به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، بارانی، امروز در نشست «آسیب شناسی فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد» در دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: باید تشکلهای دانشجویی با واژه قدرت نرم آشنا شوند تا بدانند باید چه کاری را انجام داده و به همبستگی اجتماعی در سطح جامعه دست پیدا کنند.
وی با بیان اینکه از سال 1380 دهه فرهنگی در کشور به طور جدی آغاز شده است، گفت: مشکل ما در حقیقت این است که معنای واقعی کلمات را نمیدانیم؛ در حالی که به دلیل به کار بردن بسیار این کلمات گویی می دانیم چه میخواهیم.
مشاور فرهنگی شهرداری مشهد گفت: وضعیت حجاب در دانشگاههای ما آیا نسبت به دو سال قبل تغییری داشته است؟ به راحتی میتوان گفت تغییری در انجام کار فرهنگی و کم کردن معظل بدحجابی از سوی رسانهها نیز صورت نگرفته است.
ضعف تحلیل فرهنگی در میان تشکلهای دانشجویی یک معضل است
بارانی با بیان اینکه نبود تحلیل فرهنگی، کار فرهنگی را با دشواری روبه رو میکند، افزود: تفاوت بخش فرهنگی از سیاسی تنها با داشتن یک تحلیل درست از امور فرهنگی مشخص میشود.
وی ادامه داد: این اشتباه تاکتیکی همیشه بخصوص در میان دانشجویان فعال فرهنگی وجود دارد که یک پدیده دارای کارکرد سیاسی را در جایگاه فرهنگی قرار میدهند از جمله مسئله حجاب که دیگر فرهنگی محسوب نمیشود.
مشاور فرهنگی شهرداری مشهد افزود: آیا تشکلهای دانشجویی در خصوص گفتمانهای رهبری در خصوص فرهنگ کاری کردهاند؟ آیا تشکلهای فعال دانشجویی در دانشگاه فردوسی توانستهاند روی 23 هزار دانشجوی این دانشگاه تاثیر فرهنگی بگذارند تا بتوانند به جامعه و تاثیرگذاری بر روی آن فکر کنند؟
اولویت بندی نیاز هر تشکل فرهنگی است
بارانی در ادامه اولویت بندی را یکی از مهمترین راهکارهای جهت پیشبرد اهداف فرهنگی دانست و گفت: با توجه به منابع محدود و جامعه هدف گسترده شما باید اولویت بندی کرده و بر این اساس برای جامعه خود کارها را آغاز کنید.
وی با انتقاد از سردرگمی تشکلهای ارزشی در انجام امور فرهنگی بیان داشت: شما باید گفتمانهای رهبری را در محیط دانشگاهی تبیین کنید و این نیاز به همت و تلاش دارد زیرا تمام کدها را رهبر انقلاب به شما دادهاند.
مشاور فرهنگی شهرداری مشهد با انتقاد از موانع موجود بر سر راه ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی قوی در دانشگاه تصریح کرد: باید دید چرا اجازه راه اندازی کرسیهای آزاد اندیشی مناسب با مطالبات رهبری را برخی افراد در دانشگاه نمیدهند.
این فعال فرهنگی افزود: باید نظاممند، برنامهریزی شده، بر اساس اولویت، با اتکای به گفتمان غالب که بیانات رهبری است کار فرهنگی انجام داد و آسیب شناسی کرد.
هر مدیری باید دارای چهار شاخصه در کار خود باشد
بارانی با بیان اینکه باید مثلث ابزار، پیام و مخاطب را در پیشبرد اهداف خود ایجاد کنیم، از برنامهریزی به عنوان یک اصل نام برد و بیان داشت: برنامهریزی یعنی تعین هدف و راه دست یابی به آن که یک مدیر باید با تکیه بر چهار شاخصه راه رسیدن به هدف مشخص شده را طی کند.
وی ادامه داد: برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و نظارت و کنترل چهار ویژگی است که اگر در مدیری نباشد در انجام امور مدیریتی خود دچار مشکل اساسی میشود.
مشاور فرهنگی شهرداری مشهد با بیان اینکه متاسفانه ابزارهای فرهنگی محدود هستند، گفت: متاسفانه در کار فرهنگی برخی میخواهند با ملاقه برنج بخورند؛ به عنوان مثال این افراد برای حل مشکل حجاب به چند همایش اکتفا میکنند؛ در حالی که این غلط است و شما باید وارد کار فرهنگی از کودکی و آموزش پروش ابتدایی شوید.
این فعال فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: ما گفتمانهایی جهانی داریم که برای دنیا حرف تازه دارد و طرفداران خوبی نیز برای آنها وجود دارد. بحث سبک زندگی اسلامی از این موارد مهم است که باید ابزار آن، نحوه ارسال پیام و مخاطب را مشخص کنیم.
بارانی در پایان گفت: ما در سبک زندگی اسلامی، عدالت اجتماعی و بیداری اسلامی برای دنیا دارای حرف و جایگاه هستیم؛ اما انجام کار فرهنگی متناسب با آن در کشور درست دیده نشده است.