به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از خرمآباد، خیاطیان امروز در نشست مشترک روسای مراکز رشد وزارت علوم و وزارت بهداشت در خرمآباد گفت: بنابر ارزیابی که صورت گرفته است نرخ پایداری کسب و کار در شرکتهای دانش بنیان پارکهای علم و فنآوری 70 درصد است؛ این در حالی است که این پایداری در دیگر شرکتها بسیار کمتر است.
وی از ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی به عنوان یکی از کارکردهای جدید دانشگاهها یاد کرد و افزود: انتظاری که از دفاتر کارآفرینی در دانشگاهها داریم، این است که در این راستا فعالیت کنند.
معاون دفتر برنامهریزی فنآوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه یک دانشجوی ورودی جدید از بدو ورود به دانشگاه باید نسبت به موضوع کارآفرینی توجیه شود، گفت: توصیه میکنیم که در جشنهای استقبال از دانشجویان ورودی جدید که دانشجویان نسبت به مسائل مختلف توجیه میشوند، با دعوت از کارآفرینان نمونه دانشجویان نسبت به این موضوع نیز توجیه شوند.
خیاطیان از توانمندسازی و ارتقای قابلیتها به عنوان یکی دیگر از کارکردهای جدید دانشگاهها یاد کرد و ادامه داد: یکی از وظایف دفاتر کارآفرینی در دانشگاهها توانمندسازی اساتید و دانشجویان در زمینه ایجاد یک کسب و کار است.
وی ناتوانی در نوشتن طرح کسب و کار را از جمله نقاط ضعف موجود در دانشگاهها عنوان کرد و افزود: پس از اشاعه فرهنگ کارآفرینی و توانمندسازی که از کارکردهای جدید دانشگاه هستند، خروجی دانشگاه باید بتواند نسبت به ایجاد یک کسب و کار که وظیفه مراکز رشد است اقدام کند.
معاون مدیرکل دفتر برنامهریزی فنآوری وزارت علوم گفت: پس از ایجاد کسب و کار مسئلهای که مهم است پایداری کسب و کار است که این وظیفه نیز به پارکهای علم و فنآوری محول شده است.
خیاطیان به پیگیریهای صورت گرفته برای افزایش کارایی دفاتر کارآفرینی در دانشگاهها اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا آیین نامهای تدوین شده است که امیدواریم با تصویب نهایی در وزارت علوم اجرایی شود.
وی با بیان اینکه 25 هزار شرکت دانش بنیان توسط فارغالتحصیلان دانشگاه MIT ایجاد شده است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مدرک گرایی محور شده است و یک سطح توقعی در جامعه ایجاد شده است که به تبعیت از آن همه بدنبال گرفتن مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند.
معاون مدیر کل دفتر برنامهریزی فن آوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه به عنوان آموزش عالی باید نقش خود را در کاهش آسیبهای اجتماعی ایفا کنیم، گفت: وظیفه دانشگاهها اشتغالزایی نیست؛ اما میتوانند این مهم با ترویج و اشاعه کارآفرینی و افزایش مهارت و توانمندسازی در راستای ایجاد شغل موثر باشند.
خیاطیان تصریح کرد: برخی از اعضای هیات علمی تصور میکنند که تنها وظیفه آنها آموزش و پژوهش است؛ البته اگر بخواهیم بر اساس کارکرد سابق دانشگاهها پیش برویم حق با آنها است؛ اما در حال حاضر کارکرد دانشگاهها تغیر یافته و ما نیز در واقع بدنبال شکستن این تابو هستیم و می خواهیم نگرش اعضای هیات علمی را تغییر دهیم.
وی گفت: نباید نگاه عضو هیات علمی دانشگاه به همکار خود یک نگاه کاسب کارانه باشد؛ اما متاسفانه در دانشگاههای ما این معضل وجود دارد و اگر عضو هیات علمی ارتباطی با فضای بیرون از دانشگاه داشته باشد، نگاه اینچنینی در مورد او شکل میگیرد.
معاون مدیرکل دفتر برنامهریزی فنآوری وزارت علوم گفت: امروز اساتید در دنیا همه کاره هستند؛ بنابراین اعتقاد داریم که استاد ما نیز باید از فضای ایزوله دانشگاهی و انجام تحقیق برای تحقیق خارج و با صنعت قرارداد داشته باشد.