به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، حجت الاسلام محسن غرویان امروز در همایش "قرنها بعد هنوز..." که توسط سازمان جوانان جهاد دانشگاهی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد بیان کرد: واقعه عاشورا واقعهای است که از آن تفسیرها بسیاری شده است و از زوایایی مختلفی میتوان آن را نگریست.
وی با اشاره به اینکه منظرهای عاطفی و سیاسی از جمله منظرهای واقعه عاشورا هستند خاطرنشان کرد: علت قیام امام حسین(ع) یک منظر تاریخی است و سوالی که در این مرحله مطرح میشود این است که نقش مردم در مشروعیت حکومت چیست و اساسا مردم چه جایگاهی در نظام اسلامی دارند و اینکه آیا مردم تنها در مقبولیت حضور دارند یا در مشروعیت نیز دخالت دارند؟
این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به اینکه مردم امام حسین(ع) را دوست داشتند به این علت بود که امام حسین(ع) خود را فدای ملت کرد بیان داشت: با توجه به اینکه مردم هستند که مرتکب خطا میشوند بنابراین هیچ اشکالی ندارد که بگوییم ایشان برای مردم فدا شدند. به نظر میرسد در طول تاریخ اشتباهی مرتکب شدهایم به این معنا که سعی کردهایم مردم را از خدا جدا کنیم یعنی میگوییم هر کس برای مردم کار کند از خدا نیست این در حالی است که این دو مانعة الجمع نیست بلکه در طول یکدیگر هستند.
حجت الاسلام غرویان با اشاره به اینکه متاسفانه این نوع طرز تفکر بسیار به ما آسیب زده و میزند ادامه داد: در نظر انتصابی عنوان میشود حکومت از آن خداوند است و رای و نظر مردم هیچ ارزشی ندارد و در نظر انتخابی عنوان میشود حکومت از آن مردم است و خدا هیچ جایگاهی ندارد؛ هر دوی این دیدگاهها نادرست است و باید معتدل اندیشید.
سلیقه و ذوق مردم در بسیاری از مسائل شرعی نقش دارد
وی ضمن بیان اینکه شواهد بسیاری وجود دارد که سلیقه و ذوق مردم در بسیاری از مسائل شرعی نقش دارند تصریح کرد: شهید اول در یکی از کتابهایش عنوان میکند چنانچه دو نامزد جهت انتخاب برای امام جماعت در علم، اخلاق و دیگر ملاکها شبیه یکدیگر بودند آنگاه هر کدام که زیباتر بود باید برگزیده شود یعنی یک مسئله کاملا دنیوی مُرجّح شده است.
این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خداوند و پیامبر به ذوق و سلیقه مردم اهمیت میدهند گفت: چنانچه پرونده دو نفری را که دارای تمامی ویژگیهای مد نظر برای رهبری بودند را در مقابل پیامبر بگذاریم و در این بین از نظر مقبولیت مردمی، یک نفر 80 درصد رای مردم را داشت و نفر دیگر 20 درصد، آنگاه یقین بدانید پیامبر شخصی را انتخاب خواهد کرد که از مقبولیت مردمی بیشتری برخوردار است.
حجت الاسلام غرویان با اشاره به اینکه رای اکثریت مشروعیت ساز است بیان کرد: البته فرد دوم نیز انسان خوبی است؛ اما مشروعیت تشکیل حکومت را ندارد هر چند که عالم و مجتهد باشد.
وی افزود: تمامی مسئولان نظام در پی خدمت به مردم و کشور هستند؛ اما یک عده گروههای افراطی وجود دارند که تا صحبت از رای و نظر مردم میشود حملهور میشوند.
این استاد حوزه علمیه افزود: من معتقدم برای مردم کار کردن عین کار کردن برای خداوند است، البته این امر به این معنا نیست که از این مسئله سوء استفاده شود و گروههایی مانند چریکهای خلق و یا فدائیان به وجود آیند.
حجت الاسلام غرویان یادآور شد: بنابراین میتوان مسئله را به این شکل تصویر کرد که مقبولیت دارای دو قسم حداکثری و حداقلی است و در این بین مقبولیت حداکثری بر دیگری مشروعیت دارد.
این استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به اینکه مشروعیت نیز پلکانی است و دارای دو ویژگی واجد شرایط بودن و همراه داشتن رای مردم است تصریح کرد: در این مسیر ابتدا باید گزینه نخست احراز شود و بعد به رای مردم نگریست.
حجت الاسلام غرویان ضمن بیان این نکته که من به جریان روشنفکری دینی معتقدم و بر این مسئله تاکید دارم که علمای روشنفکر دینی میتوانند نقش مهمی داشته باشند تاکید کرد: پذیرش این مسئله به معنای خودباختگی و غرب زدگی نیست بلکه تفسیر ما از دین باید به گونهای باشد که مانند برخی علمای 100 سال پیش نباشیم البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تفسیر دین کار هر کسی نیست بلکه تفسیر باید مجتهدانه باشد.
نمیتوان از تحولات جهان چشم پوشی کنیم؛ قرنها بعد هنوز عاشورا را تفسیر میکنند
وی با بیان اینکه تحولات جهان نباید نادیده گرفته شود خاطرنشان کرد: نمیتوانیم از تحولات جهان چشم پوشی کنیم. قرنها بعد هنوز عاشورا را تفسیر و استفادههای متعدی از آن میکنند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: با شناختی که از مقام معظم رهبری دارم مصادیق عالم روشنفکر دینی در ایشان وجود دارد و نگاهشان به مسائل نگاهی باز است البته افراطیونی هستند که به نام ایشان سوار بر موج میشوند و همین موجسواری را به پای رهبر انقلاب میگذارند؛ اما ایشان گاهی بنا بر مسالح و ملاحظاتی سکوت میکنند.
حجت الاسلام غرویان یادآور شد: به طور مثال در بحث مذاکرات هستهای، قبل از سخنان مقام معظم رهبری برخی رسانههای افراطی دستاورد این مذاکرات را هیچ دانستند و این مسئله تیتر یک آنان شده بود که بعد از آن رهبر انقلاب فرمودند به همان دلیلی که از اصل مذاکرات حمایت کردم از تمدید آن نیز حمایت میکنم. این در حالی است که برخی عنوان میکنند مقام معظم رهبری با مذاکرات مخالف بودند.
وی ادامه داد: در جواب باید به این افراد گفت چنانچه رهبر انقلاب با مذاکرات مخالف بودند چنین سخنانی نمیگفتند. همچنین هنگامی که میفرمایند خوشبین نیستم به این معنا است که مراقب باشید در حقیقت ایشان هشدار میدهند.
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه معصومیت بیان کرد: در کلام بحثی وجود دارد که عنوان میشود تنها 14 معصوم وجود دارد، بنابراین حتی مقام معظم رهبری نیز معصوم نیستند و خود ایشان نیز بارها به این مسئله اشاره کردهاند؛ اما برخی در این بین کاسه داغتر از آش میشوند.
حجت الاسلام غرویان افزود: عصمت در غیر معصومین نسبی است به این معنا که خطای برخی افراد از دیگران کمتر است و عقلا میگویند فردی که خطای کمتری دارد باید به عنوان رهبر انتخاب شود.
وی با تاکید بر اینکه میزان خطای مقام معظم رهبری نسبت به سایر مردم کمتر است خاطرنشان کرد: خبرگان نیز از بین واجدین شرایط بهترین را برمیگزینند حال چنانچه شخصی مقام معظم رهبری را قبول ندارد و یک نفر دیگر را اصلحتر میداند عنوان کند تا مورد پیگیری قرار گیرد.
این استاد حوزه علمیه یادآور شد: اینکه برخی میگویند خبرگان نباید بر رهبر نظارت داشته باشند صحیح نیست زیرا چنانچه نتوانند نظارت داشته باشند فلسفه تشخیص لغو خواهد شد البته باید به این مسئله توجه کرد نظارت به معنای ولایت نیست بلکه نوعی کنترل است.
روحانیون بهتر میتوانند پروژههای روشنفکری دینی را پیش ببرند
حجت الاسلام غرویان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه روحانیون بهتر میتوانند پروژههای روشنفکری دینی را پیش ببرند گفت: با توجه به اینکه مردم مبانی دینی را از روحانیون راحتر میپذیرند به همین دلیل عنوان میشود که علما در روشنفکری در صف نخست قرار دارند البته این به معنای این نیست که فرد حتما باید ملبس باشد بلکه باید در حوزه دین تحصیل کرده باشد البته چنانچه ملبس باشد بهتر خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که چنانچه اکثریت مردم حکومت اسلامی و دینی را قبول نکردند چه باید کرد تصریح کرد: طلب با امر و نهی حاصل نمیشود چنانچه سطح معرفتی مردم در حدی باشد که حکومت دینی را مطالبه کنند مشکلی رخ نخواهد داد؛ اما چنانچه مطالبه نکردند کسانی هستند که مطالبه حکومت دینی را دارند که ممکن است جمعیت آنان حداقل باشد که این جمعیت حداقلی باید با تبلیغ، دیگران را به سمت خود بکشانند تا بتوانند رهبریت جامعه را در دست گیرند.
این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: بنابراین چنانچه اقلیت معتقدند حکومت اکثریت بر باطل است نباید وارد جنگ شوند بلکه ابتدا باید به تبیین و روشنگری بپردازند و حقانیت خود را روشن کنند.
هاشمی رفسنجانی برای تصدی ریاست مجلس خبرگان صلاحیت دارد
حجت الاسلام غرویان در ادامه با بیان اینکه معتقدم هاشمی رفسنجانی برای تصدی ریاست مجلس خبرگان صلاحیت دارد گفت: نظر من این است و برای این نظر خود دلایلی دارم البته این به معنای تایید مطلق رفسنجانی نیست حال چنانچه فردی مخالف نظر من است دلایل خود را عنوان کند چنانچه توجیح شدم نظر وی را خواهم پذیرفت.
وی در پایان بیان داشت: هاشمی رفسنجانی قلب رئوفی دارد. چنانچه قرار باشد فرزندان وی را وارد بحث کنیم آنگاه باید بگوییم دیگر مسئولان کشور نیز فامیل و اقوامی دارند.
آقای هاشمی فرد بسیار خوبی است
فرزندان ایشان از زیر بته در آمده اند
فرزندان ایشان خوبند
فرزندان ایشان دارای پرونده فساد اقتصادی هستند
فرزندان ایشان در فتنه 88 دخیا بودند
در مورد فساد اقتصادی فرزندانشان اقای هاشمی بی تفاوت هستند باز آدم خوبی می باشند ؟
در مورد فتنه عکس العملی نداشتند باز آدم خوبی می باشند ؟
شخصی ثروت اندوز و دنیا طلب هستند باز آدم خوبی می باشند ؟
آقای غرویان شما همآدم خوبی هستید
نکند پس آقای شهیـــــــــــــد مطهری هم از نظر شما بد است که پسرش اینطور شده؟؟ !!
نکند آقای جنتی هم بد است که پسرش اینطور شده؟؟
نکند نوح نبی(سلام الله علیه) بد بود که پسرش آنطور بود؟؟؟؟؟
برو آقا زاده... شما با این منطق خوارج گونه ولی خود را هم رد خواهی کرد
چنانچه در دل میدانم که بر او شک داری!
اگه میل داری که نظر رهبر معظم (مدظله) را در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی بدانی بیا اینجا تا برایت ثابت کنم شما بیشتر اشتباه کرده اید یا آیت الله هاشمی ؟؟؟
شما بیشتر بی موقع سکوت کرده اید یا آیت الله هاشمی؟؟؟؟
خطای شما بخشودنی و از سر ناآگاهی است اما خطای ایشان نیست؟؟
آقا چندبار فرمود دوستی که اشتباه کرده است را با دشمن یکی نکنید و دشمنش نخوانید؟؟؟؟
یا حق
خدا ستار العیوبه .
نباید که بدیای یک فردی رو به رخش بکشی که .
حالا گیرم بچه های آقای هاشمی این همه گند زدن . به آقای غرویان چه. این بیچاره یه پولی گرفته اومده حمایت کرده . اذیتش نکنید . خداروخوش نمیاد زن و بچش گناه دارن . خو پول نداشته .مجبور بوده . میفهمی مجبور
دوست عزیز
سلام
دقت کنید که نوشته شده ایشان در مورد تخلفات فرزندانشان سکوت کردند و نقش حمایتی هم داشتند
لذا
قیاس شما چه در مورد شهید مطهری ، چه در مورد آیت الله جنتی و چه در مورد حضرت نوح ع قیاس نا مربوطیه
این سخن کاملاً غلطیه، اگه این حرف را بپذیریم یعنی حکومت معاویه لعنة الله علیه هم مشروع بوده، چون اکثر مردم به واسطه تبلیغات اموی طرفدار حکومت اون بودند!!!
سلام علیکم
لطفا بفرمایید: علت برداشتن آقای هاشمی و انتخاب مرحوم مهدوی کنی به ریاست مجلس خبرگان چه بود؟
ضمنا کسی که صلاحیتش برای ریاست جمهوری تایید نشد (به دلایل رفع صلاحیت دقت شود) آیا می توانند ریاست مجلس خبرگان را بر عهده بگیرند ؟
بهتر نیست منتطر آرای نمایندگان محترم مجلس خبرگان باشیم؟
در مورد (هاشمی رفسنجانی برای تصدی ریاست مجلس خبرگان صلاحیت دارد)آیا واقعا خود آقای رفسنجانی هم ته دلا این حرف را قبول دارد .؟ به نظر خود ایشان هم خود شان را به عنوان عالم دینی هم قبول ندارد . شاید یک سیاستمدار متوسط باشد .