گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، از عاقبت «سرباز فراری»، «دنیای پر امید» فقط با ۵۰ میلیون تومان!، آمریکا به دنبال صدور معضلات اجتماعی!، از کاهش بودجه بزرگترین رویداد فرهنگی تا برنامه مستقل ویژه پیامبر (ص)، «جشنواره خارجی» به فیلمساز ما دیکته میکند چه فیلمی بسازد و .... از مهمترین خبرها در صفحه فرهنگی به شمار میآید.
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ اوایل جنگ وقتی خبر شهادت سردار رشید اسلام حسن باقری منتشر شد، ژنرال های چهار ستاره عراقی که قبلاً ضرب شست باقری را دیده بودند، اعتراف کردند که «اگر حسن باقری زنده می ماند، سرنوشت جنگ عوض می شد.»
حسن باقری نظامی نبود. درجه و پست و مقامی هم نداشت. باقری پیش از انقلاب یک سرباز ساده بود که به دستور امام از پادگان فرار کرد و به صف انقلابیون پیوست. بعد از پیروزی انقلاب، قلم به دست گرفت و ردای خبرنگاری پوشید و با آغاز جنگ با یک دوربین ساده عکاسی به جنگ دشمن رفت و در سایه ایمان و توکل کم نظیری که داشت با طرح ها و ایده های بکرش کمر دشمن را شکست و به «نابغه جنگ» نام گرفت. به بهانه 9 بهمن سالگرد شهادت این سردار همیشه در یاد، فرازهایی از زندگی پر برکتش را مرور می کنیم.
بهشتی جنگ
تکیده بود و لاغر، با محاسنی کم پشت و صورتی نسبتاً کشیده. چشم هایی درشت و نافذ داشت با نگاهی عمیق و تیز و قلبی روشن که دریایی از مهربانی در آن موج می زد. به چشم خودش «کوچک» بود در حد یک بسیجی ساده اما با همه ریز نقشی و جثه نحیف و استخوانی اش، در چشم دیگران «بزرگ» می نمود. نظامی نبود اما وقتی شیپور جنگ زده شد با فرماندهی اعجاب برانگیزش بارها نقشه ژنرال های کارکشته عراقی را نقش بر آب کرد و ماشین جنگی شان را به گل نشاند. با تدبیر و فرماندهی خیره کننده اش در فتح خرمشهر، کلید بصره را از دست بعثی ها گرفت. همین ها کافی بود که دوست و دشمن به احترام این ژنرال جوان که «مغز متفکر جبهه» یا به تعبیری «بهشتی جنگ» می نامیدندش، کلاه از سر بردارند.
«دنیای پر امید» فقط با ۵۰ میلیون تومان!
به گزارش خبرنگار حوزه سینما «خبرگزاری دانشجو»؛ «دنیای پر امید» به کارگردانی منوچهر هادی به فروش ۵۰ میلیون تومانی رسید؛ همچنین فیلم «کالسکه» به کارگردانی آرش معیریان به فروش ۱۱۰ میلیون تومان رسید.
«دنیای پر امید» فقط با 50 میلیون تومان!
«دنیای پر امید» به کارگردانی منوچهر هادی به فروش ۵۰ میلیون تومانی رسید.
محمدرضا داودنژاد، زهره حمیدی، مهدی سلوکی، مریم خدارحمی، خاطره حاتمی، صدیقه کیانفر، کاظم افرندنیا، محمدرضا امیرصادقی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
داستان «دنیای پر امید» مضمون اجتماعی خانوادگی دارد و حول محور یک خانواده نوشته شده است که بار مسئولیت و فشار مالی خانواده بر روی دوش مادر است، زیرا پدر خانواده سالهاست که بر اثر سانحهای از کار افتاده است.
۵۰ میلیون تومان هزینه برای فراموش کردن رافعی!
فیلم «فصل فراموشی فریبا» به کارگردانی عباس رافعی به فروش ۵۰ میلیون تومان رسید.
ساره بیات ،امین زندگانی ، شهین تسلیمی، هومن کیایی، مرجان سپهری، ماجین موسوی، عباس شجاع ، فریبا آهنگ، ژیلا آل رشاد، ژیلا شاهی، مهدی محتشمی، سعید فرجی، عباس رستگار پور، پرستو مدانلو، عدنان کاپوسیان، بهزاد مشایخ، ابراهیم ابراهیمی، ابوالحسن علی محمدی، علی گل زاده، امیر کیوان معصوم، محمد سلمان اعلایی، محمد خالصی، مهسا نوعی، سمانه صالحی ، فرناز قره خانی، سادیا جلالی پور، سحر عبدالهی، گلاره دربندی، هدیه مشایخ از جمله بازیگران این فیلم هستند.
آمریکا به دنبال صدور معضلات اجتماعی!
به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمد لسانی امشب در نشست تخصصی «آسیبشناسی نهاد خانواده در سطح ملی و بینالملل» در جمع اساتید دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده علوم تربیتی این دانشگاه با اشاره به اینکه عصر فعلی را عصر تصویرگری مینامند گفت: امروز رسانهها به گونهای تصویر سازی میکنند که فرزندان به جای اینکه از نگاه والدین جامعه را بنگرند از نگاه رسانه، جامعه را بنگرند.
وی ضمن بیان اینکه امروز رسانهها نسخه بدل واقعیت هستند، تصریح کرد: زمانی که تصویری ساخته میشود باید از خود بپرسیم چه کسی این تصویر را ساخته است؟ آیا این تصویر به صورت حرفهای ساخته شده است؟ چگونه تصویر شده و چه چیزی در این تصویر مد نظر بوده است؟
این کارشناس رسانه ادامه داد: امروز در یک جامعه رسانهای زندگی میکنیم، چنانچه این سوالات را از خود نپرسیم نگرشمان تبدیل به نگرش تلوزیونی و یک نگرش خنثی خواهد شد که این نگرش یکی از خطرات رسانه است.
وی ضمن بیان این مطلب که در سال 1959، 87 درصد از خانوادههای آمریکایی دو والد داشتند، گفت: این رقم در سال 2013 به 64 درصد کاهش مییابد، همچنین در زمینه افزایش تعداد خانوادههایی که دارای سرپرست زن هستند رشد چشمگیری را در چند سال اخیر در این کشور شاهد بودهایم.
این فعال فرهنگی افزود: جمعیت هم خانهها نیز در آمریکا از 28 میلیون نفر در سال 1996 به 80 میلیون نفر در حال حاضر رسیده است به این معنا که افراد بدون اینکه با هم ازدواج کنند زندگی مشترک دارند.
از کاهش بودجه بزرگترین رویداد فرهنگی تا برنامه مستقل ویژه پیامبر (ص)
به گزارش خبرنگار حوزه هنر و ادب «خبرگزاری دانشجو»؛ هفتهای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
بودجه نمایشگاه کتاب تهران به نصف سال گذشته کاهش یافته است
علیاکبر اشعری عضو شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بینالملی کتاب تهران با اشاره به اعتبارات مالی این دوره نمایشگاه کتاب گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده باری این دوره نمایشگاه با توجه به مشکلات مالی معاونت فرهنگی و بدهیهای گذشته، نصف اعتبارات سال گذشته شده است.
وی ادامه داد: بنابراین باید به شیوهای این کاهش اعتبارات به نصف را جبران کرد، بخشی را باید با درآمدزاییهایی از طریق تبلیغات و ... جبران کرد، بخشی را باید با حمایت اسپانسرها و بخشی را نیز با با کاهش هزینههای اجرایی از طریق چانهزنی با مسئولان مصلی، وزارت نیرو و... جبران کرد.
اشعری تصریح کرد: در دومین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه نیز بحث افزایش تعرفه غرفهها مطرح شد، برخی موافق آن بودند و برخی مخالف، اما در نهایت به تصویب رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه کتاب در حقیقت حمایتی از صنعت نشر کشور به شمار میرود، با افزایش تعرفه غرفهها، آیا جنبه حمایتی از ناشران تضعیف نمیشود؟ گفت: مخالفان افزایش تعرفه غرفهها در شورای سیاستگذاری نیز بر روی همین موضوعات سرمایهگذاری میکردند و معتقد بودند، اصل برپایی نمایشگاه کمک به رونق اقتصادی نشر است. بنابراین این احتمال وجود دارد که افزایش تعرفه غرفهها بر حسب سودآوری ناشران باشد.
«جشنواره خارجی» به فیلمساز ما دیکته میکند چه فیلمی بسازد
جمال شورجه در گفتگو با خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص توهین و اهانت به پیامبرگرامی اسلام از سوی هتاکان و رسانه فرانسوی گفت: فکر میکنم که آنها به نوعی در پی برهم زدن اتحاد مسلمانان هستند و به عبارتی این موضوع نشان دهنده دشمنی و مخالفت جهان غرب با دین اسلام است. اهانت کنندگان به توطئه و ترفندی در جهت اسلام هراسی و اسلام ستیزی دست زدند که نشان داد، پروژه آنها علیه اسلام وپیامبر بزرگوار پروژهای طولانی است. این سناریویی دیگر از برگ کتاب توطئههای غرب است.
این کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون در ادامه افزود: به لطف خدا دیدیم که دست آنها رو شد و دولت فرانسه و حامیان آنها بانیان اصلی این توطئه بودند و چه بسا خود تروریستها دست نشانده آنها و به عبارتی جز سناریوی کلی آنها بود.
وی در ادامه بیان داشت: اهانت به پیامبر بزرگواراسلام، نه تنها در دین مبین ما به نوعی تقبیح میشود بلکه در سایر ادیان و سایر پیامبران نیز همین رویه است. دین ما مکمل تمام ادیان است و پیامبر بزرگوار آنها پیامبر ما نیز هست. بنابراین هر گونه جسارت و اهانت به شخصیتها و مقام شامخ پیامبران الهی چه پیامبر یهود پیامبر مسیح و... به عبارتی پیامبر ما نیز هستند و ما این توهینها را به شدت محکوم میکنیم.
شورجه در ادامه با اشاره به اهتمام جامعه هنری در محکومیت اهانت به پیامبر اکرم (ص) گفت: من فکر میکنم جامعه هنری میبایست حرکت بسیار جدی تری نشان میداد. بسیاری از هنرمندان، خانه سینما و جامعه سینمایی باید برای پاسخ دادن و یا هر گونه مقابله، از بیانیه گرفته تا حضور جدی در عرصههای مختلف برای تقبیح کردن این اهانت آشکاربسیج شوند.
وی یادآور شد: به نظرم میرسد که نهادهای این چنینی که به نوعی گرداننده طبقهای از هنرمندان هستند باید جدیتر در این زمینه فعال باشند و عمل کنند. البته نه به صورت سوری و نمایشی بلکه باید جز دغدغههای آنها باشد.
گام بیصدای نرمافزارهای جاسوسی در خانههای ایرانی
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»- محمدحسین عظیم زاده اردبیلی : مدت هاست نرم افزار هایی تحت عنوان شبکه های اجتماعی، پا به زندگی مردم گذاشته و با سرعتی باور نکردنی، همه ی ابعاد زندگی را تحت الشعاع قرار داده است. بحثی که اکنون بین مردم تا حدودی رواج یافته، فرهنگ استفاده از این شبکه هاست. آیا این نرم افزار ها تهاجم فرهنگی دشمن است یا یک وسیله ی سرگرمی عادی؟ هدف از ترویج این نرم افزار ها به صورت رایگان در بین مردم و دادن امکانات به آنها چیست؟ چه منفعتی برای دشمن در قبال این سرویس دهی های رایگان به ارمغان میآورد.
جاسوسی، اولین جوابیست که عموما مردم ما در قبال این پرسش ها میدهند. اما شاید چگونگی این جاسوسی و سودی که سرویس دهندگان از آن میبرند را ندانند. این سرویس های اجتماعی، در واقع مسیر ارتباط بین انسان های یک جامعهاند؛ بلکه تمام جهان؛ و سرویس دهندگان، همانند ناظرانی بر این جریان هستند. اما آیا واقعا آنها ساعتها وقت صرف میکنند و تک تک پیام های ما را میخوانند؟
بر روی پیام های ارتباطی، سرور های قدرتمندی فعالیت میکند که وظیفه آنها طبقه بندی موضوعی پیام های کاربران از طریق کلید واژههای خاصی است. مثلا تمامی پیامهایی که کلمه "امام خامنه ای" داشته باشد، در یک سرشاخه قرار میگیرد و پیامهایی با واژه "رژیم صهیونیستی"، در یک سرشاخه دیگر؛ و هرکدام از این سرشاخهها، با توجه به محتوای آنها و کلید واژه های خاص تعریف شده توسط سرویس دهندگان، به زیر شاخه های متعددی تقسیم میشوند. این سیستم چند فایده برای آنها دارد. یکی از این فواید، دسترسی به پیامهای مهمی است که محتوای آن، برای سیاستهای خارجی آنها دارای اهمیت است. اگرچه این قسمت خیلی شامل مردم عادی و عوام نمیشود، اما فایده دوم و اصلی این سیستم برای سرویس دهندگان، دسترسی به بحث عموم مردم یک کشور در یک بازه زمانی است. مثلا در دو هفته گذشته، موضوع "الف" در ایران، موضوع اصلی بحث مردم بوده یا در یک ماه گذشته، موضوع "ب" در آمریکا، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده است. جمع آوری این اطلاعات از پیامهای مردم، توانایی تحلیل وضعیت روز جامعه و دید آنها در شاخه های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و ... را برای سازمان های جاسوسی به دنبال دارد که خرید این اطلاعات از این شبکهها، یکی از راههای مهم کسب درآمد این شبکههای اجتماعی ست.
«سینما روایت» پاتوق سینماگران ارزشی
رسول شادمانی در گفتگو با خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به برنامههای هفتگی سینما روایت گفت: «سینما روایت» یکی از برنامههای انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که طی آن سینماگران و علاقه مندان به سینما در محور ارزشی دور هم جمع میشوند و به این گونه یک محفل و پاتوقی برای این طیف باز میشود که با نقد و بررسی بعد از نمایش فیلم که اغلب با حضور دست اندرکاران فیلم نمایش داده شده برگزار میشود، از نظرات مخاطبان نیز بهره گرفته میشود.
وی در ادامه با اشاره به کلیت سینما روایت افزود: هم زمان با فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، در ابتدای خرداد ماه ۹۳ سینما روایت کارخود را آغاز کرد و طی ۲۴ برنامه تا ابتدای آبان ماه سال جاری، دور نخست برنامههای خود را به پایان رساند که بعد از اتمام دور اول و به دلیل عدم فاصله و وقفه بین مرحله بعد، شورای سیاست گذاری تشکیل داده شد و برای دور دوم برنامههای سینما روایت، برنامه ریزی صورت گرفت.
ناظر پروژه سینما روایت در ادامه تصریح کرد: در چارت تعریف شدهای، سعی شد که برنامهها به صورت هدفمندتر پیش رود. لذا تلاش شد که طی یک برنامه بلند، برای هر ماه فیلمها تعریف شود و به این صورت در طول یک ماه چهار فیلم برای نمایش خواهیم داشت. طبق برنامه ریزی صورت گرفته؛ یک هفته به سینمای بین الملل با محور فیلمهای حوزه اسلام هراسی و ایران هراسی، یک هفته فیلمهای انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، یک هفته سینمای مستند و یک هفته سینمای داستانی اختصاص خواهد داشت.
شادمانی در ادامه با اشاره به هدف سینما روایت اظهار داشت: فیلمسازانی که کمتر فیلمهای آنها دیده شده به ویژه در محور ارزشی مجالی برای اکران و نقد و بررسی آثارشان خواهند یافت و این چنین فعالیتشان رسانهای خواهد شد.
وی با اشاره به فضای تعاملی سینما روایت گفت: در جلسات، فضای تعاملی وجود دارد و حاضران کاملا در مباحث شرکت میکنند. روندی که پیش میرود در آینده نه چندان دور به برنامههای تاثیرگذار در سینما تبدیل خواهد شد.