به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در کرمان؛ نرگس آبیار در نشست «رسانه و سینما» در کرمان؛ که با حضور عوامل فیلم شیار ۱۴۳ و رسانههای استان کرمان برگزار شد؛ در رابطه با تعریف واژهی مادر گفت: وقتی موجودی به مادر تبدیل میشود میداند تا آخر عمر باید بسوزد و مادر موجودی همیشه نگران است و این نگرانی تا پایان عمر تا زمانیکه فرزندانشان هستند، دست از سرشان بر نمیدارد.
وی با تاکید بر اینکه در واقع مادر موجودی است که تمام وجودش را ایثار میکند و از خود گذشتگی عجیبی دارد؛ بیان داشت: ما به وضوح این ایثار و از خودگذشتگی را در فیلم شیار ۱۴۳ میبینیم و من در همهی فیلمهایم به یک شکلی به مادر پرداختهام؛ و این عنصر در همهی آثارم وجود دارد.
واکنش نرگس آبیار به سخنان کیومرث پوراحمد در رابطه با شیار ۱۴۳
این کارگردان سینمای ایران در رابطه با انتقادهای بیپروای کیومرث پوراحمد در رابطه یا فیلم شیار ۱۴۳ گفت: بنده به همراه آقای پوراحمد در جشنواره فیلم صلح ژاپن بودیم؛ ایشان در ژاپن فیلم من را دیدند و به من گفتند که فیلم را دوست داشتند و در حقیقت با سکانس آخر که پرچم ایران روز تابوت بوده است و شاید کمی حس پروپاگاندا القا میکرده است، مشکل داشتند.
کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ادامه داد: ایشان پیشنهاد دادند که اگر پارچهای معمولی در این سکانس استفاده میشود؛ بهتر بود که من مخالف این موضوع بودم.
وی با اشاره به اینکه ما هیج جای دنیا در حقیقت کشتهای از جنگ برگشته و شهید از جنگ برگشته را نداریم که پرچم کشورش بر روی تابوت آن نباشد؛ بیان داشت: در ایران هم که اصلا این چنین چیزی وجود ندارد؛ و همواره تابوت شهدا با پرچم ایران همراه بوده است.
آبیار ادامه داد: من ترجیح میدهم که در فیلم صداقت داشته باشم و همین جا هم میگویم که احترام فراوانی برای ایشان قائلم و با فیلمهای آقای پوراحمد زندگی کردم، فیلمهایی چون شب یلدا و اتوبوس شب و البته بعضی از فیلمهای وی را نیز دوست نداشتم.
شیار ۱۴۳ دو عنصر مهم باورپذیری و تاثیر گذاری را داراست
وی افزود: به هرحال این فیلم دو عنصر مهم باور پذیری و تاثیر گذاشتی که هر فیلمی باید داشته باشه را داراست؛ من در این فیلم با هر ساختاری جلو رفتم این دو عنصر را داشت و مخاطب آن رو باور میکند.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ با یادآوری استقبال بینظیر از این فیلم در جشنوارهی فیلم فجر در برج میلاد تصریح کرد: من توجه شما را به اکران این فیلم در جشنوارهی فیلم فجر جلب میکنم که اصحاب رسانه و منتقدین سخت گیر سینما حضور داشتند و نقدهای خیلی خوبی برای این فیلم نوشتند و البته جوایزی که این فیلم دریافت کرد شامل جوایز جشنوارهی فیلم فجر؛ سه جوایز در بخش ارادهی ملی و جایزه بهترین بازیگر زن اسیاپاسفیک بود.
آّبیار به اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ دانشگاه تقاضا اکران دانشجویی برای این فیلم را داشتهاند، بیان داشت: این استقبالها نشان میدهد که فیلم راه خودش را رفته است و تاثیری که قراربوده بر جای گذاشته که توانسته این همه بازده داشته باشد و از طرفی فروش فیلم که تاکنون بیش از دو میلیارد و نهصد میلیون تومان بوده است و همینطور سخنان انسانهای بزرگ در مورد این فیلم از دیگر نشانه های موفقیت انست.
برای تمام جزئیات فیلم شیار ۱۴۳ فکر شده است/ شیار ۱۴۳ یک دیالوگ زائد هم ندارد
وی ادامه داد: اگر بینظمی در این فیلم بود نمیتوانست راه خودش را برود و در دل مردم بشیند؛ به خصوص در این زمان که اکران عمومی نیز صورت گرفته؛ من خیلی کامنتهای عالیای از مردم ایران در رابطه با این فیلم دریافت میکنم.
آبیار افزود: در رابطه با فیلم شیار ۱۴۳ تمام ساختارهای فیلم و جزئیاتش با فکر صورت گرفته و من آنرا از روی رمان خودم اقتباس کردم. بارها و بارها بازنویسی شده و در آن یک دیالوگ زائد هم وجود نداشته و همه چیز خیلی ساده و حساب شده کار شده بود.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ در رابطه با اکران این فیلم در سایر کشورها نیز گفت: این برداشت برای منتقدان میتوانست وجود داشته باشد که این فیلم تنها در ایران مورد استقبال قرار بگیرد، اما دیدیم که شیار ۱۴۳ در جشنوارههای خارجی حضور خوبی داشته و در هشت جشنوارهی خارجی خوش درخشیده و جوایزی را هم دریافت کرده است.
شیار ۱۴۳ توانست به خوبی با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند
وی با اشاره به اینکه این فیلم در کشورهای دیگر نیز دیده شده و خیلی هم ارتباط خوبی با مخاطبین برقرار کرده است، بیان داشت: من شاهد تحت تاثیر قرار گرفتن تماشاچیان بودم و چون جنگ در تمامی کشورهای تقریبا وجود داشته است و همه به نوعی با آن درگیر بودهاند؛ ماجرای جوانان گمشده و مفقودالاثر در جنگ همه جهان بوده است.
آبیار تصریح کرد: اینکه شیار ۱۴۳ جزو معدود فیلمهایی در دفاع مقدس است که ما تاریخ خاصی را از جنگ ارائه داده ایم، یعنی شروع جنگ و عملیات والفجر مقدماتی و سالهای پس از جنگ و قطعنامه و بازگشت اسرا و سالهای پس از آن و ماجراهای تفحص؛ همه این وقایع را ما در یک شمایل روشنی به مخاطب ارائه دادیم و به خاطر همین هم مخاطب خارجی میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
جنگ تحمیلی در بحرانهای خاورمیانه و در رخدادهایی در کشورهای همسایه گم شده است
کارگردان شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه من در کرهی جنوبی و چند کشور دیگر متوجه شدم که مخاطبان اطلاعات زیادی در مورد جنگ عراق علیه ایران نمیدانند؛ جنگی که این همه شهید و جانباز از ما گرفته و مردمی که مصائب آن دوران رو تحمل میکنند؛ تصریح کرد: در بحرانهای خاورمیانه و رخداهایی که در کشورهای همسایه در حال رخ دادن است؛ این جنگ گم شده و در حقیقت فیلم شیار ۱۴۳ باعث میشود که بیننده خارجی یک نگاه هم به جنگ تحمیلی هشت ساله ما داشته باشد.
وی در رابطه با کار بعدیاش در سینمای ایران نیز گفت: فیلم نامهی دیگری را در دست دارم و در حال انجام کارها و بازنویسی آن هستم، باز هم موضوع اجتماعی است و در پس زمینه آن، جنگ هم به نوعی دیده میشود.
دغدغهی من نگاه اجتماعی به موضوع جنگ است
آبیار با تاکید بر اینکه بیشتر دوست دارد در زمینههای اجتماعی کار کند، گفت: دغدغهی من نگاه اجتماعی به موضوع جنگ است و نگاه به ناهنجاریها و معضلات جامعه آنهم به شکلی که خیلی ناامیدی و یاس ایجاد نکند.
این کارگردان سینما با اشاره به گفتگویی که اخیرا با یکی از رسانهها انجام داده است، گفت: مصاحبهای با من شد در رابطه با خواستگاه فیلمهای اجتماعی مثل خانه پدری آقای عیاری. من همان جا هم گفتم که این فیلم را ندیدم و نمیتوانم قضاوتی در مورد آن داشته باشم.
رسانهها صادقتر باشند
وی ادامه داد: اگر چه سینماییهای آقای عیاری را دوست دارم اما فیلمی را که ندیدم نمیتوانم نظر بدهم و ممکن است مسائلی داشته باشه که از نظر من هم مناسب نباشد اما متاسفانه وقتی با بعضی از رسانهها مصاحبهای صورت میگیرد؛ خیلی جانب امانت داری را رعایت نمیکنند و چیزهایی را به مطلب اضافه و کم میکنند. حتی ممکن است یکسری حرفهایی را در دهان کسی قرار بدهند، اما من صادقانه هر نظری که داشته باشم بیان میکنم.
نرگس آبیار در رابطه با نقش ابراهیم حاتمی کیا در دیده شدن فیلمش نیز گفت: در جشنوارهی فیلم فجر هنوز فیلم شیار دیده نشده بود که تخریبی علیه آن صورت گیرد و تنها مسئله این بود که هیئت انتخاب، این فیلم را برای حضور در جشنواره نپسندیده بودند و بعد هم نهایتا آقای رضاداد موافقت کردند و فیلم به جشنواره آمد.
حاتمی کیا خیلی پدرانه در مورد سینمای دفاع مقدس برخورد میکنند
کارگردان شیار ۱۴۳ تصریح کرد: در حقیقت حاتمی کیا فیلم شیار ۱۴۳ را دوست داشتند و دیده بودند و فکر میکردند که این فیلم به نوعی ادای دین به مسئلهی مادران شهدا و رزمندگان است و جای آن در فضای سینمای مقدس خالی است.
وی ادامه داد: حاتمی کیا خیلی پدرانه در مورد سینمای دفاع مقدس برخورد میکنند و از آنجایی که این سیستم ایشان است؛ از فیلم دفاع کردند و شیار ۱۴۳ را معرفی کردند و باعث شدند که فیلم دیده شود.
آبیار گفت: اما در همان زمان که حاتمی کیا در سالن حضور داشتند واکنش مخاطبین خیلی عالی بود و استقبال بینظیری از فیلم شد.
از مسئولان فرهنگی کرمان گلایه مندم
کارگردان شیار ۱۴۳ با گلایهمندی از مسئولان فرهنگی کرمان در رابطه با عدم استقبال از فیلمی با لحجه کرمانی توضیح داد: من این فیلم را براساس رمان خودم «چشم سوم» نوشتم؛ واقعه رمان در بیجار گذشته است؛ ولی من در پروژهای که در رابطه با شهدا فعالیت میکردم؛ زندگی نامهی همه شهدای ایران و همچنین کرمان را خواندم و دیدم که استان کرمان یکی از این استانها بوده که تاثیرگذاری فراوانی در جنگ داشته است.
آبیار با اشاره به اینکه مردم بیجار نقدهای فراوانی کردند که چرا داستان بیجار را در جای دیگر ساختم؛ بیان داشت: این فیلم مردم کرمان شد، و نمیدانم که چرا اینقدر در کرمان به این فیلم بیتوجهی شده است و در سکوتی تعجب بر انگیز به سر میبرد.
شیار ۱۴۳ متعلق به مردم کرمان است ولی در سکوتی عجیب! /از این موضوع دلخورم
وی ادامه داد: در مشهد، یزد، اصفهان استقبال از شیار ۱۴۳ بینظیر بوده است؛ چرا نهادها و ارگانهای استان کرمان کمک نکردند و چرا در کرمان شیار ۱۴۳ که متعلق به مردم کرمان است، به خوبی اکران نشد.
کارگردان شیار ۱۴۳ با اشاره به اینکه اصالتا یزدی است، گفت: من یزدی هستم ولی این فیلم را در کرمان ساختم؛ فرهنگ بومی و لهجه کرمانی و قالی بافی و نمد مالی فضای میمند مس سرچشمه و... را به صورت لوکیشنهایی معرفی کردم؛ چرا مردم کرمان از این فیلم استقبال نکردند؟ و من از این موضوع دلخورم.
در پایان این نسشت مجموعه طنز سیاسی «دکتر سلام » ساخته «خبرگزاری دانشجو » به عوامل فیلم شیار 143 اهدا شد.
من بعنوان یک بیجاری، واقعا متاسف شدم که در سرتاسر فیلم شیار 143 غیر از " سیدمحمود بیات غیاثی، از بیجار" هیچگونه اشاره ای به فرهنگ و دفاع مقدس در بیجار نشده است
بعنوان وکیل دادگستری اعلام میکنم حق خانواده شهید محمدجعفری رضایی در این فیلم تضییع شده است و چون داستان فیلم برگرفته از زندگی شهید محمدجعفررضاىی و مادر مکرمه ایشان است، قطعاً در حق این خانواده محترم بی عدالتی شده است
من در اولین اکران شیار143 دربیجار افتخار حضور در سالن در معیت مادر شهید محمدجعفر رضایی را داشتم فقط یک جمله،، خانم آبیار ضمن تشکر ایکاش شما هم در سالن بودید و گریه و ضجه های مادر شهید را می شنیدید تا شاید در فیلم نامی از شهید محمدجعفررضاىی میبردید.