به گزارش گروه علمی "خبرگزاری دانشجو"، دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC با اشاره به آخرین رتبه بندی تایمز افزود: رتبه بندی تایمز برای سال 2015-2014 میلادی که 200 دانشگاه تراز اول جهان رارتبه بندی میکند به زودی منتشر خواهد شد، اما ویژگی های 200 دانشگاه تراز اول پیش از انتشار نتایج رتبه بندی اعلام و گزارش شده است.
مهراد با تاکید بر اینکه تلاش برای ایجاد دانشگاههای تراز اول در دهه گذشته به یک پدیده جهانی مبدل شده است، اظهار داشت: علت این تلاش آن است که دولتها در بسیاری از کشورهای جهان توسعه رقابت آمیز نظامهای آموزش عالی و تحقیقات علمی را در کانون برنامههای راهبردی ملی اقتصادی منظور کردهاند.
سرپرست ISC ادامه داد: برای مثال در روسیه ولادمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برنامه ریزی برای قرار گرفتن 5 دانشگاه روسیه در بین 100 دانشگاه برتر در رتبه بندی تایمز را تا سال 2020 میلادی به عنوان یک سیاست مهم ملی مد نظر قرار داده است. در ژاپن شینزو آبه نخست وزیر این کشور اعلام کرده است که 10 دانشگاه ژاپن تا سال 2023 میلادی باید در زمره 100 دانشگاه برتر رتبه بندی تایمز قرار گیرد.
وی با اشاره به سیاستهای وزارت علوم در این حوزه یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در صدد است با همکاری مجلس شورای اسلامی و نیز با مساعدت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، 10 دانشگاه برتر کشور را مورد حمایت مالی قرار دهد.
مهراد یادآور شد: اکنون پیش از انتشار یازدهمین ویرایش سالانه رتبه بندی تایمز، این موسسه نور جدیدی را بر موضوع رتبه بندی تابانده و برای نخستین بار خصوصیات ویژه 200 دانشگاه برتر در رتبه بندی سال 2015-2014 را اعلام کرده است.
مسئول رتبه بندی دانشگاههای کشور در (ISC) گفت: 200 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی تایمز، یک درصد برتر از موسسات آموزش عالی جهان را مینمایانند.
به گفته دکتر مهراد متوسط 200 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی تایمز دارای کل درآمد سالانه 751139 دلار به ازای هر دانشجو است.
وی با بیان اینکه نسبت دانشجو به استاد در این 200 دانشگاه تقریبا 12 نفر است، خاطر نشان کرد: این 200 دانشگاه برتر جهان 20 درصد از اعضای هیأت علمی خود را از سایر کشور های جهان استخدام میکنند.
مهراد با تاکید بر اینکه درصد اعلام شده برای جذب اعضای هیأت علمی از خارج از کشور درصد بسیار بالایی است، اضافه کرد: مفهوم این عبارت بین المللی بودن دانشگاهها است که به جذب اعضای هیأت علمی برتر و دانشجویان با استعدادهای بالا منجر میشود.
رئیس مرکز منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان ساخت: کل درآمد تحقیقاتی این 200 دانشگاه ممتاز جهان 229109 دلار به ازای هر عضو هیات علمی است.
مهراد با بیان اینکه این دانشگاهها 43 درصد مقالات تحقیقاتی خود را حداقل با همکاری یک نویسنده بین المللی منتشر میکنند، یادآور شد: 19 درصد از کل دانشجویان این دانشگاهها را دانشجویان بین المللی تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: دادههای مورد استفاده در این نظام رتبه بندی از پایگاه تامسون رویترز استخراج میشود و در حالی که 200 دانشگاه برتر جهان را معرفی میکنند، دامنه رتبه بندی را به 400 دانشگاه نیز تعمیم میدهد و 100 دانشگاه برتر جهان را نیز در 6 رشته موضوعی معرفی میکند.
سرپرست (ISC) اظهار داشت: البته دانشگاههای برتر اشکال و اندازههای مختلف دارند و در این مورد مدل واحدی برای برتری یا ممتاز بودن وجود ندارد. نظامهای رتبه بندی از جمله رتبه بندی تایمز به گونهای طراحی شدهاند که برتری در آموزش و پژوهش را معیار و ملاک رتبه بندی قرار میدهند و از اهداف و ماموریتهای خاص دانشگاهها چشم پوشی میکنند.
مهراد افزود: با این توصیف ویژگیهای 200 دانشگاه برتر، اطلاعات جدید و روشنتری را از دانشگاههای ممتاز ارائه میدهد. ساخت دانشگاههای ممتاز به بودجههای کلان نیاز دارند ضمن آنکه بودجه برای پرداختهای بیشتر به منظور جذب و نگهداری دانشمندان و پژوهشگران برجسته و ایجاد تسهیلات مورد نیاز باید مد نظر باشد.
وی اضافه کرد: علاوه، بودجه برای ایجاد فضای آموزشی بسیار مناسب که مطلوب دانشجویان باشد ضروری است. مهمتر از همه، یک دانشگاه ممتاز در واقع دانشگاهی است که جنبه بین المللی دارد. این دانشگاه باید بتواند با استعدادترین اعضای هیأت علمی و دانشجویان را از نقاط مختلف دنیا با فرهنگهای گوناگون جذب کند.