به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو» متن کامل پیام صادر شده توسط دکتر نوربخش به این شرح است:
بسما... الرحمن الرحیم
همکاران ارجمند، بیمهشدگان عزیز، کارفرمایان گرامی و مستمریبگیران محترم
تقارن هفته تأمیناجتماعی با ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی و پالایش جسم و روح، فرصت مناسبی برای تجدید عهد و پیمان خدمتگزاران شما در سازمان تأمیناجتماعی با آرمان متعالی خدمت صادقانه - در عین امانتداری و پاکدستی - به یکایک اعضای خانواده بزرگ افراد تحت پوشش این سازمان است.
در سالی که از سوی رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده، سازمان تأمیناجتماعی تلاش برای اجرایی کردن سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت و اقتصاد مقاومتی را وجه همت خود قرار داده است. تأمیناجتماعی از معدود ارگانهایی است که در اجرایی شدن این سیاستها نقشی محوری و ممتاز دارد.
همانگونه که استحضار دارید با آغاز به کار دولت تدبیر و امید، بازگرداندن این سازمان مهم و تأثیرگذار اجتماعی و اقتصادی به مسیر اصلی فعالیت و پرهیز از حاشیههایی که در سالهای گذشته این سازمان را از پرداختن به خدمات و مأموریتهایش تا حدی دور کرده بود، در دستور کار مدیران و کارکنان قرار گرفته که برخی نتایج امیدبخش آن در همین مدت کوتاه قابل رصد و پیگیری است.
همراهان گرانقدر
اگرچه تأمیناجتماعی به مفهوم مدرن و امروزین آن، از دستاوردهای تحولات پس از وقوع انقلاب صنعتی در جهان است، اما نباید از نظر دور داشت که برقراری حمایتهای اجتماعی جهت پوشش اقشار آسیبپذیر و در معرض آسیب و تلاش دامنه دار برای تحقق عدالت اجتماعی، یکی از آرمانهای متعالی دین مبین اسلام است. برمبنای تعالیم اسلامی، هدف غایی تأمیناجتماعی، بازتوزیع عادلانه درآمدها در جهت رفع نیاز همه افراد و کاهش فاصله طبقاتی در جامعه اسلامی است.
نظام تأمیناجتماعی، سازوکاری است که با ابزارهای بیمه اجتماعی، حمایت اجتماعی و ابزارهای امدادی، میکوشد برخورداری از حداقلهای مورد نیاز برای یک زندگی عزتمند را برای همه آحاد جامعه فراهم نموده و ضمن تأمین نیازهای اساسی زندگی روزمره همگان، چشماندازی امید بخش از فردایی روشن را پیش چشمان طبقات و گروههای مختلف مردم بگستراند.
در کشور ما، سازمان تأمیناجتماعی، مهمترین متولی بخش بیمههای اجتماعی و درمانی نظام کلان تأمیناجتماعی است که به موجب جدیدترین آمار و ارقام از جمعیت تحت پوشش این سازمان، بیش از نیمی از مردم کشور به عنوان بیمهشده اصلی یا افراد خانواده بیمهشدگان اصلی، از خدمات متنوع بیمهای و درمانی این سازمان استفاده میکنند.
سازمان تأمیناجتماعی و منابع و خدمات آن، امروزه نقطه اتکاء و خانه امید مولدترین و زحمتکشترین اقشار جامعه محسوب میشود و شرکای اجتماعی آن، بهویژه کارگران و نیز مستمریبگیران، آینده خویش را در گرو تدبیر این سازمان خدماترسان اجتماعی میبینند که طیف وسیع و گستره دامنهداری از خدمات اجتماعی را در دایره زمانی قبل از تولد تا پس از مرگ بیمهشده به او و بازماندگانش ارائه میکند.
این سازمان هماکنون 480 شعبه بیمهای و بیش از 350 بیمارستان و مرکز درمانی را در استانهای مختلف، در قالب مجموعهای عظیم از مراکز خدمترسان برای تولید و ارائه خدمات بیمهای و درمانی به بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارآفرینان تدارک دیده است که هر روزه پذیرای میلیونها نفر از مراجعهکنندگان هستند. به این مجموعه وسیع از امکانات ملکی و متعلق به تأمیناجتماعی باید بیش از 46 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه، داروخانه، پزشک، دندانپزشک و سایر مراکز تشخیصی و درمانی دولتی و خیریه و خصوصی را اضافه کرد که در قالب انعقاد قرارداد همکاری با سازمان تأمیناجتماعی، به بیمهشدگان خدمترسانی میکنند.
با وجود آنکه عواملی خارج از اراده سازمان مانند بحران بیکاری، افزایش نرخ سالمندی، فشار اقتصادی ناشی از تحریمهای ظالمانه، سبب کاهش درآمدها و منابع سازمان و همزمان، افزایش مصارف آن شده و توازن منطقی میان منابع و مصارف جاری و تعهدات آتی سازمان را بر هم زده است؛ اما با نگاه علمی و منطقی دولت یازدهم به تفکیک حوزههای حمایت اجتماعی و بیمه اجتماعی و پرهیز از تحمیل مأموریتهای حمایتی به این سازمان، برای غلبه بر این چالشها، برنامههای مختلفی در سازمان تأمیناجتماعی آغاز شده است.
همچنین اقداماتی برای تسهیل شیوههای ارائه خدمات، بازسازی و احیای اعتماد متقابل میان سازمان و خدماتگیرندگان و ارتقای کیفیت و کمیت خدمات با تلاش صادقانه کارکنان و مدیران سازمان، آغاز شده که از جمله میتوان به تلاش گسترده برای استفاده هر چه بیشتر از امکانات الکترونیک و مکانیزه برای ارائه خدمات و به حداقل رساندن مراجعه حضوری به شعب سازمان دریافت اینترنتی لیست حق بیمه، دریافت حقبیمه به صورت الکترونیک و غیرحضوری با روشهای نوین (بیمهشدگان خاص)، ایجاد شعبه ملی، رفع مشکل بیمه فرزندان چهارم به بعد، تقسیط بیمه سربازی، پرونده الکترونیک (فاز نخست پرونده فنی بیمهشده)، ابلاغ الکترونیک، پرداختهای متمرکز، نامنویسی متمرکز، بیمه ایرانیان خارج از کشور، برونسپاری فعالیتهای غیرحاکمیتی، تعمیم و گسترش پوششهای جدید بیمهای، افزایش تعرفههای اروتز و پروتز بیمهشدگان بعضاً تا 300 درصد، اجرای بخشودگی جرائم، اجرای قانون تعیین تکلیف اشخاص دارای 10 سال و کمتر سابقه پرداخت حقبیمه، تسویه و بهروز رسانی مطالبات پزشکان و مراکز پزشکی طرف قرارداد، کاهش سهم پرداخت از جیب بیمهشدگان در مراکز طرف قرارداد، توسعه مراکز درمان ملکی و تأمین نیازهای تجهیزاتی و دارویی این مراکز و افزایش 25 درصدی مستمریها و افزایش کمکهای جنبی به مستمریبگیران اشاره کرد.
میدانیم که راه دشواری برای بازسازی این سازمان و غلبه بر چالشهای موجود، پیشرو داریم؛اما به مناسبت هفته تأمیناجتماعی از همه بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمریبگیران و نیز کارکنان سازمان درخواست میکنم به آینده بیاندیشند؛ آیندهای که مطمئن هستیم با حمایت دولت و مجلس و تلاش و سختکوشی کارکنان و مدیران و همراهی و مشارکت همیشگی شرکای اجتماعی، روشن و امیدبخش خواهد بود.