به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، کرسی آزاد اندیشی به مناسبت "16 آذر" در دانشگاه پیام نور مشهد دیروز با حضور مدیر مسئول روزنامه خراسان و عضو سابق شورای تحکیم وحدت در تالار اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.
سعید احدیان در ابتدای این کرسی گفت: در پاسخ به اشاره اقتناعی در متحجر بودن برخی افراد باید تعریف مصداقهای متحجر در خصوص افرادی که در این کشور در حال فعالیت هستند و دیندار نیز میباشند توضیحاتی ارائه شود.
وی ادامه داد: آیا افرادی را که دارای دین باوری هستند و دیندار شمرده میشوند را باید افراد متحجر دانست؟ اگر منظور اقتناعی از تحجر همان تعریفی است که امام (ره) ارائه دادهاند ما مشکلی ندارم؛ اما اگر منظور از تحجر هر فردی را شامل میشود که نگاه دینی دارد و به دغدغه دینی می پردازد من با این تعریف مخالف هستم زیرا این نگاه مرا نیز متحجر معرفی میکند.
مدیر مسئول روزنامه خراسان در ادامه با اشاره به اظهارات اختناقی در ایجاد رکود و رخوت در فضای تشکلهای دانشجویی گفت: این که در برخی زمانها در هر دولتی فضایی ایجاد میشود که مانع از فعالیت تشکل دانشجویی میشود چیز تازه ای نیست.
احدیان افزود: من در دوران دولت خاتمی در تلاش برای گرفتن مجوز ایجاد تشکلی بودم که مجوز آن را دریافت نکردم و البته این مورد در همه دولتها به شکلی همیشگی بوده است.
وی ادامه داد: من این انتقاد اقتناعی را در خصوص امنیتی شدن فضا پس از فتنه 88 قبول دارم و معتقدم در برخی مکانها پس از فتنه سال 88 نگاه کاملا امنیتی شد.
مدیر مسئول روزنامه خراسان در ادامه با اشاره به این نکته که من قبول دارم در دولت احمدی نژاد باید فضای دانشگاهی بازتری در اختیار دانشجویان قرار میگرفت، گفت: این که رخوت ایجاد شده در دانشگاه را بگوییم کاملا به دلیل رفتار دولت احمدی نژاد در طول آن هشت سال بوده است پذیرفتنی نیست.
نگاه سیاسی خاصی در انجمن اسلامی باعث به انزوا رفتن این تشکل شد
احدیان در ادامه به انحراف رفتن انجمن اسلامی از اهداف تعیین شده در مرامنامه این تشکل را دلیلی بر مشکلات دامن گیر این تشکل دانست و متذکر شد: جنبش دانشجویی تحکیم وحدت از آنجایی دچار مشکل شد که خود را در سال 1376 حول مجمع روحانیون مبارز پیدا کرد و میتوان گفت نگاه سیاسی خاصی که در این جنبش شکل گرفت باعث به انزوا رفتن آن شد.
وی بیان داشت: نقش این جنبش در انتخاب خاتمی در سال 76 چه بود؟ آیا این جنبش همان جنبش خط امام (ره) بود که از سوی اقتناعی عنوان می شود؟ آیا همراهی با استکبار از خطوط امام راحل بود؟ نقش یکی از روزنامههای این جنبش "سلام" که در تیتر خود خطاب به خاتمی آورد "چرا شما با انگلیسیها سر یک میز نشستید" تا اندازه بسیار زیادی راه را برای ریاست جمهوری خاتمی باز نکرد؟
مدیر مسئول روزنامه خراسان با بیان این نکته که امروز افشاری کجاست؟! افزود: آزادی از شعارهای اساسی خاتمی در دوران انتخاباتی وی و پس از آن بود و این شعار بی تردید بخشی از تلاشهای این جنبش را نیز شامل میشد.
احدیان قدرت طلبی را در اندیشههای جنبش تحکیم وحدت ندانست و خاطرنشان کرد: آن چه باعث شد انزوا در تحرکات دانشجویی شکل بگیرد سوء استفاده از تشکلهای دانشجویی برای رسیدن به مقاصد سیاسی و قدرت طلبانه خصوصا در دوران ریاست جمهوری خاتمی بود.
وی با اشاره به سالهای ابتدایی ورود خاتمی در مسند قدرت به عنوان دولت هشتم گفت: شما اگر سالهای ابتدایی ورود خاتمی و وضعیت فعالیتهای دانشجویی در این سالها را در کنار سالهای پایانی دولت وی بگذارید تفاوت بسیاری را در حجم این فعالیتها مشاهده میکنید.
مدیر مسئول روزنامه خراسان در ادامه با بیان این نکته که مبنای کار خاتمی از روزی که وارد انتخابات شد مشخص بود، بیان کرد: خاتمی گفت: "ما معتقدیم باید از درون جمهوری اسلامی به دنبال آزادی باشیم" و این مبنای خاتمی از روز ورود وی در انتخابات بود.
احدیان به کلیپ پخش شده در این کرسی اشاره داشت و تصریح کرد: چرا در این کلیپ پخش شده دانشجویان خاتمی را هو میکنند؟ زیرا جریان دانشجویی دید که چگونه خاتمی از آنان سوء استفادههایی در جهت خواستههای سیاسی و شخصی کرد.
وی با بیان اینکه من هنوز در انتظار این پاسخ از سوی اقتناعی هستم که رکودی که میگوید در حوزه تشکلهای دانشجویی صورت گرفته است به طور مصداقی در کجا اتفاق افتاده است؟ گفت: بحث اصلی را بهتر است دچار تردید نکرده و به آن بپردازیم؛ که چه شد که جریان تحکیم وحدت با انحراف رو به رو شد؟.
روزنامه خراسان منتقد همیشگی اشتباهات دولت های گوناگون بوده است
مدیر مسئول روزنامه خراسان در برابر انتقاد اقتناعی از روزنامه خراسان و نپرداختن این روزنامه به مشکلات روز جامعه در دوران احمدی نژاد و سکوت معنا دار آن گفت: در برابر اشتباهات دولت های گوناگون روزنامه خراسان منتقد همیشگی بوده است. در همان زمان که دادگاههایی برای محاکمه عوامل فتنه برگزار میشد در اعتراض به نحوه برگزاری آن معترض شدیم و من خود مقاله و یادداشت نوشتم و حتی علیه لباس شخصیها نیز مقاله و مطلب انتقادی نوشتیم.
احدیان با بیان این نکته که ما حاضریم یک مناظره در خصوص فتنه 88 و پرداختن به عوامل ایجاد کننده آن بگذاریم، خاطرنشان کرد: ماجرای 23 بهمن ماه و خواسته پر اشتباه مهندس موسوی در کشاندن دوباره مردم به خیابانها پس از یک سال و نیم از عمر فتنه 88 موجب شد که وی را وارد"حصر خانگی" کند، این را دانشجویان باید بدانند تا قبل از این موسوی و کروبی فعالیتهای خود را آزادانه دنبال میکردند.
مدیر مسئول روزنامه خراسان با بیان این نکته که من خاتمی را جزء سران فتنه نمیدانم، خاطرنشان کرد: خاتمی باید تکلیف خود را با این ماجرا روشن کند زیرا وی حیف است و ما معتقدیم خاتمی جزء سران فتنه نبوده و این را بر اساس جذب حداکثری در مقالهای در این خصوص منتشر کرده که هزینه آن را نیز پرداخت کردیم و برای مدتی روزنامه متوقف شد.
وی با بیان این که باید در هر حال رفتار درست را دنبال کرد افزود: این حرف درستی نیست که چون فضای کشور در فتنه 88 مسیر اشتباه را طی میکرد ما نیز به سوی اشتباه برویم؛ بلکه باید آسیه همسر فرعون را مثال بزنیم که در آن شرایط خفقان به صلیب کشیده شد؛ اما از حق بازنگشت.
اقتناعی دانشجویان هو کننده خاتمی را مارکسیست میداند!
وی در ادامه با اشاره به دانشجویانی که در کلیپ پخش شده خاتمی را هو میکردند خاطر نشان کرد: برای من جای تعجب دارد که اقتناعی دانشجویان هو کننده خاتمی را مارکسیست میداند! در حالی که در آن زمان که تازه شوروی از هم پاشیده بود در کشور دانشجوی مارکسیستی به آن صورت وجود نداشت.
من هنوز پاسخ درستی از سوی اقتناعی دریافت نکردم
مدیر مسئول روزنامه خراسان ادامه داد: ما نمیگوییم چون امید فرشاد ابراهیمی آن سوی مرز است پس کل جریان انصار حزب الله مشکلدار هستند؛ اما این برای من جای تعجب دارد در حالی که مانیفست جبهه مشارکت اعلام کرده که با جمهوری اسلامی زاویه دارند؛ اما اقتناعی این را قبول ندارد.
احدیان با بیان این نکته که من هنوز پاسخ درستی از سوی اقتناعی دریافت نکردم، گفت: اگر موسوی در برابر ادعایش به صورت مدنی رفتار میکرد و مردم را به خیابان کشی و راهپیمایی نمیکشید، بهتر میتوانست پاسخ بگیرد تا این رفتاری که منجر به حصر خانگی وی شد.
وی ادامه داد: امروز پسر شهید مطهری با همین روش مدنی دارد هر حرفی را که دوست دارد میزند و انتقادات خود را روانه مجلس و غیره میکند.
مدیر مسئول روزنامه خراسان بیان داشت: راه انتقاد را باید دانست نه این که هر کس حرفی زد را "بیسواد" بخوانیم؛ البته در خصوص سخنان اقتناعی این را باید گفت نمیشود یکی از اصول اساسی در خصوص پیامبر اکرم (ص)را که وحی است زیر سئوال برد و گفت این ایرادی ندارد؛ کاری که در این جنبش از سوی برخی صورت گرفت.
من نمی خواهم از میردامادی دفاع کنم
در ادامه اقتناعی با بیان این نکته که اشاره احدیان به میردامادی و شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت در سال 76 جای بحث ندارد، گفت: شورای تحکیم وحدت در سال 1376 متشکل از اوحدی، طباطبائی، منوچهری و برخی افراد دیگر بود که بر اساس تفکری که داشتند کار را دنبال میکردند.
عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت در ادامه با بیان این نکته که من نمیخواهم از میردامادی دفاع کنم، گفت: میردامادی امروز در اوین است و حزب وی را منحل کردهاند و مدعی شده اند که غیر قانونی است؛ اما شما که سالهای 88 تا 92 تریبون را در اختیار داشتید چرا انتقادهای خود را بروز ندادهاید و امروز از فضایی که ما برای شما ایجاد کردهایم علیه خودمان حرف میزنید؟
من از افشاری آن زمان دفاع میکنم نه افشاری امروز
وی با بیان این نکته که احدیان اسم افشاری را می برد در حالی که من 15 سال قبل با او دوست بودم افزود: او رفته آمریکا و من در ایران هستم و کار خود را ادامه میدهم مگر افشاری را در آمریکا با چوب من میزنند که شما در این جا مرا با چوب او میزنید؟
اقتناعی ادامه داد: یعنی باید اشتباهات هر فرد از هر حزبی را به نام تمام اعضای آن نوشت؟ نباید آن گونه که دوست داریم برداشت کنیم و آن جا که به نفع ما است را بگوییم و جایی که به نفع ما نیست سکوت کنیم.
عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت در ادامه با بیان این که چرا پروندههای خاک خورده را بیرون می آورید تا از درونش نکتهای علیه ما استفاده کنید یادآور شد: افشاری یک دانشجوی خط امامی بود که به آمریکا رفته، این برای ما برد نیست، این ریزش نیرو است من از افشاری آن زمان دفاع میکنم نه افشاری امروز، وی یک نخبه و تئوریسین بود چرا باید در انتظار ریزش نیرو بوده و بعد از رفتنش او را سنگ بزنیم؟
وی ادامه داد: چقدر رهبری بر این نکته تاکید دارند که رویش داشته باشید و از ریزش دوری کنید؛ اما شما تنها یاد دارید بگویید این فرد یا بیدین است یا بی حجاب یا آمریکایی و معاند، یا محارب وفتنه گر پس چه کسی باقی میماند که برای انقلاب کار کند؟
اقتناعی با بیان این موضوع که پنج سال است در این دانشگاه یک برنامه سیاسی منتقدانه برگزار نشده است و اوضاع بسیاری از دانشگاهها به این منوال است افزود: احمدی نژاد نیز این را میگفت که باید دانشجو انتقاد کند و حرف بزند؛ اما آیا واقعا دانشجو در زمان وی حرفی می توانست بزند؟
عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت به هو کردن دانشجویان در آخرین سخنرانی خاتمی در دانشگاه تهران اشاره و خاطر نشان کرد: پس از اینکه دانشجویان خاتمی را هو کردند وی نشست و گفت "اشکالی ندارد فراموش نکنید امروز شما در نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل شخص ریاست جمهوری ایران ایستادهاید و هیچ مسئله ای برای شما که مرا هو کردید پیش نمیآید".
وی با انتقار از افرادی که خود را بر موضع حق دانسته و به دیگران اجازه صحبت نمیدهند گفت: این درست است که جریان انصار حزب الله را به دلیل اینکه فرشاد ابراهیمی یکی از اعضای آن بوده و اکنون به آن سوی مرزها پناهنده شده است مقصر میدانیم و مورد اتهام قرار میدهیم؟
اقتناعی ادامه داد: در خصوص جبهه مشارکت نیز وضع به همین شکل است بگویید آنها خود بیایند و از خود دفاع کنند باید امروز تمام تشکل ها از خود تریبون داشته باشند نه این که یک عده چون فکر می کنند بر حق هستند به جای بقیه حرف بزنند.
گفتم اجازه ورود مارکسیستها را به انجمن اسلامی نمیدهم
عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت با بیان این سئوال که چرا یک جریان اسلامی با تغییر موضع خود حکم ارتداد و انهدام میگیرد تصریح کرد: شهید مطهری اعتقاد داشت یک جریان مارکسیست می تواند بیاید و از خود دفاع کرده و موضع خود را بیان کند؛ اما امروز در برابر کوچکترین تغییراتی چه نگاهی وجود دارد؟.
وی با بیان این نکته که دانشجویان مارکسیست آن زمان که احدیان تعجب میکند، در داخل کشور وجود داشتند متذکر شد: من بارها ایستادم وگفتم اجازه ورود مارکسیستها را به انجمن اسلامی نمیدهم؛ اما اینها حق دارند تشکلی مستقل را برای خود داشته باشند و اکنون نشریات این دانشجویان مارکسیست در دانشگاه فردوسی وجود دارد.
من در دوران خاتمی حکم تعلیقم را دریافت کردم
اقتناعی ادامه داد: شما میگویید انجمن اسلامی دچار انحراف شده؛ اما بنده با افتخار میگویم روزهایی که در دفتر تحکیم وحدت به عنوان دانشجو فعالیت میکردم یکی از بهترین روزهای زندگی من بود اگر چه با تنش و اضطراب فراوانی نیز همراه میشدیم.
عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت در ادامه از تعلیق خود در دوران خاتمی خبر داد و افزود: من نیز این مسئله را کتمان نمی کنم که نگاه محدودیتی در همه دوران ها و دولت ها وجود داشته است و خود من در دوران خاتمی حکم تعلیق خود را دریافت کردم.
وی ادامه داد: اما در این میان یک تفاوتی وجود دارد و آن نگاه پدرانه در دوران خاتمی با نگاه تحکمانه در دوران احمدی نژاد بود؛ به نحوی که در دوران خاتمی حکم انضباطی حکمی تمرینی برای سیاسی شدن بود و در دوران احمدی نژاد ابتدا در بیرون دانشگاه محکوم و سپس در دانشگاه فشاری چند برابر را بر شما وارد میکردند.
اقتناعی انجمن های اسلامی را فرزند زمان و دلسوز انقلاب دانست و گفت: برای ما فرقی ندارد آن شخصی که انقلاب و آرمانها را زیر سئوال برده است چه کسی است. انجمنهای اسلامی صدای جامعه و مردم بوده است.
وی در ادامه با بیان این نکته که پوسته ظاهری از انجمن اسلامی اصیل باقی مانده است افزود: من میگویم چرا دکان باز کرده اید و انجمن اسلامی را تشکیل دادهاید که دنبال کننده و ادامه دهنده انجمن اسلامی اصیل نیست.
اقتناعی به بیان این نکته که سه ویژگی باید در انجمن اسلامی اصیل وجود داشته باشد گفت: دین باوری، عدالت خواهی و دموکراسی سه ضلع تسلسل مورد نیاز در انجمن اسلامی است.
عضو سابق شورای دفتر تحکیم وحدت گفت: برای ما فرقی ندارد حقوق مردم از طرف چه کسی ضایع شده باشد چه بابک زنجانی چه از نزدیکان ریاست جمهوری، ما در برابرش ایستادگی میکنیم.
وی با بیان این نکته که روحانی را اصلاح طلبان روی کار آوردند و اعتدال تنها یک شعار است افزود: اعتدال تنها یک شعار است و روحانی را اصلاح طلبان روی کار آوردند و هر کارشناسی به این نکته اذعان دارد، پس باید دانست عقبه هر جریانی دارای تاثیر بسیار است.
اقتناعی در پایان یادآور شد: قرائت انجمن اسلامی اصیل از سید جمال و عیدی شروع و با بازرگان و طالقانی و شریعتی ادامه پیدا کرد و رسید به دهه 1380 که سروش آن را ادامه داد و امروز خود را وام دار روشنفکران دینی میداند که رحیمپور ازغدی در این میان منظورمان نیست.