آخرین اخبار:
کد خبر:۳۵۹۵۱۴
نشست بررسی سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری در کرمان؛

وزارت علوم تسلطی روی پژوهش ندارد/ در پژوهش باید به صورت جهادی کار کنیم/ سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری پایه نقشه جامع علمی کشور است/ سند ابلاغی نشان دهنده‌ ناتوانی دولت در کارهای پژوهشی است

نخستین نشست بررسی سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری شب گذشته با حضور روسای دانشگاه‌ها و اساتید برجسته کرمان در دفتر مجتمع رسانه‌ای کویر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار " خبرگزاری دانشجو " در کرمان، نخستین نشست بررسی سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری شب گذشته با حضور روسای دانشگاه‌ها و اساتید برجسته کرمان در دفتر مجتمع رسانه‌ای کویر برگزار شد.

 

 

سیاوش مسلمی دبیر نشست با طرح موارد ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به بررسی این سیاست‌ها پرداخت.

 

رستمی‌نسب : متاسفانه این مبنا که پژوهش کار پژوهشگر نیست در حال شکل‌گیری است

 

دکتر عباس‌علی رستمی نسب، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست گفت : رابطه‌ انسان و موجودات و علم و تکنولوژی در حد بسیار زیادی در سایه شناخت و معرفت صورت می‌گیرد

 

 دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد:  اگر بخواهیم کشور و جامعه موفقی داشته باشیم باید بتوانیم به صورت مطلوب از راه‌های متفاوت و از دیدگاه‌های مختلف جهان بینی و تفکر در حوزه‌های متفاوتی به سطح مطلوبی برسیم.

 

وی خاطر‌نشان کرد: وزارت علوم و تحقیقات نقش بسیار زیادی بعد از آموزش و پرورش در موفقیت کشور و حرکت به سوی علم و فن‌آوری دارد.

 

رستمی نسب افزود:  توجه به دانش‌های بنیادی غربی ما را از باورهای دینی‌مان دور می‌کند و اگر بخواهیم کشور پیشرفت کند، باید تمامی منابع مبتنی بر دیدگاه‌ها ایرانی اسلامی باشد .

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مدیریت‌های ما اسلامی نیست؛ گفت: اقتصاد و علوم تربیتی ما اسلامی نیست؛ دانش ما در دانشگاه‌ها مدیریت نمی‌شود و تا‌کنون در وزارت علوم هیچ بازخوردی در زمینه اسلامی دیده نشده است.

 

 

وی گفت: متاسفانه این مبنا که "پژوهش کار پژوهشگر نیست" در حال شکل‌گیری است و اینکه در مقابل دانشگاه تهران پایان‌نامه به فروش می‌رسد؛ نشان دهنده‌ این است که وزارت علوم تسلطی روی پژوهش ندارد. همچنین وجود نخبه‌های بیکار نیز نشانه‌ این است که مدیریتی بر روی نخبه‌هایمان نداریم  .

 

رستمی افزود: علم غربی در مسائل انسانی نمی‌تواند کاری برای ما انجام دهد؛ متاسفانه علوم انسانی موجود در کشور ما بیشتر به صورت ترجمه است و کمتر از خود ماست.

 

استاد دانشگاه باهنر خاطر نشان کرد : ۱۲ رشته علوم انسانی در رابطه با غربی‌ها در کشور ما تدریس می‌شود که با این علوم نمی‌توان سبک زندگی اسلامی ایرانی را در سند نوین اسلامی عوض کنیم.

 

وی تصریح کرد: علم همیشه باید جانب‌دار باشد؛ علم برای خود علم نیست، بلکه زمینه‌ تعالی و قرب‌الی‌الله است .

 

رستی با اشاره به اینکه متأسفانه همواره شعار ایدئولوژیک می‌دهیم؛ گفت: علوم دانشگاهی ایدئولوژیک سینماهای هالیوود، علم را در همه‌ دنیا تدریس می‌کند و مهمترین بحث، علوم انسانی زیر بنای فرهنگ و شالوده دیگر علوم هر جامعه‌ای است؛ که اگر متحول نشود تجرد است نه متمدن، که غربی‌ها آن را متجرد کرده‌اند نه متمدن؛ که ابزار وارد می‌شود .

 

دانشیار رشته تعلیم و تربیت دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: ما مخالف فیس بوک و اینترنت نیستیم، بلکه باید در آن بسته فرهنگی ایجاد کنیم و راه استفاده از آنان را نیز به خوبی آموزش دهیم.

 

داستان پور : بودجه های پژوهشی کاهش پیدا کرده ولی نباید ، نباید ها را عقب بیاندازد باید به صورت جهادی کار کنیم

 

داستان پور، رئیس موسسه آموزش عالی کرمان نیز در رابطه با سیاست های کلی علم و فن آوری بیان داشت : هر کاری نیاز به فراهم کردن بستر دارد؛ دانشگاه‌های ما بعد از انقلاب در قسمت علم خوب کار کرده‌اند؛ اما در قسمت فن‌آوری و علم‌کاربردی خیلی عقب هستیم.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که ارتباط دانشگاه‌ها با علم و صنعت کامل نشود، نمی‌توان در این قسمت پیشرفت کرد.

 

استاد بازنشسته دانشگاه شهید باهنر و رئیس موسسه‌ آموزش عالی کرمان خاطرنشان کرد: در برنامه‌هایی که به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ می‌شود، سعی شده است در سیستم اجرایی دانشگاه مشکلی از مشکلات مردمی را برطرف کند.

 

داستان‌پور گفت: یکی از کارهای علمی در شناخت معادن استفاده از روش‌های دینی است؛ از معجزات قرآن این است که مطالب زیادی در ۱۴۰۰ سال پیش گفته که در زمین‌شناسی آمده است در این قسمت هنوز آن‌طور که باید کار نکرده‌ایم.

 

وی افزود: متاسفانه برای موسسات آموزش عالی بودجه‌ای برای پژوهش در نظر گرفته نشده است، در دانشگاه‌ها بودجه‌های پژوهشی به دلیل مشکلات مالی کاهش پیدا کرده؛ اما نباید، نباید‌ها را عقب بیاندازد، باید به صورت جهادی کار کنیم و همزمان با علم باید در علم‌ کاربردی هم پیشرفت داشته باشیم.

 

منظری توکلی : چرا مدیران اجرایی از پژوهش ها استفاده نمی کنند/ پایگاه اطلاعاتی منسجمی نداریم

 

حمد الله منظری توکلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان نیز در  نخستین نشست بررسی سیاست های ابلاغی علم و فن آوری از سوی مقام معظم رهبری در مجتمع رسانه ای کویر ؛ بیان داشت: با توجه به اینکه علم در نظام مقدس اسلامی و مکتب اسلام از جایگاه والایی برخوردار است و در بسیاری از روایات آمده است که العلم سلطان؛ علم اقتدار است و در آیات قرآن به فراوان دیده می‌شود که ای انسان‌ها شما به واسطه علم می‌توانید به کرات آسمانی راه یابید؛ این علم است که انسان را به سر مقصود مطلوب می‌رساند.

 

وی افزود: سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، چند ویژگی دارد یک اینکه کلی‌ هستند و برای مسائل کلی باید راه حل اجرایی کاربردی پیدا کرد تا اینکه در کلیت عقیم نماند؛ یعنی در هر جا که بحث علم شد، بحث کاربرد آن هم مطرح باشد.

 

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: پیامبر اکرم‌(ص) فرمودند سه چیز بر امت واجب است؛ اول شناخت علم، دوم انتقال علم، سوم کاربرد علم و همچنین فرمودند سه چیز آفت علم است؛ اینکه علم را به کسی بدهی که طالب آن نباشد؛ اینکه شخص به خوبی علم را فرا نگرفته باشد و علم را به کسی دهی که آن را به کار نبندد.

 

منظری توکلی خاطرنشان کرد: در بحث سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری چند نکته را باید مد‌نظر داشت؛ اول اینکه این سیاست‌ها اجرایی شوند؛ دوم اینکه سیاست‌ها از سوی عالی‌ترین مرجع نظام ابلاغ شده‌اند که با ارزش بودن این بحث را نشان می‌دهد و سوم این سیاست‌ها پایه و اساس نقشه‌ جامع علمی کشورند و در نهایت اینکه سیاست‌های کلی در راستای چشم انداز سند ۲۰ساله‌ هستند و همه‌ حوزه‌ها و جوانب نظام را در بر گرفته‌اند.

 

وی مبنای هر برنامه‌ریزی را بانک اطلاعاتی دانست و گفت: در هر پژوهشی یک موضوع جمع‌آوری اطلاعات داریم و باید یک ویژگی داشته باشد که منظم و سازمان یافته باشد .

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کرمان ادامه داد: در بانک‌های اطلاعاتی باید همه نوع اطلاعات از منابع مختلف وجود داشته باشد اعم از انسانی مالی و فرهنگی .

 

منظری‌توکلی گفت: پژوهشگر باید از این بانک‌های اطلاعاتی موجود استفاده کند؛ به چه میزان مدیران اجرایی دستگاها از این پژوهش‌ها استفاده می‌کنند .

 

وی در مورد پایگاه اطلاعاتی گفت: متاسفانه پایگاه اطلاعاتی منسجمی نداریم، ۱۵ سال پیش می‌خواستند کتابخانه‌های کشور را به هم وصل کنند؛ اما این طرح نیز منحل شد.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در  بحث ساماندهی پایان‌نامه‌ها  یکی از کارهای انجام شده این است که دانشجو‌ باید پروپوزال خود را در سامانه ایران داک ثبت کنند؛ اما این سیستم منظم و مشخصی نیست و  فقط یک آیین نامه وجود دارد .

 

منظری‌توکلی ادامه داد: در برخی از رشته‌ها اگر نگاهی به ایران‌داک کنیم یا مثلا آی‌اس‌سی که قرار است مقالات جهان اسلام را ایندکس کند، مقالات خوبی را دریافت نخواهید کرد، باید در این زمینه کار زیادی انجام شود تا بند ۶-۴ این سیاست کلی اجرایی شد.

 

جوانمرد : مدرک گرایی آفت آموزش عالی شده است / شاخص ارتقاء دانشگاه مقاله است 

 

کمال جوانمرد، رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر نیز گفت : در سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری از یک نوع ادبیاتی استفاده شده است که در هیچ سند بالاتری وجود ندارد و این یک منشور ارزشمندی در کنار اسناد بالا دستی دیگر برای دانشگاه‌هاست.

 

 

وی ادامه داد:  اگر این سیاست‌ها به خوبی تفسیر شوند بسیار کار‌آمد خواهند بود.

 

رئیس دانشگاه آزاد بردسیر خاطر نشان کرد: دولت باید تلاش خود را برای تحقق سند ۱۴۰۴ انجام دهد تا ایران قدرت اول در منطقه شود .

 

جوانمرد افزود : در ۱۰ ساله گذشته پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است و با توجه به سرعت این حرکت می‌توانیم جز اولین‌ها باشیم.

 

وی ادامه داد: سند ابلاغی ناتوانی دولت در کارهای پژوهشی و در بحث تحول به اخذ در علوم انسانی است؛ البته ما با علوم انسانی مشکلی نداریم مشکل ما با علوم انسانی غربی است؛ ما نمی‌گویم تکنولوژی غرب وارد نشود بلکه انتظار داریم پژوهش را به صورت گستره شالوده‌ کارهای علمی قرار دهیم.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در ارائه‌ رشته‌های دانشگاهی توجه‌ای به نیاز منطقه نمی‌شود، تصریح کرد: در برخی موارد تنها ناچاریم برای بقای دانشگاه رشته‌های جدید و بی‌مرتبط با منطقه را ایجاد کنیم .

 

جوانمرد با یادآوری اینکه در چند سال قبل فضای رقابتی بسیار ناسالم سیاسی برای گرفتن دانشگاه و دانشجو به وجود آمده است، گفت: در بحث اقتصاد ایران همه سیستم‌ها به کمبود بودجه بر‌می‌خوردند، فقط بحث پژوهشی هزینه‌ی زیاد دارد که برگشت داده می‌شود؛ چون آموزش محور هستیم نه پژوهش محور؛ که با این کار دانشگاه را تا حد مدرسه پایین آورده و تنزل داده‌ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: برای پذیرش دانشجو در رشته‌های دانشگاه‌های اصلا نیاز سنجی را مد نظر قرار نمی‌دهیم، چون نهادی برای انجام این نیاز سنجی وجود ندارد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: خیلی از دانشجویان ما تحصیلات تکمیلی خود را در غیر از گرایش‌های اصلی خود ادامه می‌دهند؛ چه کسی است که به این کار مجوز می‌دهد و این نوع سیاست‌ها را مدیریت نمی‌کند.

 

جوانمرد با اشاره به اینکه کلیت و جامعیت این سیاست‌ها و نداشتن بانک اطلاعاتی منسجم و دقیق در زمینه پژوهشی کمی مشکل ساز خواهد شد؛ گفت: بانک اطلاعاتی در بحث پژوهش در حال ایجاد است که باید به طور کلی این پژوهش‌ها ثبت شود؛ تا تکراری و کپی‌برداری نباشد.

 

وی مهمترین شاخص ارتقاء دانشگاه را مقاله دانست و گفت : بحث مدرک گرایی آفت آموزش عالی شده است و این است که مقام معظم رهبری پژوهش را شالوده و سنگ بنای تمام کارها می‌دانند.

 

رئیس دانشگاه آزاد واحد بردسیر با اشاره به اینکه ۴۰۰ میلیارد دلار خرج زیر ساخت‌ها شده است و نتیجه‌ی خاصی هم در‌بر‌نداشته است، تصریح کرد: این هزینه‌ها و زیر ساخت‌سازی‌ها متاسفانه مبتنی بر پژوهش نبوده و به همین دلیل خروجی خاصی نداشته است.

 

کمال جوانمرد ادامه داد: در زمینه‌های کارهای زیر ساختی باید مردم را با پژوهش به میدان آورد و تحصیلات تکمیلی را محور کار قرار داد.

 

لازم به ذکر است، این نشست با همکاری سرپرستی "خبرگزاری دانشجو" در استان کرمان و مجتمع رسانه‌ای کویر برگزار شد.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار