به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از خرم آباد، فرهادی پنج شنبه 29 اسفند در کارگاه استاد مشاور که با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد، گفت: پژوهش هاي بسیاري نشان داده اند كه برنامه استاد مشاوردر افزايش نگرش مثبت به دانشگاه، افزایش اعتماد به نفس تحصيلي، خود پنداره مثبت و تقویت ارتباط دانشجو با ساير استادان ووالدين مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه مشاوره عبارت است از جریان کمک به دانشجو به منظور شناخت خود و شرایط میحط آموزش به نحوی که بتواند شخصا و مستقلانه و مسئولانه در جهت رشد خود تصمیم بگیرد، افزود: مشاوره به منزله نصیحت کردن دانشجو و پذیرش مسئولیت زندگی دانشجو و وابسته کردن او نیست؛ بلکه به منزله کمک به دانشجو در جهت انتخاب درست در زندگی دانشجوئی و تحصیلی اوست.
مدیر آموزش دانشگاه علوم پزشکی لرستان مهمترین مشکلات دانشجویان را شامل مشكلات مهارت هاي تحصيلي، مشكلات عاطفي- رفتاري و اختلالات روانی دانست و افزود: مشکلات مهارت های تحصیلی از عواملی مانند روش هاي نا صحيح مطالعه، تاثير کمی علاقه در تمركز، ضعف مقابله با حواسپرتي، تنبلي رواني و ناآگاهی به روش هاي تقويت اراده، کمبود مهارت مطالعه، پایین بودن مهارت يادداشت برداري، نداشتن مهارت تند خواني و دیگر مسائل نشات می گیرد.
فرهادی با بیان اینکه مشکلات عاطفی و رفتاری دانشجویان نیز از عواملی همچون اضطراب اجتماعي، اضطراب كنفرانس، اضطراب امتحان، افسردگي، بد گماني، انزوا، كمرويي، ترسويي و «نوروزها» كه بنحوي و بادرجاتي روي عملكرد تحصيلي دانشجويان تاثير مي گذارند نشات می گیرند، اضافه کرد: همچنین اختلالات روانی متاثر از مسائل ژنيتيكي، درگیری ها و بحران ها و مشکلات خانوادگی، شغلی و تحصیلی و یا بیماری های صعب العلاج به وجود می آیند.
وی آشنا كردن دانشجو با دانشكده ومحيط دانشگاه، آگاه كردن دانشجو از خط مشي ها و رويه هايي كه در دانشگاه در ارتباط با عملكرد دانشجو وجود دارد، انتقاد سازنده وتشويق براي دستيابي به اهداف، كمك به تعيين اولويت ها، مديريت زمان، ايجاد توازن بين فعاليت هاي آموزشي وپژوهشي با اوقات فراغت، كمك به افزايش اعتماد بنفس وعزت نفس دانشجو، شناسايي توانايي ها واستعدادهاي دانشجو و انتقال استاندارد هاي حرفه اي به دانشجو را به عنوان بخشی از وظایف مشاور در دانشگاه نام برد.