بی حجابی ارجح می دانستند و در مقطعی که عده ای نفوذی و یا ناآگاه به بهانه مبارزه با بی حجابی و بد حجابی در معابر عمومی به ضرب و شتم زنان و دختران اینچنینی پرداخته بودند در پیامی چنین تصریح کردند:
ممکن است تعرض به زن‌ها در خیابان و کوچه و بازار، از ناحیه منحرفین و مخالفین انقلاب باشد. از این جهت، کسى حق تعرض ندارد و اینگونه دخالت ها براى مسلمان ها حرام است و باید پلیس و کمیته‏ها از اینگونه جریانات جلوگیرى کنند (9).


منابع:
1. سخنرانی در جمع روحانیون و طلاب درباره جنایات رژیم پهلوی / صحیفه نور، ج1، ص 151.
2. مصاحبه با خبرنگار ژاپنی در سال 58/  صحیفه نور، ج11، ص159.
3. پیام به مهاجرین جنگ تحمیلی / صحیفه نور، ج21، ص325.
4. صحیفه نور، ج 11، ص 253.
5. صحیفه نور، ج ‏5، ص541.
6. صحیفه نور، ج ‏19، ص 185.
7. صحیفه نور، ج‏5، ص 294.
8. صحیفه نور، ج‏8، ص 339.
9. صحیفه نور، ج‏12، ص 502.
 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار