کد خبر:۳۷۷۵۶۱
در نشست «رسانه و سینما» در کرمان مطرح شد

انتقاد از مسئولان فرهنگی کرمان بخاطر سکوت در برابر شیار 143/ اهدای مجموعه دکتر سلام به عوامل فیلم شیار 143

نشست «رسانه و سینما» در کرمان با حضور عوامل فیلم شیار ۱۴۳ و رسانه‌های استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، نشست «رسانه و سینما» روز گذشته در کرمان با حضور عوامل فیلم شیار ۱۴۳ و رسانه‌های استان کرمان برگزار شد.

 

نرگس آبیار در رابطه نشست در رابطه با تعریف واژه‌ی مادر گفت: وقتی موجودی به مادر تبدیل می‌شود می‌داند تا آخر عمر باید بسوزد و مادر موجودی همیشه نگران است و این نگرانی تا پایان عمر تا زمانی که فرزندانشان هستند، دست از سرشان بر نمی‌دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه در واقع مادر موجودی است که تمام وجودش را ایثار می‌کند و از خود گذشتگی عجیبی دارد، بیان داشت: ما به وضوح این ایثار و از خودگذشتگی را در فیلم شیار ۱۴۳ می‌بینیم و من در همه‌ی فیلم‌هایم به یک شکلی به مادر پرداخته‌ام؛ و این عنصر در همه‌ آثارم وجود دارد.


 

واکنش نرگس آبیار به سخنان کیومرث پوراحمد در رابطه با شیار ۱۴۳

 

این کارگردان سینمای ایران در رابطه با انتقاد‌های بی‌پروای کیومرث پوراحمد در رابطه یا فیلم شیار ۱۴۳ گفت: بنده به همراه آقای پوراحمد در جشنواره‌ فیلم صلح ژاپن بودیم، وی در ژاپن فیلم من را دیدند و به من گفتند که فیلم را دوست داشتند و در حقیقت با سکانس آخر که پرچم ایران روز تابوت بوده است و شاید کمی حس پروپاگاندا القا می‌کرده است، مشکل داشتند.

 

کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ادامه داد: وی پیشنهاد دادند که اگر پارچه‌ای معمولی در این سکانس استفاده می‌شود؛ بهتر بود که من مخالف این موضوع بودم.

 

وی با اشاره به اینکه ما هیج جای دنیا در حقیقت کشته‌ای از جنگ برگشته و شهید از جنگ برگشته را نداریم که پرچم کشورش بر روی تابوت آن نباشد، بیان داشت: در ایران هم که اصلا این چنین چیزی وجود ندارد؛ و همواره تابوت شهدا با پرچم ایران همراه بوده است.

 

آبیار ادامه داد: من ترجیح می‌دهم که در فیلم صداقت داشته باشم و همین جا هم می‌گویم که احترام فراوانی برای وی قائلم و با فیلم‌های آقای پوراحمد زندگی کردم، فیلم‌هایی چون شب یلدا و اتوبوس شب و البته بعضی از فیلم‌های وی را نیز دوست نداشتم.


شیار ۱۴۳ دو عنصر مهم باورپذیری و تاثیر گذاری را داراست

 

وی افزود: به هرحال این فیلم دو عنصر مهم باور پذیری و تاثیر گذاشتی که هر فیلمی باید داشته باشه را داراست؛ من در این فیلم با هر ساختاری جلو رفتم این دو عنصر را داشت و مخاطب آن رو باور می‌کند.


کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ با یادآوری استقبال بی‌نظیر از این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر در برج میلاد تصریح کرد: من توجه شما را به اکران این فیلم در جشنواره‌ی فیلم فجر جلب می‌کنم که اصحاب رسانه و منتقدین سخت گیر سینما حضور داشتند و نقد‌های خیلی خوبی برای این فیلم نوشتند و البته جوایزی که این فیلم دریافت کرد شامل جوایز جشنواره‌ی فیلم فجر؛ سه جوایز در بخش اراده‌ی ملی و جایزه بهترین بازیگر زن اسیاپاسفیک بود.


آبیار به اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ دانشگاه تقاضا اکران دانشجویی برای این فیلم را داشته‌اند، بیان داشت: این استقبال‌ها نشان می‌دهد که فیلم راه خودش را رفته است و تاثیری که قراربوده بر جای گذاشته که توانسته این همه بازده داشته باشد و از طرفی فروش فیلم که تاکنون بیش از دو میلیارد و 900 میلیون تومان بوده است و همینطور سخنان انسان‌های بزرگ در مورد این فیلم از دیگر نشانه های موفقیت انست.


برای تمام جزئیات فیلم شیار ۱۴۳ فکر شده است/ شیار ۱۴۳ یک دیالوگ زائد هم ندارد


وی ادامه داد: اگر بی‌نظمی در این فیلم بود نمی‌توانست راه خودش را برود و در دل مردم بشیند؛ بخصوص در این زمان که اکران عمومی نیز صورت گرفته؛ من خیلی کامنت‌های عالی‌ای از مردم ایران در رابطه با این فیلم دریافت می‌کنم.


آبیار افزود: در رابطه با فیلم شیار ۱۴۳ تمام ساختار‌های فیلم و جزئیاتش با فکر صورت گرفته و من آنرا از روی رمان خودم اقتباس کردم. بار‌ها و بار‌ها بازنویسی شده و در آن یک دیالوگ زائد هم وجود نداشته و همه چیز خیلی ساده و حساب شده کار شده بود.


وی در رابطه با اکران این فیلم در سایر کشور‌ها نیز گفت: این برداشت برای منتقدان می‌توانست وجود داشته باشد که این فیلم تنها در ایران مورد استقبال قرار بگیرد؛ اما دیدیم که شیار ۱۴۳ در جشنواره‌های خارجی حضور خوبی داشته و در هشت جشنواره‌ خارجی خوش درخشیده و جوایزی را هم دریافت کرده است.

 

شیار ۱۴۳ توانست به خوبی با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند


کارگردان فیلم شیار 143 با اشاره به اینکه این فیلم در کشور‌های دیگر نیز دیده شده و خیلی هم ارتباط خوبی با مخاطبین برقرار کرده است، بیان داشت: من شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن تماشاچیان بودم و چون جنگ در تمامی کشورهای تقریبا وجود داشته است و همه به نوعی با آن درگیر بوده‌اند؛ ماجرای جوانان گمشده و مفقودالاثر در جنگ همه جهان بوده است.


آبیار تصریح کرد: اینکه شیار ۱۴۳ جزو معدود فیلم‌هایی در دفاع مقدس است که ما تاریخ خاصی را از جنگ ارائه داده ایم، یعنی شروع جنگ و عملیات والفجر مقدماتی و سالهای پس از جنگ و قطعنامه و بازگشت اسرا و سالهای پس از آن و ماجراهای تفحص؛ همه این وقایع را ما در یک شمایل روشنی به مخاطب ارائه دادیم و به خاطر همین هم مخاطب خارجی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.


جنگ تحمیلی در بحران‌های خاورمیانه و در رخدادهایی در کشورهای همسایه گم شده است

 

وی با اشاره به اینکه من در کره‌ جنوبی و چند کشور دیگر متوجه شدم که مخاطبان اطلاعات زیادی در مورد جنگ عراق علیه ایران نمی‌دانند، جنگی که این همه شهید و جانباز از ما گرفته و مردمی که مصائب آن دوران رو تحمل می‌کنند، تصریح کرد: در بحران‌های خاورمیانه و رخداهایی که در کشورهای همسایه در حال رخ دادن است؛ این جنگ گم شده و در حقیقت فیلم شیار ۱۴۳ باعث می‌شود که بیننده‌ خارجی یک نگاه هم به جنگ تحمیلی هشت ساله‌ ما داشته باشد.


کارگردان فیلم شیار 143 در رابطه با کار بعدی‌اش در سینمای ایران نیز گفت: فیلم نامه‌ی دیگری را در دست دارم و در حال انجام کار‌ها و بازنویسی آن هستم، باز هم موضوع اجتماعی است و در پس زمینه آن، جنگ هم به نوعی دیده می‌شود.


دغدغه‌ی من نگاه اجتماعی به موضوع جنگ است


آبیار با تاکید بر اینکه بیشتر دوست دارد در زمینه‌های اجتماعی کار کند، گفت: دغدغه‌ی من نگاه اجتماعی به موضوع جنگ است و نگاه به ناهنجاری‌ها و معضلات جامعه آنهم به شکلی که خیلی ناامیدی و یاس ایجاد نکند.


وی با اشاره به گفتگویی که اخیرا با یکی از رسانه‌ها انجام داده است، گفت: مصاحبه‌ای با من شد در رابطه با خواستگاه فیلم‌های اجتماعی مثل خانه‌ پدری آقای عیاری. من همان جا هم گفتم که این فیلم را ندیدم و نمی‌توانم قضاوتی در مورد آن داشته باشم.


رسانه‌ها صادق‌تر باشند


کارگردان فیلم شیار 143 ادامه داد: اگر چه سینمایی‌های آقای عیاری را دوست دارم اما فیلمی را که ندیدم نمی‌توانم نظر بدهم و ممکن است مسائلی داشته باشه که از نظر من هم مناسب نباشد اما متاسفانه وقتی با بعضی از رسانه‌ها مصاحبه‌ای صورت می‌گیرد؛ خیلی جانب امانت داری را رعایت نمی‌کنند و چیزهایی را به مطلب اضافه و کم می‌کنند. حتی ممکن است یکسری حرفهایی را در دهان کسی قرار بدهند، اما من صادقانه هر نظری که داشته باشم بیان می‌کنم.


نرگس آبیار در رابطه با نقش ابراهیم حاتمی کیا در دیده شدن فیلمش نیز گفت: در جشنواره‌ی فیلم فجر هنوز فیلم شیار دیده نشده بود که تخریبی علیه آن صورت گیرد و تنها مسئله این بود که هیئت انتخاب، این فیلم را برای حضور در جشنواره نپسندیده بودند و بعد هم نهایتا آقای رضاداد موافقت کردند و فیلم به جشنواره آمد.


حاتمی کیا خیلی پدرانه در مورد سینمای دفاع مقدس برخورد می‌کنند


کارگردان شیار ۱۴۳ تصریح کرد: در حقیقت حاتمی کیا فیلم شیار ۱۴۳ را دوست داشتند و دیده بودند و فکر می‌کردند که این فیلم به نوعی ادای دین به مسئله‌ی مادران شهدا و رزمندگان است و جای آن در فضای سینمای مقدس خالی است.


آبیار ادامه داد: حاتمی کیا خیلی پدرانه در مورد سینمای دفاع مقدس برخورد می‌کنند و از آنجایی که این سیستم ایشان است؛ از فیلم دفاع کردند و شیار ۱۴۳ را معرفی کردند و باعث شدند که فیلم دیده شود.


وی گفت: اما در‌‌ همان زمان که حاتمی کیا در سالن حضور داشتند واکنش مخاطبین خیلی عالی بود و استقبال بی‌نظیری از فیلم شد.


از مسئولان فرهنگی کرمان گلایه مندم


کارگردان شیار ۱۴۳ با گلایه‌مندی از مسئولان فرهنگی کرمان در رابطه با عدم استقبال از فیلمی با لهجه‌ کرمانی گفت: من این فیلم را براساس رمان خودم «چشم سوم» نوشتم؛ واقعه‌ رمان در بیجار گذشته است؛ ولی من در پروژه‌ای که در رابطه با شهدا فعالیت می‌کردم؛ زندگی نامه‌ی همه شهدای ایران و همچنین کرمان را خواندم و دیدم که استان کرمان یکی از این استان‌ها بوده که تاثیرگذاری فراوانی در جنگ داشته است.


آبیار با اشاره به اینکه مردم بیجار نقدهای فراوانی کردند که چرا داستان بیجار را در جای دیگر ساختم؛ بیان داشت: این فیلم مردم کرمان شد، و نمی‌دانم که چرا اینقدر در کرمان به این فیلم بی‌توجهی شده است و در سکوتی تعجب بر انگیز به سر می‌برد.


شیار ۱۴۳ متعلق به مردم کرمان است ولی در سکوتی عجیب! /از این موضوع دلخورم


وی ادامه داد: در مشهد، یزد، اصفهان استقبال از شیار ۱۴۳ بی‌نظیر بوده است؛ چرا نهاد‌ها و ارگانهای استان کرمان کمک نکردند و چرا در کرمان شیار ۱۴۳ که متعلق به مردم کرمان است، به خوبی اکران نشد.


کارگردان شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه اصالتا یزدی است، گفت: من یزدی هستم ولی این فیلم را در کرمان ساختم؛ فرهنگ بومی و لهجه کرمانی و قالی بافی و نمد مالی فضای می‌مند مس سرچشمه و... را به صورت لوکیشنهایی معرفی کردم؛ چرا مردم کرمان از این فیلم استقبال نکردند؟ و من از این موضوع دلخورم.

 

گلاره عباسی: دیدگاه‌ها با فیلم شیار 143 نسبت به مادر تغییر کرد

 

گلاره عباسی، بازیگر فیلم شیار ۱۴۳ نیز در این نشست در رابطه با تعریف واژه مادر گفت: با فیلم شیار ۱۴۳ حرکت جدید اتفاق افتاد و همه دیدگاهشان نسبت به مادر تغییر کرد.

 

وی ادامه داد: این فیلم یادآور همه مادران شهدا و شهدایی است که نیستند در رابطه با مادرانشان صحبت کنند.

 

بازیگر فیلم شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه من جمله‌ای را از فیلم شیار ۱۴۳ دوست داشتم و آن «به احترام مادران سرزمینم»، است، بیان داشت: فکر می‌کنم که این جمله یکی از جملات ماندگار شود؛ همانند مثل خود فیلم و همیشه توی ذهن‌ها خواهد ماند.

 

عباسی در رابطه با ورود برخی از هنرمندان به عرصه سیاست و اینکه آیا قصدی برای این کار دارد با خیر، گفت: من فکر می‌کنم ممکن است یکسری آدم‌ها سیاست برایشان جذابیت داشته باشد، و دغدغه آنان باشد که با هر شغلی بتوانند سیاست را نیز همراه داشته باشند.

 

وی ادامه داد: البته مسائل سیاسی زیاد از مسائل اجتماعی و روزمره ما دور نیست و خیلی بهم وابسته‌ هستند؛ اما من خودم به شخصه بعد فرهنگی کارهای که انجام می‌دهم و بازی‌های که ارائه می‌دهم، برایم مهم‌تر است.

 

بازیگر فیلم شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه دغدغه‌ای بازیگری‌ام مهمتر است، بیان داشت: دغدغه دارم که در کارهایی باشم که بتوانم در فرهنگ مملکتم موثر باشم، منظورم این نیست که قرار است حرکت بزرگی از سوی من انجام شود؛ اما اینکه بتوانم کاری انجام دهم که مردمم دوست داشته باشند و به آن احترام بگذارند.

 

عباسی گفت: شاید اگر در صنف دیگری به عنوان مثال معلم و یا پزشک بودم، همین دغدغه‌ام بود و همین فکر را داشتم؛ لزوما مجبور نیستیم که همه این‌ها رو با هم پیش ببریم و بعد فرهنگی برایم حائز اهمیت‌تر است.

 

روح الله نور موسوی: شیار 143 جریانی را در رابطه با مادر و مادران چشم به راه ایجاد کرد/ شیار 143 قبل از دیده شدن شناخته شد

 

روح الله نور موسوی مدیر موسسه هنر ماندگار نیز در نشست در رابطه با اکران عمومی فیلم شیار ۱۴۳ گفت: اتفاقات خوبی برای مجموعه شیار ۱۴۳ افتاده است، نگاهان یه این فیلم یک فیلم بومی است و فرهنگ یک شهر را نشان می‌دهد و دوست داشتیم یک استقبال بهتری را از این در کرمان می‌دیدیم.

 

وی با اشاره به وجه تمایزات شیار ۱۴۳ بیان داشت: یک وجه تمایز این فیلم با خیلی از فیلم‌های که در ایران است این بود که همیشه یک فیلم دیده می‌شود و بعد شناخته می‌شود؛ اما شیار ۱۴۳ قبل از دیده شدن شناخته شد و مردم آن را می‌شناختند.

 

مدیر موسسه هنر ماندگار ادامه داد: در سینمای ایران کم داریم که فیلمی را که مردم کارگردانش را قبل از اکران فیلم شناخته باشند؛ نگاهی که به خانم آبیار بود این بود که انگار مردم یک شناخت چند 10 ساله از وی داشتند و مردم وی را می‌شناختند.

 

موسوی با اشاره به اینکه بعد از اکران فیلم در جشنواره فجر شاهد بودیم که خیلی از ارگان‌ها و سازمان‌ها یک ایده‌ای؛ یک همایشی در رابطه با مادران شهدا برگزار کردند، تصریح کرد: قبل از اکران عمومی، این فیلم جریانی را با خودش ایجاد کرد و همراه کرد هم در رابطه با خود مادر و هم در رابطه با مادران چشم به راه که این اتفاق، اتفاق کمی نبود.

 

وی گفت: این اتفاق خوبی می‌تواند برای یک کارگردان بافتد که قبل از اینکه فیلمش اکران شود خودش جلو‌تر از اثرش حرکت کند.

 

مدیر موسسه هنر ماندگار در رابطه با نگاهش به مادر و تعریف مادر نیز تصریح کرد: من نیز نگاهم به مادر همانند دیالگی است که تمام مردم دنیا بکار می‌برند و آن این است که «بهترین مادر دنیا مادر من است»، این موضوع عمومیت دارد.

 

موسوی با اشاره به اینکه بهترین شخص برای همه ما مادرمان است، گفت: شما با این جمله می‌توانید احساس کنید که آدمی در کنارتان دارید و می‌توانید به آن تکیه کنید.

 

وی محور زندگی ما انسان‌ها را مادر عنوان کرد و ادامه داد: شیار ۱۴۳ دست روی موضوعی حساس گذاشت که حتی یک مادر شیلیایی هم با این فیلم ارتباط برقرار می‌کند و یا در کشور کره جنوبی جوانی 15، 14 ساله آهنگی برای خانم آبیار می‌خواند که مضمونش در مورد مادر خودش است.

 

مدیر موسسه هنر ماندگار گفت: ما در ابتدا احساس کردیم که این فیلم یک وجه اشتراکی برای خود مردم ایران درست کرده است؛ اما دیدیم که این اشتراک خارج از مرزهای ایران اسلامی هم پا گذاشته و توانسته این اتفاق خوب را رقم بزند.

 

یدالله شادمانی: به قول ما کرمانی‌ها؛ «مادر عاشقی بی‌عار است»

 

 یدالله شادمانی از بازیگران بومی فیلم شیار 143 نیز نشست «رسانه و سینما » گفت : در رابطه با تعریفش از مادر گفت: می‌توانیم بگویم که مادر فرشته‌ای بی‌پرو بال در زمین است.

 

وی ادامه داد: به قول ما کرمانی‌ها؛ «مادر عاشقی بی‌عار است» و در یک مجله مادر موجودیست که بهشت زیر پای آن است و خیلی مقامش بالاست.

 

بازیگر فیلم شیار ۱۴۳ در رابطه با حضور بازیگران بومی در این فیلم نیز گفت: واقعا عدم توجه با بازیگران بومی و دیده نشدن تلاش آنان در فیلم‌های سینمایی باعث دلسردی می‌شود.

 

شادمانی کرمانی ضمن گلایه از مسئولان فرهنگی بیان داشت: ما در این رابطه گرگ باران دیده ایم؛ ما عادت داریم؛ دوسال قبل من در فیلم خسته نباشید نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شدم و همانجا در جشنواره همه دوستان گفتند که شما به کرمان بروید؛ اتفاقات خوبی برایتان خواهد افتاد و شدید مورد تقدیر قرار می‌گیرید؛ اما هنوز هیچ عکس العملی هم ندیدیم.

 

وی گفت: اما امیدواریم که مسئولان کمی به خود بیایند و توجه بیشتری به بازیگران که هستند و دارند از بین می‌روند، داشته باشند.

 

لازم به ذکر است، این نشست با همکاری سرپرستی «خبرگزاری دانشجو» در کرمان برگزار شد و در پایان نیز به رسم یادبود مجموعه ی طنز سیاسی دکتر سلام تولید خبرگزاری دانشجو به عوامل فیلم شیار 143 اهدا شد.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار