به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از اصفهان، نیلوفر سالمی، دانشجوی دکترای مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان و محقق طرح تحقیقاتی افزایش دوام باند فرودگاهها گفت: در سالهای اخیر، استفاده از روسازی بتنی در برابر روسازی آسفالتی، توجیه اقتصادی بالاتری دارد. همچنین در برخی موارد، استفاده از روسازی بتنی، مثل باندهای فرودگاهی که باید مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه و سایش داشته باشند، تنها گزینهی قابل استفاده است.
وی افزود: یکی از مشکلات عمدهی استفاده از روسازی بتنی در مناطق سردسیر، دوام پایین آن در برابر چرخههای یخ و ذوب است. از این رو افزایش دوام این نوع روسازی برای سهولت کاربرد آن به ویژه در مناطق سردسیر الزامی به نظر میرسد. هدف از انجام این کار ارائه راهکاری برای دستیابی به این مهم بتن بوده است.
دانشجوی دکترای مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: برای این منظور، در این طرح به بررسی اثرات استفاده از نانوذرات اکسید سیلیسیوم (نانوسیلیس) و اکسید آلومینیوم (نانوآلومین) بر خواص مکانیکی و دوام بتن پرداخته شد. نتایج این طرح مشکل فرسایش زودهنگام بتن و کاهش مقاومت آن در مناطق سردسیر را حل میکند.
سالمی با اشاره به نتایج حاصل شده در اين زمينه، ادامه داد: در این طرح نشان داده شده که استفاده از مقادیر بسیار کم نانوموادی همچون نانوسیلیس و نانوآلومین، نه تنها مقاومت فشاری بتن را به طور چشمگیری افزیش میدهد، بلکه در افزایش دوام بتن در برابر چرخههای یخ و ذوب هم بسیار مؤثر است.
لازم به ذکر است، نتایج این پژوهش در مجله Construction and Building Materials به چاپ رسیده و با همکاری دکتر کیاچهر بهفرنیا، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و نیلوفر سالمی، دانشجوی دکترای مهندسی عمران این دانشگاه انجام شده است.