به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، کتاب «آداب روزه داری احوال روزه داران» گزیدهای از مجموعهی توصیه ها، نصایح، تحلیلها و مواعظی است که درماه های رمضان در طول 22 سال گذشته در 422 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی و به کوشش جناب آقای علیرضا مختارپورقهرودی گردآوری و تدوین شده است.
کتاب آداب روزه داری احوال روزه داران در تابستان 1391 چاپ گردیده است. کتاب حاضر گزیدهای از مجموعهی توصیه ها، نصایح، تحلیلها و مواعظی است که درماه های رمضان در طول 22 سال گذشته ـ از سال 1369 تا 1390 ـ در بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در 422 صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی و به کوشش جناب آقای علیرضا مختارپورقهرودی گردآوری و تدوین شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجه قرار گرفته است: نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزهداری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد. دوم؛ صرفاً در محدودهی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد. مخاطبان این مواعظ عموم مردم بودهاند هرچند گاه این سخنان در دیدار جمعی از قاریان قرآن کریم، کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران، نمازگزاران نماز جمعه، اساتید دانشگاهها، دانشجویان، شاعران و... بیان شدهاند.
بنابراین در انتخاب مطالب این کتاب دو ویژگی مورد توجّه قرار گرفته است:
نخست؛ موضوع بیانات ماه مبارک رمضان، معارف دینی مربوط به روزهداری، آداب دعا، تکالیف مؤمنان در این ماه از نظر فردی، اجتماعی و سیاسی و نظایر آن باشد.
دوم؛ صرفاً در محدودهی زمانی از حلول ماه مبارک رمضان تا پایان روز عید سعید فطر هر سال بیان شده باشد. خوانندهای که با دقّت این کتاب را مطالعه کند درخواهد یافت که فضای معنوی خاصی در این مجموعه احساس میشود که دلیل آن بر زبان گویندهی عظیمالشأن آن نیز جاری شده که در ماه رمضان فضای معنوی و ملکوتی بر عالم و به خصوص بر جامعهی اسلامی و مؤمنین اهل عبادت حکمفرماست و بر همهی افعال و بیانات و روحیات مسلمانان تأثیر میگذارد.
در صفحاتی از کتاب آمده است:
مقام والای عبودیّت
مکرّر عرض کردهایم که سرّ مسئله در این است که انسان بتواند خودش را به عبودیّت الهى متّصف کند. عبد، یعنى تسلیم اراده و حکم خدا و شریعت الهى. لبّ تمام دستورات و احکام و فرامین الهى و شرایع انبیا، همین یک کلمه است و شاید پیامبران خدا، قبل از آنکه مقام نبوّت براى آنها انتخاب بشود و خداى متعال آنها را به نبوّت سرافراز کند، به عبودیّت سرافراز کرده باشد؛ همچنان که حتماً همینطور است. در یک روایت است که انّ الله اتّخذ محمّداً عبداً قبل ان یتّخذه رسولا. اوّل، خداى متعال او را خلعت عبودیّت پوشانید و بعد، به مرحله و رتبهى نبوّت فایز کرد. کأنّه این، در هر تعالى یى مقدّمهى لازم و شرط اصلى است. در هر اندازه تکاملى، عبودیّت، شرط اصلى است. البتّه، عبودیّت هم مراحلى دارد. آن مرحلهى پایین عبودیّت، آنچنانى که امثال ماها بتوانیم در آن طمع بورزیم، همین است.
خودمان را آمادهى اطاعت کنیم؛ همه چیز را از او بدانیم؛ نعمتهاى الهى را، حقیقتاً نعمتها و موهبتهاى الهى بدانیم؛ آنها را فرآوردهى قدرت و علم و توانایى خودمان ندانیم؛ بدانیم که ما هم وسیلهایم. ذهن ما، دست ما، عمل ما، سرپنجهى ما و تلاش ما، وسیلهاى براى تحقّق ارادهى الهى است. حقیقتاً بندگان شایستهى خدا مثل امام بزرگوار ما رضواناللهتعالى علیه قدر ماه رمضان و قدر آن ساعات و ایّام را مىدانستند و از آن، کمال استفاده را مىبردند. ما ائمّهى معصومین علیهمالسّلام را که زیارت نکردهایم؛ امّا انسان مىتوانست رشحهاى از رشحات همان عبادات و توجّهها را در وجود مقدّس امام عظیمالشّأن بزرگوار راحلمان مشاهده کند.
نسخه الکترونیکی این کتاب را از اینجا دریافت کنید.