به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دکتر شهیدی، رئیس کمیته بین الملل هیپنوتیزم بالینی ایران، عصر امروز در همایش «هیپنوتیزم علمی و علومهای مرتبط»در تالار اجتماعات دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد،هیپنوتیزم ایران تمرکز را سنگ بنای هیپنوتیزم دانست و گفت: سه فاکتور اساسی جهت انجام هیپنوتیزم نیاز است ابتدا تمرکز، سپس انفکاک و در نهایت سومین عامل مورد نیاز افزایش قدرت پذیرش میباشد به نحوی که تأثیرپذیری یک اتفاق شما را وارد هیپنوتیزم کند.
وی با بیان اینکه اغلب بیماریهای روانی از طریق هیپنوتیزم قابل درمان است، گفت: اینکه میگوییم هیپنوتیزم با خواب تفاوت دارد بر این مبنا است که در هنگام خواب اکثر حسهای انسان تنزل پیدا می کند؛ اما در هنگام هیپنوتیزم فرد مورد درمان قرار گرفته تحرکات محیطی، صداها و بوها را درک میکند.
شهیدی ادامه داد: هیپنوتیزم به خودی خود درمان نیست و تنها در اضطراب افراد به خودی خود درمان میشود؛ اما در حقیقت هیپنوتیزم کمکی برای درمان بیماریهای شناختی و روان شناسی است.
رئیس کمیته بین الملل هیپنوتیزم بالینی ایران، آلبرت انیشتن را یک هیپنوتیزر دانست و گفت: درست است که آلبرت انیشتن هیپنوتیزر نبوده است و در واقع این حقیقت ندارد؛ اما تمرکز بالای وی بر روی یک موضوع و منفک شدن شدید او دو ویژگی است که او را در درجه یک هیپنوتیزر قرار میدهد.
شهیدی در پایان با بیان اینکه تلاش ما این است که هیپنوتیزم را به جایگاه علمی واقعی خود برسانیم، یادآور شد: مردم در بسیاری از ساعات روز هنگامی که از یک موضوع غافل و در همان حالت به موضوع دیگری فکر میکنند دچار هیپنوتیزم میشوند؛ اما متاسفانه تبلیغات اشتباه موجب شده است این علم واقع گرا با خیالات و خرافه در هم آمیخته شود که ما تلاش داریم این مشکل را رفع نماییم.
متأسفانه برخی هیپنوتیزم را با خواب مصنوعی و مغناطیسی یکی میدانند
در ادامه دکتر علی شریفی با بیان اینکه مفهوم هیپنوتیزم شباهتی با آنچه که در ذهن عمومی مردم وجود دارد، ندارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی هیپنوتیزم را با خواب مصنوعی و مغناطیسی یکی میدانند، در حالی که این با واقعیتهای علمی هیپنوتیزم در تناقض است.
وی ادامه داد: هیپنوتیزم از ریشه لاتین به معنای خواب اقتباس میشود؛ اما این نباید باعث شود که برخی هیپنوتیزم را با خواب یکی بدانند، در واقع این یک غلط مشهور است.
رئیس انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران با بیان اینکه هیپنوتیزم به معنای خواب است؛ اما در واقع ارتباطی با خواب ندارد، متذکر شد: هیپنوتیزم یک مقوله مربوط به بیداری است و در صورتی که فرد به تمرکز مورد نظر دست پیدا کند وارد یک تجربه هیپنوتیزمی میشود.
شریفی خاطرنشان کرد: هیپنوتیزم در زندگی روزمره شما آن هنگام که در اتوبوس قرار دارید و بدون آنکه متوجه مسیر شوید به یکباره در ایستگاه مقصد خود را میبینید شکل میگیرد و امری غیرعادی و عجیب نبوده و نیست.
وی یادآور شد: از صد درصد مردم ایران، هفت درصد هیپنوتیزم پذیری بالا، ۲۰ درصد هیپنوتیزم پذیری پایین، ۴۸ درصد در سطح هیپنوتیزمپذیری متوسط، پنج درصد با وجود داشتن سلامت جسمی هیچ نوع حس هیپنوتیزم پذیری ندارند و ۲۰ درصد باقیمانده به دلیل اشکالات روانشناسی هیپنوتیزم را در خود سرکوب میکنند.
در ادامه مهناز برومند، دبیر اجرایی همایش با بیان اینکه پس از ۱۰سال گردهم جمع آمده ایم تا هیپنوتیزم علمی را در میان خود ترویج کنیم، گفت: تعریف هیپنوتیزم به عنوان یک علم که دارای ماهیت سایکوفیزیولوژیک می باشد دارای اهمیت است و ما تلاش داریم هیپنوتیزم را به عنوان یک علم درمان گر در اختلالات اضطرابی به مردم معرفی نماییم.
گفتنی است؛ رئیس دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ابتدا با خوشامدگویی به حضار ابراز امیدواری کرد که به زودی بحث هیپنوتیزم با توجه به ویژگی آن در میان مردم و اهل علم و دانش جایگاه اساسی خود را پیدا کند.