به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بازنگری در افزایش هزینه ورود به منطقه مرکزی شهرها، از جمله سیاست¬های محدود کننده در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا محسوب می شود اما فراموش نکنیم زمانی می¬توانیم برای مردم محدودیت ایجاد کنیم که حمل و نقل عمومی مناسب و به میزان تقاضای شهروندان را برای آن¬ها فراهم کرده باشیم.
وی با اشاره به این که اجرای محدودیت ورود به هسته مرکزی شهرها در نقاط مختلف جهان بر اساس اِعمال هزینه¬های بازدارنده برای ورود به نقاط مرکزی شهر یا وضع تعرفه بالا جهت پارک خودرو در این نقاط انجام می¬شود، اظهار کرد: با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تهران در چند سال اخیر، هنوز هم سهم عمدهای از سفرهای درون شهری تهران در محدوده زوج و فرد از طریق خودروهای شخصی انجام می¬شود که این مهم در افزایش آلودگی هوای پایتخت اثرگذار است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان لزوم نگاه چند بُعدی در طراحی و اجرای مدیریت بهینه حمل و نقل شهری، تصریح کرد: قیمت¬گذاری پارکینگ در محدوده مرکزی شهرها، افزایش بهای سوخت مصرفی و بازدارندگی عوارض ورود به این محدوده از جمله سیاست¬های دفعی و افزایش دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی از راهکارهای جذبی جهت ترغیب و تشویق شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری است که البته مدیریت شهری به راهکار دوم اعتقاد دارد.
وی با تأکید بر اتخاذ تصمیم¬های مناسب و اجرای سیاست¬های مؤثر در کاهش سفرهای درون شهری به ویژه از طریق خودروهای سواری، اضافه کرد: ایجاد امکانات و تسهیلات به منظور حمل و نقل غیر موتوری، دور کاری، زمان کار انعطاف¬پذیر، توسعه کیفی و کمّی ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت حمل و نقل ریلی و گسترش خطوط بی آر تی، از روش¬های جایگزینی وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی محسوب می¬شود.
معاون شهردار تهران در پایان با ذکر این نکته که روان¬سازی ترافیک و کاهش آلودگی هوا نیازمند عزم ملی همه آحاد جامعه است، خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل و ارتقای کیفی سوخت مصرفی، جایگزینی موتورسیکلت¬های برقی به جای موتورسیکلت بنزینی و نیز جایگزینی تاکسی¬های هیبریدی به جای تاکسی¬های فرسوده، از اصلی-ترین راهکارهایی است که می¬بایست در قالب مدیریت یکپارچه مورد توجه قرار گیرد.
شهرام جباريزادگان
مدير روابط عمومي