کد خبر:۳۶۴۰۰۶
مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان:

بخش قابل توجهی از آثار مکتوب شعرای لرستان به شعر عاشورایی اختصاص دارد

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان گفت: بخش قابل توجهی از آثار مکتوب شعرای لرستان به شعر عاشورایی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از خرمآباد، نوری امروز در مقاله‎ای با عنوان "بررسی و تحلیل شعر عاشورایی فارسی" در لرستان در  سومین همایش کله باد در محل دانشگاه لرستان گفت: در لرستان حجم اندکی از آثار ادبی فرصت مکتوب شدن یافته‎اند؛ از این رو بسیاری از اشعار این دیار از بین رفته‎اند و نمی‎توان به آنها دست یافت؛ اما با این حال می‎بینیم که بخش قابل توجهی از همین آثار مکتوب موجود به شعر عاشورایی و مضامین مربوط به واقعه کربلا اختصاص دارد.

 

وی افزود: وجود این اشعار نه تنها ارادت مردمان این دیار را به خاندان رسالت نشان می‎دهد؛ بلکه از تمایل آنها به صفاتی چون مردانگی، شرافت، آزادگی که امام حسین(ع) و شهیدان کربلا مثل اعلای این صفات هستند، حکایت می‎کند.

 

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان گفت: اشعار عاشورایی از قدیمی‎ترین مضامین مورد استفاده در شعر و ادبیات لرستان است و در واقع کهنترین سرودههای ادیبان لرستان تا آثار شاعران امروز این دیار میتوان نمونه‎های فراوانی را با این مضمون یافت.

 

نوری تصریح کرد: شاعران لرستان در هر عصر در قالب‎ها و اوزان مختلف و حتی گاهی با تغییر در فرم، ساختار و وزن قالب‎های اصلی شعر فارسی، چون قصیده، به سرایش اشعار عاشورایی پرداخته‎اند؛ هرچند اوج استفاده از این مضامین در لرستان در عصر قاجار بوده است.

 

وی از میرزا محمد باقر صامت به واسطه نوحه‎های سوزناک و پر احساس به عنوان برجسته‎ترین مرثیه سرای لرستان نام برد و افزود: دیوان مراثی این شاعر به نام ریاض الشهاده بارها و از جمله در سال 1342 قمری به چاپ رسیده و در ایران، پاکستان، عراق و افغانستان شهرت یافته است.

 

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان با بیان اینکه شعر عاشورایی لرستان در چهار مقوله  اشعار مربوط به محرم و عاشورا غیر از نوحه‎ها، استفاده از مضامین عاشورایی در اشعار دیگر، مقتل گویی و نوحه سرایی قابل بررسی است، گفت: در مقوله استفاده از عاشورا به عنوان موضوع و درونمایه اصلی در قالب‎ها و گونه‎های مختلف شعر که حجم بسیار زیادی از آثار شاعران لرستان را به خود اختصاص داده است عموما به پایداری امام حسین (ع) و اصحاب و یارانش در کربلا و مصائب روز عاشورا پرداخته شده است.

 

نوری تصریح کرد: در مقوله استفاده از مضامین عاشورایی به عنوان درونمایه فرعی نیز مفاهیم عاشورایی به صورت فرعی و در حاشیه مضامینی مانند عشق، عرفان، رضا، بی وفایی محبوب و مدح به کار برده شده است.

 

وی از اسماعیل خان کاکاوند به عنوان یکی از معروف‎ترین شعرای لرستانی با شیوه ادبی مقتل‎گویی یاد کرد و افزود: اسماعیل خان کاکاوند به غیر از دیوان اشعارش صاحب کتابی به نام اسرار الشهاده به نظم و نثر بوده که در آن وقایع کربلا با بیانی ادبی به تصویر کشیده شده است.

 

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه لرستان با بیان اینکه درستی نمی دانیم که نوحه‎سرایی در میان شاعران لر از چه تاریخی باب شده؛ اما اوج این شیوه مذهبی-ادبی را می‎توان در ادبیات اواخر عصر قاجاریه و اوایل عهد پهلوی اول مشاهده کرد، گفت: بسیاری از این سرایندگان را مردمان کوچه و بازار و روحانیون صاحب ذوقی تشکیل می‎دادند که از سوز دل به مرثیه‎سرایی و نوحه‎گویی می‎پرداختند و آثار قابل توجهی خلق می‎کردند.

 

نوری خاطرنشان کرد: نوحه‎هایی که در این برهه از زمان سروده می‎شد، عموما ضعف‎ها و اشکالاتی داشت؛ مثلا در بندها و مصراع‎ها هجاهایی کم یا زیاد می‎شد یا از نظر وزن و قافیه عیوبی داشت. همچنین در پاره‎ای از این نوحه‎ها، مطالبی عنوان می‎شد که از نظر تاریخی مستند نبود و چنانکه گفته شد، تمامی این عیب‎ها از آنجا نشات می‎گرفت که برخی از این نوحه سرایان افراد عامی و فاقد اطلاعات ادبی و تاریخی بودند.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار