به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، منصور شریعتی، رئیس دانشگاه علمی- کاربردی اصفهان در نشست خبری خود که به مناسبت بیست و دومین سالروز تأسیس دانشگاه علمی- کاربردی برگزار شد، گفت: هدف دانشگاه علمی- کاربردی آماده کردن فضا برای آموزش مهارتهای انجام کار در محیط آموزشی است.
وی افزود: این دانشگاه به مراکز و ارگانهای دارای پتانسیل و امکانات صنعتی این امکان را میدهد تا با برگزاری دورهها و مقاطع تحصیلی مورد نظر، به تخصص گرایی تحصیلی در مشاغل کمک کند.
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی اصفهان تصریح کرد: سبک دانشگاههایی که به شکل عموم با آنها آشنا هستیم در مرزهای دانش محدود است و وارد حوزههای کاربردی نمیشود؛ برای مثال دانشجویان رشته پرستاری در دانشگاه علمی- کاربردی به سرعت وارد بازار کار شده و مشغول خدمترسانی میشوند.
شریعتی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ دانشگاه علمی- کاربردی با صنعت بیان داشت: بسیاری از سازمانهای دولتی در سالهای گذشته خود مسئولیت آموزش نیروهایشان را بر عهده داشتند ولی از امسال این مسئولیت را با تایید وزارت علوم، به دانشگاه علمی- کاربردی محول کردهاند؛ که این اقدام بدون شک تاثیر بسزایی در پیشرفت کار در کشور خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: فناوری در علم و صنعت یکی از مهمترین شاخصها برای سنجش میزان توسعه یافتگی کشورهای جهان است و به علت گسترش جوامع، تنوع مشاغل و نیاز به تمامی شغلها و تخصصها دیگر نمیتوان آموزش آنها را در مغازهها و کارگاهها محدود کرد.
رئیس دانشگاه علمی- کاربردی اصفهان در ادامه تصریح کرد: برخی از متقاضیان ورود به دانشگاه علمی- کاربردی شاغلینی هستند که برای ارتقای شغلی خود، دورهها و مقاطع تحصیلی متنوعی را در این دانشگاه سپری میکنند.
شریعتی بیان داشت: مدرسانی که در دانشگاه علمی- کاربردی داریم عموماً دارای مدرک فوق لیسانس و بعضاً هم دکتری هستند؛ ضمن اینکه الزاماً باید در رشته خود سابقه کار و تجربه کاری داشته باشند که در عین حال آموزش روشهای تدریس برای اساتید این دانشگاه برگزار میکنیم.
وی با اشاره به کاهش فعالیتهای برخی از مراکز علمی- کاربردی تأکید کرد: باید با افتخار این مسئله را بگویم که اگر در مرکز با کاهش دوره و افت راندمان مواجه شویم، آن را غیرفعال خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی اصفهان با اشاره به اینکه ۹۰۰ مرکز علمی- کاربردی در سطح کشور وجود دارد، گفت: تعداد ۴۸ عدد از این مراکز در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند که مرکز فرهنگ و هنر دانشگاه علمی- کاربردی اصفهان پرجمعیت ترین مرکز از لحاظ تعداد دانشجو است.
شریعتی افزود: حدود 35 هزار دانشجو در مراکز علمی- کاربردی استان اصفهان داریم که تعدادی حدود 22 هزار دانشجوی آن را آقایان (۶۴ درصد) و تعدادی حدود 12 هزار دانشجوی آن را بانوان (۳۵ درصد) تشکیل می دهند.
وی افزود: تعداد کل دانشجویان این مرکز، پنج درصد جمعیت کل دانشجویان کشور را تشکیل میدهد و ما انتظار داریم این آمار به ۱۱ درصد برسد.
رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی اصفهان بیان داشت: حدود ۳۰۰۰ مدرس در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه علمی- کاربردی استان اصفهان مشغول به تدریس هستند و همچنین این دانشگاه دارای ۲۷ مرکز دولتی (مانند سازمان جهاد کشاورزی، فنی و حرفه ای و ...)، ۱۱ مرکز خصوصی (مانند گروه صنعتی انتخاب و ...)، ۱۱ مرکز عمومی (مانند شهرداری ها و ...) می باشد.
شریعتی افزود: حدود 21 هزار و 400 نفر دانشجو در مقطع کاردانی (۶۰ درصد)، حدود 13 هزارو 800 نفر دانشجو در مقطع کارشناسی (۴۰ درصد) و حدود ۴۱ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد (۰/۱۲ درصد) در مراکز علمی و کاربردی استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند که ۱۴ هزار نفر آنها در گروه مدیریت و خدمات اجتماعی، ۱۴ هزار نفر آنها در گروه صنعت،۵۲۰۰ نفر آنها در گروه فرهنگ و هنر و ۱۴۶۶ نفرشان در گروه کشاورزی میباشند.
وی در پایان تاکید کرد: اگر دانشگاه جامع علمی- کاربردی در راستای اهداف خود به درستی عمل کند، شاهد تحولی بزرگ در کشور خواهیم بود؛ ولی متأسفانه این دانشگاه تا کنون در راستای اهداف خود به خوبی عمل نکرده و دلیل اصلی آن نامیزان بودن هرم "کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری" میباشد که من معتقدم این هرم در حال حاضر به یک استوانه تبدیل شده و تعداد فارغ التحصیلان در این مقاطع برابر نیست.