به گزارش گروه اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، منابع خبری ترکیه اعلام کردند در پی اختلاف ایران و ترکیه بر سر اخذ تعرفه ترانزیت از کامیون ها، دولت ترکیه در نظر دارد مسیر جایگزینی را برای دسترسی به آسیای مرکزی بیابد که از جمهوری آذربایجان می گذرد.
بر اساس طرح جدید، کامیون های ترک بعد از گذشتن از خاک آذربایجان از طریق کشتی بر روی آب های دریای خزر انتقال داده می شوند تا به آسیای مرکزی برسند. انتظار می رود در سه ماهه نخست 2015 این مسیر راه اندازی شود.
دولت ترکیه اصرار دارد تعرفه ترانزیت کامیون ها در دو سوی مرزهای دو کشور برابر باشد این در حالی است که قیمت سوخت در ترکیه 20 برابر ایران است. درحال حاضر ایران از کامیون های ترک 1500 دلار به عنوان تعرفه ترانزیت دریافت می کند و دولت ترکیه نیز چنین رقمی را از کامیون های ایرانی دریافت می کند.
بنا به ادعای منابع ترک، ایران برای جبران این تصمیم اخیرا قیمت سوخت را برای کامیون های ترکیه دوبرابر کرده و از یک دلار در لیتر به دو دلار افزایش داده است.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بین المللی ترکیه با اشاره به تلاش ها برای یافتن مسیر جایگزین ایران گفت نشست هایی با مقامات ترکمنستانی و آذربایجانی انجام شده که موفقیت آمیز بوده است و قرار است از مسیر آذربایجان دریای خزر ترکمنستان برای ارسال کالاهای ترکیه به آسیای مرکزی استفاده شود.
وی مدعی شد این مسیر کم هزینه تر از مسیر ایران است و ظرفیت سالانه 30 هزار سفر از طریق این مسیر وجود دارد.
در همین حال مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری در گفتوگو با تسنیم از افزایش 4 میلیون تومانی کرایه حمل بار ترانزیت کامیونهای ایرانی در پی تصمیم دولت ترکیه خبر داد و گفت ایران نیز باک کامیونهای ترکیهای در مرز را پملب می کند. وی تاکید کرد درصورت دستکاری پلمب با متخلفان برخورد قضایی میشود.
وی با بیان اینکه مهلت 20 روزه ایران به ترکیه به اتمام رسیده است، گفت: طرف ترکیه در این مدت هیچ عکسالعملی نشان نداد بنابراین در حال فراهم کردن مقدمات پلمب باک کامیونهای ترکیه هستیم تا به آنها سوخت ندهیم.