به گزارش خبرنگار"خبرگزاری دانشجو" از مشهد، پروفسور محمد گلنهاوزن امروز در همایش"عرفان اسلامی از دیگاه امام علی(ع)" در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این نکته که اسلام به معنای معرفت است و معرفت یعنی علم خاطرنشان کرد: دو علم حصولی و حضوری حاصل علم به اسلام است که علم حصولی مفاهیم را بازنمایی کرده و به بحثهای فلسفی میپردازد.
وی با بیان این نکته که عارف تلاش دارد عرفان را به دیگران انتقال دهد، افزود: به شکل مفهومی میتوان معرفت حصولی و حضوری را از عرفان کسب کرد و و حکمت عملی و نظری را در فلسفه دنبال کنیم.
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این نکته که فلسفه و عرفان با هم در اسلام جمع میشوند، گفت: من در قم عرفان میخوانم و در دانشگاه معمولا به دنبال درک نظریهها هستیم که گاه عرفان عملی را بر سیر و سلوک خاص دنبال میکنیم و گاه به دنبال درک جایگاه سالک هستیم.
گلنهاوزن در ادامه داد: عرفان دارای مراحلی است، عرفان عملی مرحلهای است که انسان را از منظر سطحی به عمق میرساند همانگونه که در یکی از فرمایشات مولا علی(ع) آمده است برای درک خداوند نمیتوانید او را ببینید؛ بلکه در صورت خالص بودن قلب از آلودگی میتوان خداوند را مشاهده قلبی کرد.
وی با اشاره به این نکته که معرفت دارای مراحل مختلفی است، افزود: برخی افراد در راه خداوند معرفت پیدا و به مراتبی دست پیدا میکنند؛ اما برخی افراد که در سطح پایین این ارتباط هستند نمیتوانند خوب متوجه شده و در مراتب پایین به عوام فریبی میپردازند.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اهمیت درک عرفان در سیر و سلوک دینی خاطرنشان کرد: جوادی آملی میگوید عقل انسان مانند یک معدن است که باید گنجینههای آن را پیدا کرده و در مسیر درست به کار ببندیم.
گلنهاوزن امیر المومنین(ع) را انسانی در اوج عرفان دانست و افزود: من در ابتدا به آیین مسیحیت رو آورده بودم و امام علی(ع) و عرفان ایشان مرا به اسلام علاقمند کرد, البته به مسیحیت توهین نمیکنم؛ اما اسلامی که در آن سیره امام علی(ع) است را در اوج میدانم.
وی با بیان این نکته که سیرو سلوک تقوا میخواهد، متذکر شد: رسیدن به سیر و سلوک توانایی زیر پا گذاشتن دنیا را لازم دارد و باید علاوه بر کسب فضیلت و ذکر فقه، هدف نهایی داشت.
این استاد دانشگاه با بیان این نکته که من اعتقاد به خداوند را با خواندن نهج البلاغه به دست آوردم، گفت: خواندن نهج البلاغه مرا با عدالت و نگاه خاص امام علی(ع) در درک جایگاه مظلوم آشنا کرد و این کتاب پر معنا مرا به دین خدا- اسلام رساند.
گلنهاوزن با بیان این نکته که اختلاف در خصوص عرفان بسیار وجود دارد، گفت: در بحث عرفان اختلاف نظر همیشه وجود داشته است؛ البته عرفان را باید با منطق دنبال کرد.
وی با اشاره به این نکته که از قول حضرت علی(ع) خداوند جسم نیست و قابل دیدن نمیباشد، یادآور شد: در شعرها، فرهنگ و معماری ایرانی، عرفان را میتوان دید و امید داریم راه رسیدن به عرفان ناب اسلامی را به زودی ببینیم.