به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو"، آیت الله حائری شیرازی در نشست بررسی منطق عاشورایی که امروز در سالن شهید بحرانی دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، گفت: در زمان های گذشته سلطه طلب ها با روی هم گذاشتن تجارب گذشته خود به این نتیجه رسیدند که جنگ و خونریزی عوارض بدی خواهد داشت و گاهی این عوارض ضرر بیشتری از پیروزی دارد و باعث دشمن تراشی می شود.
وی به راهکار جدید دشمن اشاره کرد و گفت: به همین دلیل دشمنان از راه اقتصادی کار خود را شروع کردند و به جای آنکه کینه در بین آنها ایجاد کنند مردم را نان خور خود کردند و راه نفوذ خود را در همکاری با استکبار قرار دادند به تدریج حکام داخلی را نیز قدرت های زمان مانند انگلستان حکام داخلی را عزل و نصب می کردند.
عضو خبرگان رهبری افزود: پس از سال ها دولت استعماری احساس کردند که قراردادهای تجاری هم عوارض جانبی دارد و موجب مقابله مردم می شود همانطور که گاندی روش مبارزه با انگلستان را عدم همکاری با انگلستان دانست او به جای آنکه مردم هند را به کشتن انگلیسی ها تشویق کند، سیاست عدم همکاری را پیش گرفت و آنها ناچار شدند قول بدهند پس از پایان جنگ جهانی به هندوها و مسلمانان آزادی می دهند.
وی در ادامه به تصحیح روش عصر جدید پرداخت و گفت: ما در عصری هستیم که استعمار فرهنگی به جای راهکارهای قبلی دشمن استفاده می شود. مدسازی و مدلسازی فرهنگ سازی دولت های غربی در ایران است، مردم باید باور کنند که راه کمال و ترقی مدل و رفتار صحیح اسلامی است.
آیت الله حائری شیرازی به بدبینی مسلمانان به دولت هایشان به خاطر اکتشافات غربی تاکید کرد و گفت: بعضی بر این باورند که دولت های استعماری غربی مدل های صحیحی را برگزیده اند که پیشرفت کرده اند و به مدل فرهنگی اسلامی خود بدبین شده اند.
وی افزود: دانشجویان نباید فکر کنند که ما با تولید محصولات فرهنگی در دانشگاه ها مشکل داریم ما به دنبال فرهنگ سازی اسلامی هستیم.
امام جمعه اسبق فارس به استفاده دولت های غربی از علوم اسلامی برای براندازی اسلام تاکید کرد و گفت: دشمنان اسلام برای براندازی آن و برای پیشبرد استعمار از معارف و علوم اسلامی استفاده کردند اگر ما برای دین اسلام علوم انسانی را مرتب و دسته بندی کنیم و اسلام را از دانشگاه وارد زندگی نکنیم اسلام از هیچ دری وارد زندگی ما نخواهد شد. اگر اسلام از مخزن دانشگاه وارد شد در تمام جامعه تاثیرخواهد داشت.
وی به وظایف علماء اشاره کرد و گفت: یک عالم باید بداند که از قدرت های علوم انسانی و فرهنگی سوء استفاده شده و دولت های مستعمر از همین راه برای ضربه زدن به اسلام استفاده می کنند که این ناشی از کم کاری ماست که نتوانستیم از اسلام مدل های صحیح را استخراج کنیم.
آیت الله حائری شیرازی به گرایش و استنباط های مختلف از دین اسلام اشاره کرد و گفت: دولت های غربی پارادایم های خود را بر حسب انسان شناسی از اسلام استخراج کرده اند ولی در کشور ما بدون برنامه ریزی هر قسمت از ابعاد اسلام را پررنگ کرده ایم مثلاً مردم در بحث آزادی به سمت غرب و در بحث عدالت به سمت شرق گرایش دارند و اسلام ما محل سرخوردن و جهت گیری های مختلف شده در حالی که ما طبق فرمایش امام خمینی(ره) باید نه شرقی و نه غربی باشیم.
وی در ادامه به اخلاق اسلامی تأکید کرد و گفت: آزادی و عدالت مباحث میانه رو اخلاق اسلامی هستند و ما باید در ابتدا تعریف صحیحی از انسان داشته باشیم، سپس به دنبال معنای واقعی آزادی و عدالت باشیم.
حائری شیرازی در پایان به هدف پیدایش انسان و جهان اشاره کرد و گفت: در پیدایش جهان، خداوند چون رحیم بود رحمت رحمانی خود را به ما عطاء کرد و این رحمتی فوق رحمتی بود که در تصور انسان می گنجد اما در پیدایش انسان همانطور که در قرآن اشاره شده خداوند انسان را احسن الخالقین آفرید در حالی که ملائک انسان را موجودی مفسد در زمین می دانستند اما افرادی مثل امام حسین(ع) نشان دادند که هدف انسان از زندگی رضایت کامل خدا است و این معنای انسان واقعی است.