به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مقیمی امروز در جلسه پرسش و پاسخ رئیس و معاونان با اساتید دانشکدههای علوم پایه و ریاضی و آمار دانشگاه فردوسی مشهد در سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه این دانشگاه، ضمن تاکید به این مطلب که ساختمان دانشکده علوم پایه بسیار قدیمی است، گفت: این ساختمان کاربری محل آموزش ندارد و با توجه به قدیمی بودن آن باید فکری اساسی برای آن شود.
وی ادامه داد: گرایشهای مختلفی در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که برای تمامی آنان آزمایشگاه نداریم و از این بابت در مضیقه هستیم که امید است رده بودجه این دانشکده از رده علوم انسانی به علوم پایه تغییر یابد تا شاهد بودجه مناسبتری نسبت به امروز باشیم.
این استاد دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد دانشگاه در جذب نخبگان علمی، باید زمینهای را فراهم کنیم تا دانشجویان علاقمند به سمت برگزاری سمینارهای علمی هدایت شوند و علاوه بر این، جهت افزایش شور و نشاط در این دانشگاه بازدیدهای علمی را افزایش دهیم.
مقیمی با اشاره به اینکه جهت برگزاری این موارد نیازمند تخصیص بودجه هستیم، بیان داشت: این دانشکده همانند دیگر دانشکدههای این دانشگاه با مشکلاتی از قبیل «اینترنت بیسیم» مواجه هستیم که چنانچه مرکز رایانه دانشگاه طرحی کلی در این رابطه پیاده کنند نه تنها مشکل دانشکده علوم پایه که مشکل تمامی دانشکدههای دانشگاه برطرف خواهد شد.
وی ضمن اشاره به اینمطلب که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه افزایش چشم گیری یافتهاند، تصریح کرد: این مسئله میطلبد که تعداد اساتید را افزایش دهیم که این امر باعث میشود اساتیدی که سابقه آموزشی زیادی ندارند علی رغم اینکه ممکن است سابقه پژوهشی بالایی داشته باشند روی کار بیایند که از ریاست دانشگاه میخواهیم برای این اساتید کارگاههای آموزشی را اختصاص دهند تا اساتید تازه کار بهرهمند شوند.
توجه به عدالت در بحث تقسیم امکانات، استخدام و تصمیمگیریها
در ادامه این نشست اساتید دانشگاه نیز به ارائه مسائل و مشکلات خود پرداختند که به بخشی از آنان اشاره میکنیم.
ابراهیمی یکی از اساتید گروه زمین شناسی دانشگاه فردوسی بر مسئله توجه به عدالت تاکید کرد و گفت: ما خواهان توجه به عدالت و جلوگیری از انحصارگری در دانشگاه هستیم.
وی ضمن اشاره به اینکه عدالت در استخدام، عدالت در تصمیمگیریها و عدالت در تقسیم امکانات از جمله مسائل مهمی است که باید نسبت به آنان توجه بیشتری صورت گیرد، تصریح کرد: چنانچه به دانشکده مهندسی و کشاورزی نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که چه ظلم بزرگی به دانشکده علوم پایه شده است.
در ادامه عرفانی یکی دیگر از اساتید این دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه چند سالی است که مشاهده میکنیم تعداد دانشجویان در رشتههای علوم پایه کاهش یافته است و برخی از دانش آموزانی که وارد این رشته در دانشگاه میشوند از سر ناچاری است.
وی ضمن بیان اینکه این کلاهش اقبال دانش آموزان عوامل متعددی دارد، ادامه داد: ما به عنوان اساتید فعال در این عرصه میتوانیم جهت ترغیب دانش آموزان به سمت رشتههای علوم پایه برنامههای تشویقی فراهم کنیم و این گونه دانش آموزان نخبه را به این سمت هدایت کنیم.
ایجاد رشتههای ترکیبی یکی از راههای جذب داش آموزان نخبه به رشتههای علوم پایه
عرفانی بیان داشت: یکی دیگر از اقداماتی که میتوانیم در دستور کار قرار دهیم ایجاد رشتههای تحصیلی جدید است، به طوری که چند سال پیش رشته ریاضی پزشکی را مطرح کردم که متاسفانه هنوز این رشته به وجود نیامده است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: با ایجاد چنین رشتهها ترکیبی خواهیم توانست نشاط را وارد فضای آموزشی رشتههای علوم پایه کنیم تا هم جذب دانشجو داشته باشیم و هم فضای دانشکده تغییر یابد.
همچنین پرویزی یکی دیگر از اساتید دانشگاه بود که به بیان مشکلات مربوط به دانشگاه پرداخت و گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در دانشگاه مشاهده میشود تحویل دانش آموخته بیسواد به جامعه است. بسیار دیدهایم که دانشجو از دانشگاه فارغالتحصیل میشود؛ اما آنگونه که باید آموزش ندیده است و این به دلیل این است که اساتید به راحتی به آنان نمره قبولی میدهند.
توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه در دستور کار قرار گیرد
وی بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه تاکید و خاطرنشان کرد: جامعه از دانشگاهیان با عنوان قشر فرهیخته یاد میکند؛ بنابراین ما نیز باید در این مسیر بکوشیم و به این مسئله عینیت ببخشیم.
این استاد گروه ریاضی تصریح کرد: باید فضای دانشگاه به گونهای باشد که چنانچه فردی وارد این مکان شد در همان ابتدای ورود متوجه شود که وارد یک فضای آموزشی و دانشگاهی شده است.
لازم به ذکر است، افزایش حقالزحمه مقالات، ارتباط علمی با دیگر دانشگاههای کشور و حتی خارج از کشور، افزایش تعاملات بین رشتهای و غیره از دیگر مشکلاتی بود که توسط اساتید حاضر در جمع مطرح شد.