به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، رضا روستا آزاد رئیس سابق دانشگاه شریف مهمان روز پنجم دانشجویان در اردوی تشکیلاتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد بود.
رضا روستا آزاد در ابتدای سخنان خود گفت: اهرم قدرت نظام سلطه از علم و فناوری است و آمریکا امروز قبلهگاه خیلی از افراد شده است، آنچه که افراد را تابع میکند تا به سمت آمریکا و غرب ارادت داشته باشند، دیدن توسعه مبتنی بر دانش و فناوری در آمریکا و دنیای غرب است و همین ابزار است که باعث میشود غرب کشوری را تحریم کند و فشار آورد.
رئیس سابق دانشگاه شریف با مهم خواندن بحث علم و قدرت علمی گفت: قرآن کریم رهنمود خوبی در این رابطه میدهد که انسان اگر میخواهد از طول و عرض آسمان عبور بکند و به آن دست پیدا کند باید به علم برسد. امام علی (ع) میفرمایند علم همان ثروت است، شما با دانش میتوانید در آسمانها سیر کنید و بتوانید اقتدار خود را نشان دهید.
وی ادامه داد: غربیها هزینه میکنند که به کره مریخ و ماه بروند این چه فایدهای دارد؟ رفتن به آنجا فقط اقتدار ملی را نشان میدهد. دانشگاهها در این بحث دو ماموریت تربیت نیروی انسانی و تولید دانش در قالب مقالات یا فناوریها را دارند.
روستا آزاد ادامه داد: ما اخیرا تحقیقی داشتیم و مستندات خوبی پیدا کردیم. دستنویس سناتورهای آمریکایی برای ۴۰ یا ۵۰ سال پیش وجود دارد که اعلام میکنند ما باید دانشگاهی تاسیس کنیم که پیش دانشگاه باشد، یعنی از ابتدا تا دوره کارشناسی بیشتر نداشته باشد.
وی افزود: هدف آنان این بود که جوانهایی که سازندگان آینده و فردای کشورها هستند به کشور غرب بیایند در دنیای غرب برای دوره ارشد و دکتری ادامه تحصیل بدهند. در این حالت دو حالت اتفاق میافتد بدین صورت که این دانشجویان یا اینجا میمانند و موتور صنعت و دانش ملتها و کشورهای ما را فعالیت بدهند و یا به کشور خودشان برمیگردند که مبلغ مدرنیزم لیبرال مبتنی بر فرهنگ غرب خواهند بود و این مسئلهای است که به صراحت میگویند.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که «دانشگاهها در کشور ما با یک الگوی ناقصی از غرب به عنوان پیش دانشگاهی تاسیس شدهاند»، تصریح کرد: این پیش دانشگاهها تا دوران انقلاب ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار دانشجو بیشتر نداشت در مقابل امروز حدود ۴ و نیم میلیون دانشجو داریم. آن زمان همان ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار نفر هم ارشد یا دکتری نداشتیم. تعداد مقالاتی که در سال ۵۷ یا ۵۸ منتشر میکردیم چیزی بیشتر از ۱۰۰ یا کمتر نبود.
روستا آزاد ادامه داد: حدود ۵۰ هزار نفر از ۴ و نیم میلیون دانشجوی امروز در مقطع دکتری حضور دارند و شاید ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار نفر و بیشتر دانشجو ارشد هستند. یعنی تعداد دانشجویان ارشد و دکتری امروز از کل دانشجویان آن زمان بیشتر است. عنوان مقالاتی که منتشر میشود چیزی در حدود ۲۰ یا ۳۰ هزار است که با آن ۱۰۰ تا مقایسه کنید میبینید چه اختلاف فاحشی وجود دارد.
این استاد دانشگاه با ذکر خاطرهای از دوران دانشجویی خود گفت: من سال ۵۸ وارد دانشگاه شریف شدم یادم است که نماز خواندن در دانشگاه عقب ماندگی حساب میشد ما مسجدی نداشتیم و نماز خانهای محقر تازه راه افتاد که خودمان راه انداختیم. حجاب خانمها در آن زمان به زور روسری بود. در این وضعیت دانشجویان را در سطح کارشناسی به غرب میبردند تا بعنوان مبلغ فرهنگ غرب به ایران برگردند.
روستا آزاد ادامه داد: سال ۶۰ به واسطه جنگ و انقلاب نیاز به دانش و فناوری با آن اتفاقاتی که در جنگ افتاد مشهودتر به نظر رسید. سال ۶۰ احساس نیاز به دانش را دیدیم. آن زمان اولین بیسیمها و جنگ افزارها تولید شد من آن زمان مدتی در وزارت سپاه بودم. دهه ۷۰ دورههای ارشد و دکتری ایجاد شد که قبل از آن نداشتیم.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به فعالیتهای پوژهشی بعد از جنگ گفت: در سال بعد از جنگ تحول اساسی در حوزه پژوهش و فناوری انجام شد که شهید احمدی روشن در حوزه هستهای شهید شهریاری و علی محمدی برای همین دوران هستند. همچنین در حوزه دارو و زیستی که شهید کاظمی آن را تاسیس کرد میتوان قوت و اصالت این پژوهشکده را دید. در حوزه فضایی، هوا فضا و ماهوارهای که علم و صنعت شروع کرد و امیرکبیر و شریف و بقیه هم شروع به فعالیت کردند و ماهوارهها ساخته شد و شهید تهرانی مقدم نیز فناوری موشکهای بالستیک را پایه گزاری کرد و در همین راه شهید شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت رشد تعداد مقالات کشور نیز گفت: در همین دوران است که متوسط رشد در ایران از متوسط جهانی ۱۱ تا ۱۳ برابر بیشتر است. دشمنان در همین رابطه اعلام میکنند که اگر میخواهید این ملت را مهار کنید الان وقت آن است. یعنی ارزیابی که داشتند، به دنبال این نبودند که از ما تعریف و تمجید کنند بلکه میخواست بگوید با این نرخ رشد علمی ایران که ۱۰ یا ۱۵ برابر متوسط جهانی است این نرخ رشد باعث میشود چند سال دیگر دیگر نتوانند حریف ایران شوند.
روستا آزاد در ادامه به تاثیر تحریمها در فضای علمی ایران اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر تحریمها است به خصوص بحث تحریمهای علمی که در مراکز علمی ما همچون دانشگاه شریف و شهید بهشتی وجود دارد که به طور مشخص در لیست تحریمها قرار گرفتند. در نقطه مقابل این فضا نقشه جامع علمی کشور ترسیم شد، چشم انداز ۲۰ ساله با ابلاغ مقام معظم رهبری ترسیم شد یک گروه آمریکایی در ایران بودند و بسیار مشتاق بودند که این چشم انداز ۲۰ ساله به ما بدهید و خیلی مشتاق بودند که ببینند که چه اتفاقی دارد میافتد.
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در فرانسه بحث آکادمی علوم آمریکا، فرانسه و ایران داشتیم که من در آن حضور داشتم. آمریکاییها بحث میکردند که شما با این تحریمها چه کار میخواهید بکنید و من مطرح کردم که اتفاقا تحریمها برای دانشگاههای ما بسیار مفید بوده است.
وی افزود: به ما گفتند گزافه میگویید، گفتم نه این طور نیست، قبل از تحریمها پول بود خرید از خارج راحت صورت میگرفت، وقتی تحریمها انجام شد نه پول بود نه خرید. در این وضعیت توجه به دانشگاههای داخل شد و دانشگاهها پاسخ مثبت دادند. همین ماهواره شریف که اخیرا پرتاب شد یک دانشگاهی در ایتالیا آن موقع از ما ۱۰ میلیون یورو میگرفت تا این ماهواره را که حتی قابل پرتاب نیست و کاملا دانشجویی است را برای ما بسازد، اما ما با هزینه بسیار کمتر از این هزینه خودمان با کیفیت بسیار عالی ساختیم.
وی افزود: من عراق رفته بودم و دیدم دانشجویان بغداد نیز به ساخت ماهواره وارد شده بودند و بیان میکرند که ما سفارش یک ماهواره را به این دانشگاه ایتالیایی دادیم ولی بعدا پشیمان شدیم.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به وضعیت تحریم و مسئله اقتصاد مقاومتی گفت: به گفته مقام معظم رهبری جنگ، جنگ اقتصادی است. مقام معظم رهبری اشارات خیلی صریحی به موضوع اقتصاد مقاومتی دارند که باید اقتصاد ما مردمی و بسیجی شود و بسیج باید خیلی نقش آفرین باشد در این موضوع اقتصاد ما باید اقتصاد دانش بنیان مقاومتی شود و راهش این است که کل مردم مشارکت کنند. در این عرصه و در این رابطه خیلی کار میشود کرد، در بسیج حرکتهای خوبی انجام شده و در دانشگاهها انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل خیلی میتواند نقش آفرین باشد.
وی ادامه داد: در این رابطه بنیاد نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری به پیشنهاد خود مقام معظم رهبری تاسیس شد و ماموریتش هم این است که برای دانشگاههایی که در تربیت سرمایه انسانی فعالیت میکنند جایی باشد تا در آنجا بحث توسعه و پیشرفت دانش بنیان را دنبال کنند.
روستا آزاد در همین رابطه ادامه داد: ما در بحث طرحهای ملی در دولت یازدهم در وزارت علوم این موضوع را دنبال میکردیم که بتوانیم با پروژههای بزرگ و سنگین مجموعه افراد حقیقی و حقوقی یعنی شرکتها و بنگاههای دانش بنیان اقتصادی را شناسایی و بهم ارتباط دهیم که حرکت خوبی آغاز شد اما متاسفانه خیلی به آن پرداخته نمیشود.
رئیس سابق دانشگاه شریف در ادامه به مسئله مهم شرکتهای دانش بنیان اشاره کرده و گفت: اقتدار، متمرکز میشود در بنگاههای دانش بنیان صنعتی که میتوانند تاثیرگذار باشند، اگر اینها سابقه فرهنگیشان غیر متمدن و غیر حزب اللهی باشد شما خودتان میتوانید تصور کنید که آرام آرام در یک کودتا خزنده فرهنگ غیر مذهبی و اسلامی و دینی در کشور جاری میشود. برای همین مهم است انجمن اسلامی دانشجویان مستقل یک معاونت علمی و فناوری فعال در دانشگاهها ایجاد کند.
در ادامه این برنامه محمد سلیمانی نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از حضور جوانان در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: قبل انقلاب من دانشگاه شیراز بودم که یک دانشگاه پهلوی بود آمریکاییها مسلط بودند و درسها و امتحانات به زبان انگلیسی بود همه افتخار اساتید این بود که وصل به دانشگاههای آمریکا بودند و تبادل داشتند، هر کتابی که چاپ میشد روی میز بود و این مزایا را فراهم کرده بودند اما واقعیت این بود که از علم و تحقیق چیزی نبود.
وی افزود: برای گذراندن درس کارآموزی به یک مجموعه معرفی شدم که رئیس آنجا یک آمریکایی بود، مداری را به ما داده بود و ما گفتیم میخواهیم مدار را عوض کنیم و تجربه کنیم گفت نمیشود و باید محاسبه کنید. واقعا اجازه طراحی و مفهوم نمیدادند و این طراحیها و نقشهها از آمریکا میآمد اجازه بروز و ظهور فکر به ایرانیها نمیدادند بعد عمدتا به خارج میرفتند.
سلیمانی در ادامه به ماجرای رفتنش به پاریس برای ادامه تحصیل اشاره کرد و گفت: ما ۱۴ نفر بودیم که گروه فرانسوی آمده بودند مصاحبه کردند و به ما بورس دادند وقتی به پاریس رفتیم از ۱۴ نفرمان ۱۲ نفر نماز خوان بودند و به دیدار امام در نوفلاشتو میرفتند اما از همان افراد ۳ یا ۴ نفر برگشتند و ۸ نفر ماندند. بعد از انقلاب هم ۵ ساله اول دانشگاهها تعطیل بودند و ماجرای انقلاب فرهنگی بود.
وی در پایان گفت:: ظلمی که غرب به کشورهای دیگر میکنند این است که وقتی که علم را بدست آوردند آن علم را در انحصار میگیرند و ترویج نمیدهند و نمیگذارند دیگران از آن استفاده کنند.