معاون وزیر صنعت معدن و تجارت با تشریح جزئیات دستورالعمل جدید همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خارجی گفت: براین اساس شرایط شراکت خودروسازان داخلی و خارجی و تدوین پلتفرمهای جدید سیاست گذاری شده است.
به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، محسن صالحی نیا در جمع خبرنگاران از طراحی دستورالعمل جدیدی برای تعیین شرایط شراکت خودروسازان داخلی با خارجی ها و طراحی پلتفرم های جدید خودرو خبر داد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعملی را تدوین کرده که بر اساس آن شرایط شراکت خودروسازان داخلی و خارجی و تدوین پلتفرم های جدید را سیاست گذاری کرده است و این در شرایطی است که همزمان با تدوین این دستورالعمل سناریوی دیگری نیز تدوین شده که در صورت تداوم تحریم و عدم بهبود فضای بین المللی خودروسازان بتوانند بر اساس آن حرکت کنند.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: نحوه همکاری مشترک خودروسازان داخلی و خارجی که قصد دارند در قالب جوینت ونچر برای طراحی پلتفرم های جدید و راه اندازی مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو کار مشترک انجام دهند، مشخص شده است.
وی تصریح کرد: چنانچه صنعت خودروی کشور بخواهد بر طبق سیاست های 1404 پیش رود باید پلتفرم های داخلی طراحی شده و بخشی از طراحی پلتفرم ها نیز با همکاری مشترک با شرکای خارجی طراحی و پیاده سازی شود.
به گفته صالحی نیا به تازگی با توافقاتی که در مجلس در حوزه خودرو صورت گرفته است این دستورالعمل تدوین شده و بر اساس آن مقرر گردیده تا چنانچه خودروسازان بخواهند با شرکای خارجی خود وارد همکاری شوند سرمایه گذاری آن حداقل باید به صورت 50-50 باشد تا بتواند یک شرکت مشترک شکل بگیرد.
وی ادامه داد:در عین حال باید مراکز تحقیق و توسعه مشترک نیز برای انجام فعالیت های توسعه ای و طراحی پلتفرم ایجاد شود.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه داخلی سازی پلتفرم های طراحی شده تا 75 درصد باید باشد، خاطرنشان کرد: در این میان موضوع بازاریابی و فروش مشترک در داخل و بازارهای خارجی باید صورت گیرد و البته درصد فروش نیز باید بر اساس نوع خودرو متفاوت باشد.
صالحی نیا ادامه داد: فروش خودروهای تولید شده باید در بازارهای منطقه ای، بازارهای شرق آسیا، غرب آسیا و سایر کشورهای دنیا باشد.
وی افزود: از موارد دیگری که در این دستورالعمل باید مورد توجه خودروسازان قرار گیرد آن است که قوای محرکه از جمله موتور، گیربکس و سایر موارد بر اساس طراحی روز دنیا به لحاظ پارامترهای مصرف سوخت، آلایندگی و سایر قوای محرکه باشد.
صالحی نیا ادامه داد: در دو مقطع زمانی نیز در این دستورالعمل برای مصرف سوخت و کاهش آن تمهیداتی اندیشیده شده به نحوی که یک مقطع تا سال 1396 متوسط مصرف سوخت کاهش یابد و در مقطعی تا سال 1400 باز هم میزان مصرف سوخت مطابق با استانداردهای دنیا پیش رود.
وی تصریح کرد: میزان مصرف سوخت بر اساس حجم موتور خودرو و طراحی آنها تعیین خواهد شد همان طور که خودروهای وارداتی نیز بر اساس حجم موتور مصرف سوخت متفاوتی دارند.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: طراحی های صورت گرفته در این دستورالعمل برای خودروهایی در کلاس A ،B ،D است و با عدد و رقم قطعی تولید در هر یک از این کلاس ها را به خودروسازان محول کرده ایم اما طراحی در پلتفرم از کلاس A شروع می شود بنابراین میزان مصرف سوخت با عدد و رقم هنوز تعیین نشده است و امیدواریم بتوانیم طبق برنامه به متوسط مصرف سوخت خودروسازان اروپایی دست یابیم.
صالحی نیا افزود: کار تدوین این دستورالعمل به اتمام رسیده و وزیر صنعت معدن و تجارت نیز نقطه نظرات خود را نسبت به آن اعلام و در نهایت این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ شده تا برنامه های اجرایی خود را ارائه دهند اما در مجموع امیدواریم ظرف یک ماه آتی بتوانیم برنامه هر یک از خودروسازان را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: در مورد طراحی پلتفرم های داخلی با برندهای مطرح دنیا باید حقوق کامل ایران رعایت شود.
به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت چنانچه فضای بین المللی نیز به نحو کنونی پیش رود و تحریم ها پابرجا باشد در سناریوی دیگری نیز که طراحی کرده ایم شرایطی را برای پیشبرد اهداف صنعت خودروسازی تدوین کرده ایم که امیدواریم بتوانیم بهبود فضای بین المللی و توسعه صنعت خودروسازی را به بهترین شکل انجام دهیم.
صالحی نیا در پایان با اشاره به تصویب یارانه تولید از سوی دولت، خاطرنشان کرد: منتظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم تا این مبلغ را برای کمک به بخش تولید کشور تخصیص دهد اما دولت وظیفه خود را عمل کرده و مصوبه ای در این زمینه داشته است و بنابراین هم اکنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید هر چه سریعتر برای اجرایی شدن آن اقدام کند.