گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»؛ سیمای ملی هرسال به مناسبت ماه مبارک رمضان به غیر از سریال های تلویزیونی، برنامه هایی را روی آنتن خود می برد که مهم ترین آنها، ویژه برنامه های افطار و سحر است. این برنامه ها که گفت و گو محور هستند و با اجرای زندهی یک مجری تلویزیونی اداره میشوند، فرصت خوبی برای استفاده از کارکرد آموزشی رسانه ها هستند. نمونه ی این برنامه ها برنامهی افطاری ماه عسل بود که ماه رمضان امسال بر روی آنتن صداوسیما رفت و همانند سال گذشته مخاطبین کثیری از گروه های سنی مختلف را به خود اختصاص داد.
اما عملکرد سیمـــای ملی نشان میدهد که متاسفانه در تهیهی برخی از این برنامه ها به جای استفاده از فرصت، فرصت سوزی شده است. نمونهی آن ویژه برنامهی سحر شبکهی یک سیما بود. این برنامه علیرغم اینکه می توان گفت در یک از وقت های طلایی آنتن سیما و از یک شبکهی پربیننده پخش میشد، ضعیف و کم محتوا بود.
پیش از این، شبکه اول سیما در وقت سحر، به یک صدای ضبط شده و چند ولهی تصویری ساده بسنده میکرد! حضور فرزاد جمشیدی و تولید یک برنامه ی مجری محور برای وقت سحر در شبکه ی اول سیما یک اتفاق نو، جالب و تحسین برانگیز بود. اجرای خوب و پرمغز و محتوای فرزادجمشیدی در این برنامه باعث شد تا تحول خوبی در تهیهی برنامهی سحری در شبکهی اول سیما ایجاد شود و برنامهی سحری شبکه ی اول سیما گستره ی مخاطبین وسیعی را به خود اختصاص دهد.
اما مسائل پیش آمده و حاشیه های رخ داده و برخی مسائلی که مسئولین سازمان بهتر می دانند؛ باعث شد تا شبکهی اول سیما از حضور این مجری توانمند در ویژه برنامهی سحر ماه مبارک رمضان محروم شود و به تبع آن مخاطب گستردهی خود در وقت سحر را از دست بدهد. در حال حاضر شبکه ی اول سیما در این وقت طلایی به جای استفاده از فرصت موجود، یک خواننده را میآورد تا در وقت سحر برای بیننده چهچه بزند و آواز بخواند! یا به صورت تلفنی با یک کارشناسی تماس گرفته می شود تا چند دقیقه برای مخاطب در فضایی بی روح و ساکن حرف بزند. برنامه ای که شور عرفانی اجرای جمشیدی را از دست داده است و حال، تقریبا به یک برنامه ی غیرفعال و حوصله سربر تبدیل شده است و این مصداق فرصت سوزی است!
از آنسو، به غیر از شبکه ی دوم سیما-که برای کودک و نوجوان برنامه ی زنده ای در نظر گرفته بود-شبکه های دیگر نیز از آنتن زنده ی خود استفاده نمیکنند و ترجیح میدهند که در وقت سحر برنامهی زنده ای نداشته باشند. لذا اگر مخاطب نخواهد برنامه ی نسبتاً کسل کنندهی شبکهی یک را ببیند، تقریبا در سایر شبکه های سیما هیچ برنامهی زندهی دیگری را هم برای تماشاکردن ندارد! 23 کانال تلویزیونی و هیچ...!
به نظر می رسد که بهتر باشد اگر شبکه ی اول سیما نمیخواهد در ویژه برنامهی سحر خود، تغییرات جدی لحاظ کند، لااقل شبکه های دیگر نظیر شبکهی سه-که مخاطب آن بیشتر جوانان هستند- یا شبکهی قرآن تدبیری کنند و از فرصت بیداری مخاطبین در وقت سحر ماه مبارک رمضان استفاده کنند.
اخیرا شبکه های ماهواره ای که ولع خاصی در جذب مخاطب دارند؛ تلاش می کنند تا مخاطب مذهبی را هم با تهیهی ویژه برنامه های رمضانی به خود جذب کنند و دین ماهواره ای را به مخاطب یاد بدهند! لذا اگر سیمای ملی نخواهد از فرصت ارائهی برنامهی آموزنده به مخاطب استفاده کند، یقینا شبکه های ماهواره ای از این فرصت برای آموزش هجویات خود استفاده خواهندکرد.
بنابراین، برنامهریزی صحیح و منسجم و توجه به ذائقه های مختلف مخاطبین در تهیهی ویژه برنامه های سحر و افطار ماه مبارک رمضان اهمیت دوچندان پیدا کرده است که امیدواریم مسئولین سازمان صداوسیما برای ماه رمضان سال بعد، تصمیم جدی در این باره بگیرند.
همانطور که در متن اشاره کردم، اجرای فرزاد جمشیدی باعث شد یه تحول خوبی در ارائه ی ویژه برنامه ی سحر صورت بگیره. و خوب، این تحول هم باعث شد که مخاطبین این برنامه زیادتر بشن. این روال می تونست ادامه پیدا کنه. ولی متاسفانه نکرد. طبیعتا با افول کیفیت برنامه، گستره ی مخاطبین هم کم میشه. که به نظــرم شده.
من خودم حالم از روحانیت بهم میخورد تا این که 2 سال پیش آقای جمشیدی با معرفی علما در برنامه سحر یه محبتی از علما را به دلم انداخت
آخه چرا صدا و سیما از این مجری بی حاشیه و به نو عی عالم در کار خود استفاده نمیکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخ که من کشته اینم:
شبکه ی اول سیما در این وقت طلایی به جای استفاده از فرصت موجود، یک خواننده را میآورد تا در وقت سحر برای بیننده چهچه بزند و آواز بخواند!:(
این که من توی این مطلب یک انتقادی به عملکرد سیمای ملی کردم خدای ناکرده حمل بر این نشه که تصور کنیم صداوسیما هیچ عملکرد مثبتی نداره. این هم بی انصافی است. باید در نقد منصف باشیم. نقد منصفانه.
من فقط تماشا نمایش شبکه خبر نگاه میکنم بقیش بدرد بخور نیستن
من فقط تماشا نمایش شبکه خبر نگاه میکنم بقیش بدرد بخور نیستن
بعدش هم برای خودشون همایش و جنش میزارن و فکر میکنن که کار بسیار بزرگی انجام دادن
آره خوب کار خیلی خیلی بزرگی در جهت فراری دادن مخاطبان انجام میدن دیگه بنده خداها....اینم یه نوعشه!!!