به گزارش گروه دانشگاه "خبرگزاری دانشجو"؛ همایش اساسی ترین قانون 12 آذرماه با حضور سواد کوهی، عضو حقوقدان شورای نگهبان و خدادی، مدیر گروه حقوق دانشگاه شاهد در آمفی تئاتر دانشکده علوم انسانی دانشگاه برگزار شد.
در این همایش، خدادی مدیر گروه حقوق دانشگاه شاهد به بیان محورهای اصلی برنامه حول موضوع قانون اساسی پرداخت که از آنها میتوان به تجربه 30 ساله قانون اساسی کشور و ساختار آن، نگاهی به جنبشها و انقلاب کشورهای عربی از دید قانون اساسی کشور و اشاره به عدم مشخص بودن قانون اساسی کشورهایی مثل مصر، تونس و عراق اشاره کرد.
در ادامه سوادکوهی، عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه قانون اساسی ما از جمله قانون اساسیهایی است که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود، گفت: در قانون اساسی بعد از نام خدا این آیه مهم مطرح می شود: "لقد ارسلنا رسلنا با البینات و انزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط." این آیه شریفه تمام مسایل مربوط به قانون اساسی نویسی در هر جامعه و خصوصا جامعه مارا بیان می کند. مقدمه خوبی است تا بدانیم چرا با وجود قرآن عظیم قانون اساسی برای ما ضرورت داشت؟ ابتدا باید گفت که حقوق دو گرایش دارد که یکی تحققی است و دیگری ایده آلیستی (حقوق طبیعی).مکتب ایده آلیستی بر این باور است که این عالم نظم دارد و باید به آن عمل کرد و اگر قانون دیگری برخلاف طبیعت نوشته شود شکست میخورد.
وی افزود: بر اساس آیه گفته شده خداوند علاوه بر جهان و طبیعت برای خواست انسانها یک میزان دیگر قرار داد که آن کتاب قرآن است تا انسان طغیان نکند.ودر آخر این آیه به این اشاره دارد که مردم خودشان قیام کنند. پیامبران فقط منذر و مبشر هستند و با وجود میزان و کتاب و جهان طبیعی، مردم باید خودشان به عدل قیام کنند.
سوادکوهی در پاسخ به این سوال که آیا قانون اساسی کشور ما قابل تغییر است؛ گفت: قانون اساسی ما شامل دودسته قوانین است که دسته ای جاودانه اند و هیچ گاه نیازی به تغییر ندارند.و دسته ای دیگر که بنا به ضرورت ها امکان تغییر وجابه جایی دارند.که مقام معظم رهبری هم در این مورد فرموده اند: برخی اصول ثابت هستند و برخی دیگر به گونه ای نیستند که قابل اصلاح و بازنگری نباشند و با گذشت 30 سال از تجربه قانون اساسی چالش هایی ایجاد شده که در بعضی قوانین نیاز به تغییر بوده است.
وی تصریح کرد: سیستم کشور ما این گونه است که مردم به دلیل اعتقاد دیرینه به حکومت حق و عدل قرآنی به حکومت اسلامی و قانون اسلامی رای دادند تا چنین حکومتی تشکیل شود،همان طور که در اصل اول قانون اساسی این باور دینی و حکومت حق و عدل قرانی امده است.اصل 2 قانون اساسی کشورما مسایل لاتغیر وجاودانه را بیان می کند که علاوه بر اصول دین اسلام که پنج تا است (توحید،نبوت،معاد ،عدل،امامت ) اصل کرامت انسانی را هم اضافه می کند، که می گوید اگر دین ندارید آزاده باشید و ظلم را نپذیرید.چرا که مسلمانی که آزاده نباشد منافق می شود و بدترین کارها از او بر می آید.
در ادامه، دانشجویان حاضر به بیان سوالاتی پرداختند و دکتر سوادکوهی به انها پاسخ گفت.
سواد کوهی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب نیمی از اعضای شورای نگهبان که وظیفه تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان را دارند توسط رهبر دور محسوب نمی شود؛ گفت:مجلس خبرگان بعد از اولین مقرره ای که شورای نگهبان برای مجلس خبرگان نوشت دیگر خودشان در ارتباط با مجلس خبرگان این مقرره را می نویسند و خودشان امر صلاحیت را لحاظ می کنند.فقط شورای نگهبان ناظر به انتخابات است.کاندیدای مجلس خبرگان بعد از تایید صلاحیت توسط مردم انتخاب می شوند و به نظر من دور محسوب نمی شود.
وی درباره اینکه در قانون اساسی ما علی رغم مترقی بودن، تضمین های اجرایی شدن کم است چنانچه با گذشت ثلثی از یک قرن از قانون اساسی هنوز اصول اجرا نشده،گفت:معمولا می گویند قانون خوب داریم، مدیران خوب داریم ولی در اجرا مشکل داریم.ممکن است بعضی مسایل به قانون اساسی ،به اوضاع جهانی ،و ناهماهنگی ها و تغییر وضعیت ها برگردد و من تصدیق می کنم که در اجرا این مشکل هست.
عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد:اصل 27 قانون اساسی مبنی بر آزاد بودن تشکیل اجتماع و راهپیمایی بدون حمل سلاح مشروط به آنکه مخل مبانی اسلام نباشد تا چه اندازه در کشور ما اجرا می شود؟مسولین چه تدابیری برای بهره مندی مردم از این حق خود دارند؟همین طور که می دانید این تجمعات معمولا شکل می گیرد و جلوی مجلس همیشه هست.
وی در پایان به تشریح جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی پرداخت و گفت:در یک حکومت دینی ما یک کتاب مقدس داریم و پیامبر خدا را قبول داریم و شیعه دوازده امامی هستیم.و ما به غیبت و انتظار برای فرج و مسایل آن معتقدیم در صورتی که برای بیگانه و خارجه غیر منطقی است اما در عین حال واقعیت دارد.مثل اینکه نمی دانیم کی ازدنیا می رویم نمی دانیم زمان ظهور چه وقت است.ولی امری حقیقی است.ما در زمان غیبت هم باید عادل محور و حق محور شویم، ولی وقتی از ائمه کسی نیست دنباله رو چه کسی باشیم؟باید خدا، رسول و بعد از آن انسان آگاهی باشد تا دنباله رو او باشیم و اصل 111 قانون اساسی به این امر اشاره دارد.و در کشور ما این امر مشخص است.