گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» ،به نقل از نشریات دانشجویی: با برکناری و استیضاح فرجی دانا از وزارت خانه علوم توسط اکثریت قاطع مجلس در تابستان ۹۳ این وزارت بار دیگر پاییز و سال تحصیلی جدید را بدون وزیر و با مدیریت یک سرپرست غیر آشنا به امور علمی و دانشگاهی در راس کار آغاز کرد. بعد از رای نیاوردن جعفر میلی منفرد در آغاز به کار دولت جدید در مجلس شورای اسلامی دولت آقای جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست این وزارت خانه منصوب کرد تا با این انتصاب مناقشاتی میان مجلس و دولت شکل بگیرد. جعفر توفیقی کسی بود که که در فتنه ۸۸ نقش برجستهای در برخی تحولات دانشگاه تهران و تحصنات در این دانشگاه را داشت. بعد از از معرفی فرجی دانا به مجلس و انتخاب ایان به عنوان وزیر علوم که با تعهد ایشان مبنی بر عدم استفاده از عناصر افراطی در وزارت خانه همراه بود و اولین وزیر علوم دولت ۱۱ فعالیت خود را آغاز کرد. شروع کار ایشان همراه بود با انتصابهای فراوان در سطوح وزارت و دانشگاهها بطوریکه در ریاست اکثریت دانشگاههای کشور تغییراتی گستردهای رخ داد.
عدم انتخاب ریاست برای دانشگاه تهران و نداشتن استقلال رای در این امر و فشار از سوی برخی افراد در این وزارت خانه چالشی جدید برای فرجی دانا بود که با راهکارهای مختلفی نظیر برگزاری انتخابات و... برطرف نشد و سرانجام با قراردادن سرپرست در این دانشگاه به کار خود ادامه میدهد. اما کار به همین جا ختم نشد و پس از بروز اختلافاتی دکتر فرجی دانا مجبور به تغییرات مجددی در سرپرستی دانشگاه تهران شدو این تعویض مجدد سرپرست با اعتراضات گسترده به سوء مدیریت ایشان از سوی مجامع دانشگاهی و عامی و مجلس را به همراه داشت. استفاده از افرادی که برای تصدی این وزارت خانه از مجلس بدلیل نقش در فتنه ۸۸ رای نیاورده بودند نیز ازدیگر نقاط منفی و مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود که منطقا استفاده از این عناصر در سطح عالی وزارت خانه نمایش مناسبی از تعامل با مجلس نبود. عملکرد و کارکردهای این دوستان در سطوح عالی وزارت نشان از عدم پایبندی به تعهدشان در برابر جریان فتنه بود. صحبتهای شخص فرجی دانا در یک دیدار دانشجویی در مورد عقب ماندگی دستگاههای نظارتی و اطلاعاتی که در جلسه ایشان نیز پخش شد دلیلی دیگر بر استیضاح ایشان و بیوزیر شدن وزارت علوم گردید.
حال براستی این استیضاح به ضرر مجامع علمی و دانشگاهی میباشد به سود آنها. مسلما نبود وزیر در سطح عالی وزارتخانه علوم و نبود مدیریت مقتدر در راس کار به ضرر مجامع دانشگاهی و علمی کشور است و اختیارات وزیر را هیچگاه سرپرست نمیتواند داشته باشد. ولی حضور وزیری بیتدبیر و بدون اقتدار در راس کار که تحت فشار برخی جریانها وظایف ذاتی خود را انجام نمیدهد و حتی در انتخاب رییس برای دانشگاه تهران بعد از مدت ۲ سال ناتوان است چه سودی برای جوامع دانشگاهی داشته است... آیا استفاده از عناصر مرتبط با فتنه ۸۸ با شعار اعتدال دولت سازگاری دارد. حضور وزیری که با دخالت دادن جریانهای نامرتبط به فضای دانشگاه موجبات تنزل جایگاه علمی ایران در منطقه را فراهم میکند و با غفلت از فضای علمی دانشگاهها تنها به برخی از امور سیاسی در دانشگاهها میپردازد چه ثمرهای برای دانشگاهها داشته است. البته حضور جریانهای مختلف فکری و سیاسی مطلوب دانشگاهها و موجبات رشد دانشجویان است ولی باید دقت کنیم که هدف اصلی در دانشگاهها که رشد علمی کشور است با اهداف دیگر جابجا نشود. البته بیشک ایشان خدماتی نیز در طول مدت خدمت خود داشتهاند که بدلیل مشکلاتی که برخی از اطرافیان و عناصر برای ایشان بوجود آوردند به چشم نمیآیند.
البته مجلس قبل از اقدام برای استیضاح ایشان در راستای تعامل با دولت و با وساطت آقای لاریجانی با برگزاری یک جلسه مشترک مطالبات و نقدهای خود را به عملکرد ایشان مطرح کردند و با وجود فرصتی چند هفتهای برای برطرف کردن این مشکلات شاهد حرکت خاصی از آقای فرجی دانا نبودیم و مجلس با اعمال این حق قانونی خود که این حق نیز مورد پذیرش دولت و شخص رییس جمهور است به برکناری ایشان از وزارت علوم رای دادند.
منبع: نشریه صبح قریب،دانشگاه اراک
شما می توانید جهت بازدید و دریافت نشریات دانشجویی به سایت پاتوق آزاداندیشی نشریات دانشجویی مراجعه کنید.