کد خبر:۳۵۰۲۷۱
حجت الله بهروز:

سالانه ۳۷۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران رُخ می‌دهد

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه «آغاز فرآیند اجرایی ورود خودروهای پاک به ناوگان تاکسیرانی تهران» گفت: طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، آلودگی هوا سرفصل مشکلات پایتخت است که قسمت اعظم آن به بخش حمل و نقل بر می‌گردد.

به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس حجت ا... بهروز در این جلسه که با حضور معاون شهردار تهران و جمعی از سرمایه‌گذاران متقاضی ورود خودروهای پاک به ناوگان تاکسیرانی تهران برگزار شده بود، افزود: ناوگان تاکسیرانی بخش عظیمی از شبکه حمل و نقل شهری را تشکیل می‌دهد و نوسازی آن نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.

 

وی با اعلام اینکه امیدواریم حمایت دولت محترم پشتوانه مدیریت شهری در جهت اجرای مجموعه اقداماتی به منظور کاهش آلودگی هوای تهران باشد، تأکید کرد: ورود وزارت‌خانه‌های صنعت، نفت و کشور به این موضوع و همچنین فعالیت‌های حمایتی صورت گرفته توسط شورای محترم اسلامی شهر تهران، نشان دهنده اهمیت این موضوع است.


ورود ۱۰ هزار تاکسی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی تهران
در ادامه این جلسه، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با ارائه گزارش آلودگی هوای تهران طی سال گذشته، تعداد روزهای پاک سال ۹۲ را تنها ۳ روز و تعداد روزهای آلوده سال گذشته را ۱۶۰ روز اعلام کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت، سالانه ۳۷۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در تهران رُخ می‌دهد که انبوه صدمات اجتماعی و خسارات اقتصادی را نیز باید به آن افزود.


دکتر سید وحید حسینی با اشاره به اینکه موضوع افزایش روزهای سالم سال به بیش از ۳۰۰ روز و کاهش ۵۰ درصدی تولید آلاینده‌ها در سال ۹۶ از اهداف برنامه جامع حمل و نقل و ترافیک تهران است، اضافه کرد: تمرکز بر فعالیت‌های مؤثر، اقدامات هدفمند و کارهای کار‌شناسی شده و استفاده از فن‌آوری جدید، بخشی از برنامه‌های مدیریت شهری در راستای کاهش آلودگی هواست.


وی اندازه‌گیری، پایش و شناسایی منابع آلودگی هوا و تولید ابزارهای مورد نیاز مدیریت، کنترل و حذف آلاینده‌های هوا را از جمله برنامه‌های مصوب مدیریت شهری بر شمرد و تأکید کرد: در حال حاضر ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی تهران مشغول به کار هستند که مقرر است با ورود ۱۰ هزار دستگاه خودروی هیبریدی، خروج ۱۵ هزار تاکسی فرسوده و تعویض کاتالیست ۱۵ هزار دستگاه تاکسی، میزان آلودگی هوای تهران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

 

نماینده سازمان محیط زیست: هیچ کس نمی‌خواهد بر اثر آلودگی هوا بمیرد


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، رعایت استاندارد‌ها و الزامات خودروهای هیبریدی، قابلیت تجهیز به فن‌آوری استفاده از برق، برخورداری از استاندارد یورو ۵ و حداقل مشخصات لازم برای تاکسی را از جمله شرایط ضروری جهت مشارکت سرمایه‌گذاران این طرح اعلام و اظهار کرد: مالکیت حداقل ۲۰۰ دستگاه خودرو در تملک شرکت‌های متقاضی، حفظ کیفیت ارائه خدمات و استفاده از تجهیزات لازم مانند سیستم‌های مدیریتی و نظارتی نظیر رهیاب، تاکسی‌م‌تر و بی‌سیم از الزامات مشارکت در این طرح است.


همچنین در این جلسه نماینده سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اعلام تأکید دولت در زمینه ارائه و اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا از جمله تأمین ۵۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق به کارگیری خودروهای هیبریدی گفت: تکلیفی که از سوی دولت بر عهده این سازمان گذاشته شده، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و اقداماتی با رویکرد تخصصی و علمی است که مدیریت شهری در این زمینه پیشگام شده و در گام نخست نسبت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی با ورود خودروهای پاک اهتمام نموده است.


دکتر یوسف رشیدی با تأکید بر اینکه اگر در یک فراخوان عمومی از مردم بپرسیم بین اینکه سالانه ۴ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست بدهند یا با مجموعه‌ای از اقدامات کاری کنیم که کسی بر اثر آلودگی هوا جان نبازد، پاسخ روشن است و هیچ کس نمی‌خواهد بر اثر آلودگی هوا بمیرد، تأکید کرد: قطعاً یکی از اقدامات مهم در زمینه کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، ورود خودروهای پاک به ناوگان حمل و نقل شهری و جایگزینی آن‌ها با خودروهایی است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار