به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حبیب رحیم پور ازغدی روز گذشته در جمع دانشجویان جنبش عدالتخواه در دبیرستان شهید هاشمی نژاد در مشهد گفت: در رویکرد تجددگرایی اسلامی، نگرش انسان مدارانه پر رنگتر است و یکی از اساسیترین تاثیرات این گرایش مدرن اهمیت به انسان میباشد.
وی افزود: در این ادبیات واژه حقوق بشر و حقوق انسان بسیار تکرار میشود و در برابر رویکرد شریعتگرایی میگوید چرا ما نباید از حقوق بشر سخن بگوییم.
این کارشناس مسائل سیاسی توسعهگرایی را از ویژگیهای دیگر رویکرد تجددگرایی دانست و تصریح کرد: در این رویکرد همیشه با دو گانههایی روبرو میشویم که یا باید آن را یکی کرده و یا باید این دو را یکدیگر هماهنگ کنیم.
رحیم پور ازغدی ضمن بیان اینکه ادبیات کاتولیک منجر به رنسانس شد، گفت: دو گانه انسان و خدا نتیجه رنسانس بود که معتقد بود منافع خداوند و انسان با یکدیگر منافات دارند و در نهایت این دو گانه رای به اصالت انسان داد.
وی با بیان اینکه ادبیات توسعه نسبت وسیعی با علوم انسانی دارد، تصریح کرد: در ادبیات توسعه انسان به دنبال رویایی است که از آن به نام بهشت زمینی یاد میکنند و در حقیقت مدافعان این رویکرد به دنبال الگوی توسعه هستند و نه کشف حقیقت.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در حقیقت طرفداران رویکرد تجددگرایی برای دین تاریخ انقضا قائل هستند، تصریح کرد: این گروه معتقدند دین و شرایط آن نسبت به حقایق زمان تغییر مییابد و این در حالی است که در اصل دین هیچگاه تغییری صورت نمیپذیرد.
ازغدی رویکرد تمدن گرایی اسلامی را یک نگرش نظاممند نسبت به دین اسلام دانست و گفت: رویکرد تمدن گرایی اسلامی یک نگرش نظاممند با معرفت اسلامی است که در این رویکرد بزرگان انقلاب ما حضور دارند.
وی افزود: رویکرد تمدن گرا، دین را امری فردی نمیداند و معتقد است فرد جدا از جامعه نیست و حوزه جامعه در تکامل فرد و در نتیجه در رشد دین بسیار تاثیرگذار میباشد.
این کارشناس مسائل سیاسی در پایان با بیان اینکه نگاه تمدن گرایانه نگاهی به آینده است که در امتداد گذشته شکل میگیرد، خاطرنشان کرد: تحول علوم انسانی، الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت و دهه پیشرفت و عدالت، همه نتیجه رویکرد تمدن گرایی اسلامی هستند و امام راحل، مقام معظم رهبری و شهید مطهری سردمداران این رویکرد میباشند.