به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، راهپیمایی حجاب و عفاف صبح امروز با حضور بیش از صدها نفر از زنان زائر و مجاور در مشهد برگزار شد و زنان محبه با سر دادن شعارهای «ای مرد غیرتت کو، چادر همسرت کو»، «ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است، ارزندهترین زینت زن حفظ حجاب است»، یاد و خاطره شهدای حجاب که 80 سال پیش در مسجد گوهرشاد مشهد در اعتراض به کشف حجاب از سوی رضاخان پهلوی به شهادت رسیدند را گرامی داشتند.
در این راهپیمایی که از میدان شهدای مشهد تا بارگاه منور رضوی برگزار شد، مدافعان حجاب و عفاف در مسجد گوهر برای سخنرانی حجت الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، امام جمعه فریمان گرد آمدند.
حجت الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، ضمن گرامیداشت یاد شهدای حجاب در 80 سال پیش در مسجد گوهر شاد حجاب را یکی از واجبات دینی دانست و بیان داشت: انکار مسئله حجاب سبب خروج از دین و ورود به کفر میشود.
وی با بیان اینکه حجاب در جامعه همانند قلعهای است که حصاری معنوی در جامعه ایجاد میکند، تصریح کرد: تداوم جذبه زنانه در حجاب است که این جذبه در برهنگی وجود ندارد.
امام جمعه فریمان با اشاره به اقدامات رضاخان در زمینه کشف حجاب، گفت: هر کس برای ترویج بدحجابی آگاهانه یا غیرآگاهانه قدمی بردارد آب به آسیاب تهاجم فرهنگی رضاخانی ریخته است.
طباطبایی اشکذری، حجاب را عامل حفاظت یک بانوی اسلامی در ارتباط با دیگران دانست و با تاکید بر این مهم که آثار بدحجابی در جامعه قابل جبران نیست، افزود: بیحجابی یک زن حقوق شهروندی را ضایع میکند.
وی با بیان اینکه مسئله عفاف و حجاب متولی مستقیم و مسئولیتپذیر ندارد، بیان داشت: در قانون حجاب و عفاف کشور ما 26 دستگاه مسئولیت اجرایی دارند که تمامی آنان از زیر بار این مسئولیت شانه خالی میکنند.
زنان محجبه در این راهپیمایی خواستار برخورد مسئولان با بدحجابی در جامعه و اجرای قانون عفاف و حجاب شدند.
تیرماه 1314؛ سالگشت قیام اسلامی مردم در مسجد گوهرشاد مشهد، علیه سیاست های ضد اسلامی رضاخان است. این قیام که در 21 تیر 1314 سرکوب شد، زمانی شکل گرفت که رضاخان دینستیزی را به اوج خود رسانده و در صدد بود تا سنتهای مذهبی و قوانین اسلامی را محو و نابود کند و فرهنگ غربی را به جای آن بنشاند.
رضاخان در پیگیری این سیاست دستور داده بود تا حجاب از سر زنان مسلمان برگیرند، مردان کلاه غربی به سر کنند، روحانیون لباس روحانیت را از تن بیرون کنند و ...
در واکنش به این سیاست، روحانیون و مردم مسلمان در هر نقطهای به مخالفت برخاستند؛ ولی در این ماجرا مشهد پیشقدم شد و قیام شکوهمندی در دل تاریخ به ثبت رسید.
علما و روحانیون مشهد طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند با این حرکت رضاخان مقابله کنند و او را از این کار بازدارند. در یکی از این جلسات پیشنهاد شد آیتالله حاجآقا حسین قمی به تهران برود و در مرحله اول با رضاخان مذاکره کند تا شاید بتواند او را از اجرای تصمیماتش باز دارد. وقتی آیتالله قمی به تهران آمد، بلافاصله از سوی حکومت دستگیر و ممنوعالملاقات شد. سایر روحانیون نیز در مساجد و مجالس، به آگاه کردن مردم پرداختند. مسجد گوهر شاد از جمله مکانهای تجمع مردم بود. اجتماعات مردم در این مسجد هر روز بیشتر میشد و شهر حالت عادی خود را از دست میداد و سخنرانان نیز به ایراد بیانات آتشین میپرداختند.
همزمان با بازداشت حاجآقا حسین قمی، در مشهد نیز به دستور حکومت، روحانیون همچون شیخ غلامرضا طبرسی و شیخ نیشابوری دستگیر شدند. صبح روز جمعه 20 تیر 1314 نظامیان مستقر در مشهد برای متفرق ساختن مردم وارد عمل شدند و به روی آنان آتش گشودند و تعداد زیادی را کشتند و زخمی کردند، ولی مردم مقاومت کرده و سربازان نیز بنا به دستوری که به آنها رسیده، مراجعت کردند. به دنبال این حادثه مردم اطراف مشهد با بیل و داس و ... به سوی مسجد حرکت کردند.
فردای آن روز جمعیت زیادتری در مسجد گوهرشاد تجمع کردند و علیه اقدامات دولت اعتراض نمودند. سران نظامی و انتظامی مشهد این بار بنا به دستور رضاخان با تجهیزات کامل و افراد فراوان در نقاط حساس مستقر شدند و تفنگ ها، سلاح های خودکار و حتی توپها را به منظور سرکوب مردم به میدان آوردند. در حوالی ظهر مأمورین نظامی و انتظامی از هر سو به مردم هجوم آورده و در داخل مسجد به کشتار آنان پرداختند. در این واقعه تعداد بسیاری شهید، مجروح و بازداشت شدند.
کشتار مردم در این مسجد به اندازهای بود که به نقل از شاهدان عینی 56 کامیون جنازه از صحنه کشتار خارج کردند. یک روز پس از این فاجعه عملیات دستگیری علما و روحانیون آغاز شد و تعداد کثیری از آنان بازداشت و روانه زندان شدند.
قیام مسجد گوهرشاد برای همیشه در دفتر اقدامات سلسله پهلوی ثبت شد.
لازم به ذکر است، این قیام یک سال پس از بازگشت رضاخان از سفر به ترکیه و در پی مشاهده بیبند و باری و بیحجابی زنان ترکیه توسط وی، به وقوع پیوست./155ب2/