به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، در سالروز صدور پیام منشور روحانیت امام خمینی (سلاماللهعلیه) جمعی از تشکلهای طلاب، دانشجویان و مؤسسات فرهنگی در قالب کنفرانس خبری در تالار عمار به اعلام موجودیت ستاد مردمی مبارزه با تحجر و اسلام آمریکایی پرداختند. در این نشست خبری مهدی عامری دبیر جمعیت طلاب انقلاب اسلامی، اکبری آهنگر پژوهشگر تاریخ انقلاب و سخنگوی ستاد مردمی مبارزه با تحجر و اسلام آمریکایی و امیدوار به نمایندگی از دانشجویان شیرازی فعال مقابله با تحجر به ایراد سخن پرداختند.
اگر کسی تحت لوای عمامه، افکار آمریکایی و انگلیسی را بخواهد ترویج کند در قبالش میایستیم
حجةالاسلام و المسلمین مهدی عامری دبیر جمعیت طلاب انقلاب در ابتدای این میزگرد با اشاره به نقطه عطف بودن سوم اسفندماه در تاریخ حوزه علمیه گفت: در پیام منشور روحانیت یک مجتهد فقیه و عارف مواردی را درباره حوزه علمیه فرمود که بعد از سالها مبتلابه و ساری و جاری است. ایشان ابتدا روحانیت اصیل را مطرح میکردند که جریان تحجر و اسلام آمریکایی را میتوان با عکس آن شناخت. ایشان شاخصهای اصلی روحانیت اصیل را همراهی با محرومین و مستضعفین میدانند که تشنه خون پولپرستها هستند، همچنین توجه به فقه، فلسفه، عرفان و مسائل روز، و این اسلام است که برای مردم جذاب است. تعابیری که میفرمایند اسلام آمریکایی، مرفهین بیدرد و اشرافیت، نشانههایی از آن تفکر باطل است.
این مدرس حوزههای علمیه تهران اضافه کرد: مشکلی که ما نتوانستهایم اسلام را ترویج کنیم همین است که روحانیت اصیل را در حاشیه گذاشتهایم و لذا این جریانهای تقلبی توانستهاند خود را بهعنوان اسلام جا بزنند. ما بهعنوان طلبههای جوان و کسانی که خودمان را سرباز انقلاب میدانیم وظیفهمان این است که با این نوع نگرش به اسلام مواجهه کنیم. برمبنای امام ما صرفاً طرفدار عمامه نیستیم و اگر کسی تحت لولای عمامه افکار آمریکایی و انگلیسی را بخواهد ترویج کند در قبالش میایستیم.
وی افزود: ما وظیفه خودمان میدانیم ساکت نایستیم و تقاضای ما از علما بهخصوص جامعه مدرسین عمل به همین وظیفه است ما از علما استمداد میکنیم تا خدای نکرده با بیتوجهی حوزه به سمت سکولاریسم نرود و با تبیین خط اسلام ناب و مضرات اسلام آمریکایی، اسلام امام و مکتب امام و تلازم عقلانیت و معنویت و عدالت در آن جلوی این مسئله گرفته شود.
نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه ای ها همهچیزتان را نابود کردهاند
حجةالاسلام و المسلمین رضا اکبری آهنگر با اشاره به اینکه در موضوع تحجر و اسلام آمریکایی گروهها و شخصیتهای مختلفی تحت تأثیر اینگونه تفکرات هستند گفت: انجمن حجتیه هم یکی از مصادیق اینگونه تفکرات است، انجمنی که سابقه تأسیسش به دهه سی برمیگردد و نسل انقلاب با این انجمن آشنایی بیشتری دارد. از یک دورهای به بعد برخی گمان کردند که این انجمن تعطیل شد، درحالیکه امام 5 سال بعد از تعطیلی ظاهری آن، در سال 67 برای اولین بار بهصراحت لفظ انجمن حجتیه را به کار بردند و فرمودند: «حواستان را جمع کنید که نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهای ها همهچیزتان را نابود کردهاند». این احساس خطری است که حضرت امام نشان میدهند بعدش هم به طرق و بهانههای گوناگون حضرت امام نسبت به این گروه تذکر میدهند، بهعنوان نمونه در پیام منشور روحانیت که سالگردش هست میفرمایند: «دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحهٔ مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند» و این اوج نفاق این دسته تفکر را نشان میدهد.
به مناسبت سالگرد منشور روحانیت، محصولات جدید و جامع در باب شناخت حجتیه عرضه و رونمایی میشود
این پژوهشگر انجمن حجتیه افزود: متأسفانه آثاری که مخصوص انجمن منتشرشده به تعداد انگشتان دودست نمیرسد و دچار مشکل است. به لطف الهی فعالیتهایی شروع شد که به همین مناسبت قرار است فردا چهارم اسفند در همایشی که در مشهد با موضوع «مقابله با تحجر و اسلام آمریکایی» برگزار میشود دو اثر مهم رونمایی بشود، یکی نرمافزار «خشت کج» است که به همت مؤسسه فرهنگی نرمافزاری آرمان تولید شد و دوم دو جلد کتابی که در انتشارت سوره مهر در دست انتشار است. جلد اول این کتاب مخصوص تاریخچه انجمن حجتیه و جلد دوم مخصوص اشخاص و گروههای شبه حجتیه هست افرادی نظیر سید حسن ابطحی، جریان شیرازیها تا شبه انجمنیهای امروز. این دو جلد مجموعه مقالاتی است که که انشاءالله قرار است چهارم اسفند رونمایی شود.
زمان مبارزه منسجم با مبانی فکری انجمن فرارسیده است
اکبری آهنگر با اشاره به دیگر آثاری که قرار است دراینباره منتشر شود اضافه کرد: با توجه به آثاری که این روزها رونمایی میشود و چند اثر مهم و کامل دیگر که طی یک سال آینده نیز درباره تاریخچه انجمن منتشر میشود، باید از مسائل تاریخی انجمن فراتر برویم. ما میخواهیم وارد ابعاد فکری و اعتقادی این گروه شویم. الآن وقتی با یک انجمنی روبهرو میشویم برای اثبات سخنانش از آیه و حدیث استفاده میکند و استناد به مواردی نظیر سخنان امام و مقام معظم رهبری را نمیپذیرد. لذا شما باید با آیه و حدیث دلیل بیاورید و حرفشان را از همان طرق رد کنید. برادران و خواهرانی که به این موضوع علاقهمندند تلاش کنند تا از این به بعد، هموغم خود را در مورد شبهاتی که انجمن حجتیه با کمک آیات و روایات مطرح میکند، قرار دهند، تا سال دیگر این موقع آثار فراوانی مخصوص تفکر انجمن حجتیه داشته باشیم.
وی افزود: این به این معنا نیست که تابهحال از اول انقلاب هیچ تحقیقی درباره شبهات فکری اینها نشده است، مثلاً درباره تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت، درباره وظایف منتظر حقیقی، درباره نگاه انجمن حجتیه به قیام عاشورا و دیگر قیامهای شیعی بحثهای مهمی شده است. امّا چهبهتر که مجموعه این شبهات و پاسخش را یکجا جمع آوری نماییم تا اگر کسی خواست مراجعه کند، برایش کفایت کند. به همین مناسبت ما درصدد هستیم که از امسال تلاش کنیم تا وارد فعالیتهای منسجمی در راستای پاسخ به شبهههای انجمن حجتیه بشویم.
رگههای تحجر و اسلام آمریکایی در تفکرات ما موجب جابهجایی اولویتها و پرداختن به دین منهای عدالتخواهی شده است
امیدوار به نمایندگی از گروهی دانشجویان شیرازی فعال در مقابله با تحجر و اسلام آمریکایی با اشاره به دو قرائت از اسلام گفت: نوعی نگاه عافیتجو وجود دارد که معتقد است بسیاری از موارد تکلیف نشده است. ماهیت و اصالت این تفکر دینی نیست و سعی شده با توجه به جایگاهی که دین در جامعه دارد، در لفافهای پوشیده بشود که مردم بپذیرند. فارغ از تأثیری که این ادراک بر حوزه پیرامونی ما نظیر کشورهای همجوار گذاشته کار لازم دیگر جستجوی رگههای این تفکر در فضای عمومی کشور ماست. زمانی که از تقوای الهی صحبت میکنیم این تقوا چارچوبهایی مسئولیتزا دارد. این نگاه تکلیفمحور و حقمحور نهتنها در زندگی روزمره که در چارچوبهای منطقهای و کلان هم مهم میشود، اینکه چه مسئله ای در کلان کشور ما مهم است بههمین نگاه برمیگردد. اینکه میبینیم ظواهری ضریب میگیرد ولی مثلاً اینکه در سیستان خشکسالی است و هامون و هیرمند خشکشده وعدهای از مردم دچار فقر و فاقه میشوند، اما توجه کسی برانگیخته نمیشود، اختلاف طبقاتی و عدم تحقق عدالت اقتصادی ضریب ندارد ریشه در قرائتی دارد که ما از دین داریم. ما باید بر اساس چارچوبهای اسلام ناب رگههای این تفکر را در خودمان نقد کنیم.
طلاب تهرانی از آیتالله قرهی بهعنوان نماد روحانیت اصیل تهران و حسن رحیمپور به خاطر مقابله با تحجر، اسلام آمریکایی و تشیع لندنی تقدیر میکنند
عامری دبیر جمعیت طلاب انقلاب اسلامی در ادامه گفت: ما وظیفه خودمان را روشنگری میدانیم. در کنار این طلاب انقلابی وظیفه ایجابی نیز دارند لذا باید تقویت اجتهاد و فقه جواهری با توجه به نیازهای زمان مدنظر باشد، فلسفه خوانده شود و آشنایی در عرفان موجود باشد، همانگونه که امام به گرباچف نامه مینویسد به ابنسینا و ابن عربی دعوت میکند ما خودمان باید آشنای با اینها باشیم. فقه از گهواره تاگور و از مسائل فردی تا عرصه بینالمللی باید نمود پیدا بکند. مقابله با این جریانات احتیاج به کار ایجابی طلبگی و پرورش روحانیت اصیل دارد.
وی افزود: بر این مبنا روز چهارم اسفند، ساعت سه بعدازظهر جمعی از تشکلها و مجموعههای طلاب جلسهای را در دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیه تهران در میدان فلسطین خیابان تبریز با حضور طلاب و اساتید و حجتالاسلام کعبی عضو شورای نگهبان تشکیل خواهیم داد تا منشور روحانیت را همراه با فرمایشات رهبری بازخوانی کنیم. حاشیه این برنامه هم که اصل برنامه است تقدیر و تشکری داریم از آیتالله قرهی بهمثابه یک روحانی اصیل که هم جنگ رفته و جانباز شده است هم ازلحاظ علمی نیز علاوه بر فقه فیلسوف است، هم همدرس اخلاق دارد و در کنارش در دفاع از انقلاب و ولایت همیشه پیشقدم بوده است و بهعنوان یک روحانی اصیل شهر تهران از ایشان تقدیر میکنیم. همچنین آقای رحیمپور ازغدی که این چند وقت ایستادگی محکمی مقابل تحجر و اسلام آمریکایی و تشیع لندنی داشتند و علم این مبارزه را بلند کردهاند و دارند روشنگری میکنند به همین مناسبت تقدیر میکنیم.
وی با مطالبه از رسانههاف طلاب و دانشجویان در این زمینه گفت: معمولاً اینچنین است که علمای عامل یکی از خصوصیاتشان این است که کتوماند و تواضع خصوصیت اصیلشان است مثل آقای خوشوقت. باید علمای عامل انقلاب که ما در محضر آنها تلمذ کردهایم روزبهروز این علما را علیرغم میلشان به عنوان چراغ راه معرفی کنیم. در برابر خط انحرافی یک سری الگو برای طلبهها نیاز داریم.
این پژوهشگر مسائل دینی در پایان مصادیقی از تحجر را در فضای حوزه مبتنی بر مصادیق طرحشده بهوسیله رهبر انقلاب تبیین کرد و مصادیقی را نظیر جدایی دین از سیاست، کنار کشیدن، جدایی از محرومین و مستضعفین، حمله به عقل و فلسفه و عرفان با قالبهای روتوش شده برشمرد و گفت: بخش مهمی از تحجر که رهبری میفرمایند از تحجر دینی بدتر است تحجر سیاسی است. کسانی که در لباس روحانیت وارد عرصه روحانیت شدند و به تعبیر امام روحانینماهای که اصل انقلاب را تخطئه میکنند، مقابله با نظام سلطه و فتح لانه جاسوسی را مورد خدشه قرار میدهند، ارزشها را تخطئه میکنند، و از همه خطرناکتر تحجر حزبی و انتخاباتی دارند.
مهمترین مصادیق شبهه حجتیه مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی، رفتار داعشگونه مخالفت با وحدت و مخالفت افراطی با فلسفه و عرفان است
حجتالاسلام اکبری آهنگر در بخش دوم سخنان خود با اشاره به تفاوت تشکیلات و خط فکری انجمن حجتیه گفت: تشکیلات انجمن یک گروهی هستند که فعالیت دارند و برنامهریزیشده دارند کار میکنند، اما برخی از افراد هستند که اینها عضو تشکیلات انجمن نیستند، اما خواسته یا ناخواسته برخی از تفکرات یا همه تفکراتشان همان تفکرات انجمن حجتیه شده است، که به آنها شبه حجتیه ای میگوییم. بعضاً شاید خود افراد خبر نداشته باشند این حرفی که دارند بیان میکنند حرف انجمن است.
وی سپس به تبیین سه نمونه و مصداق بارز از تفکرات جریان شبه حجتیه ای پرداخت و آنها را چنین برشمرد: اول مخالفت با تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و مسائلی همچون ولایتفقیه، دوم مخالفت با وحدت شیعه و سنی که برای این مورد برنامهها میگیرند و مخصوصاً در شرایط فعلی که همه احتیاج به اتحاد دارند اینها دارند در لباس تشیع، تخریب میکنند. سوم مخالفت افراطی با فلسفه و عرفان. از این لحاظ قید افراطی را ذکر می کنم که ما با اختلاف نظر علمی مشکلی نداریم. همانگونه که در حوزههای علمی و دانشگاهها اختلافنظرهای علمی وجود داشته و الآن هم هست، و باید در مکانهای خاص به خودش مطرح و بحث بشود. مشکل ما این اختلافات نیست مشکل ما سر آن بحث افراطیاش است. یعنی شما با فلسفه و عرفان مخالفی اما مثلاً به خودت جرئت میدهی به فلاسفه و عرفا توهین کنی و آنها را تکفیر کنی یا نجس بدانی، وگرنه ما شخصیت های باتقوا و به معنای حقیقی عالمی داشتیم که با فلسفه و عرفان مخالف بودند مثل حضرات آیات میرزا جواد آقا تهرانی، شیخ مجتبی قزوینی، میرزا مهدی نوغانی، میرزاعلی آقا فلسفی و میرزا حسنعلی مروارید(رحمت الله علیهم اجمعین). اینها بزرگانی بودند که در عین اختلافنظرهایشان پای مسائل سیاسی که وسط میآمد از امام و ولی فقیه زمانشان تبعیّت می کردند. بعضی شان بلند میشدند میرفتند جبهه. مشکلمان افرادی است که از ملاصدرا را فحاشی میکنند تا علامه طباطبایی و شاگردان ایشان مثل حضرات آیات جوادی آملی و حسنزاده آملی و مصباح یزدی.
سلسله همایشهای مقابله با تحجر و اسلام آمریکایی در شهرهای مختلف برگزار میشود
این پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اقدامات حجتیه و شبه حجتیه را میتوان در تربیت نیروهای متدین ضدانقلاب خلاصه کرد، در پاسخ به این پرسش که باید در برابر این جریان در بعد اجتماعی و فرهنگیاش چه کرد، گفت: انجمنیها در شهرهای مختلف در قالب تئاترها و گروههای هنری، انتشار کتب گوناگون، برپایی هیئات مذهبی، تأسیس مدارس غیرانتفاعی و .... فعالیت میکنند. دیدیم که افراد انقلابی هستند که دلشان خون است و دوست دارند که در راستای مقابله با این تفکر اقدام کنند لذا جمعی از آنها به این نتیجه رسیدند که تحت یک جریان مردمی و خودجوش باهم متحد شوند و به لطف الهی هرسال به مناسبت سالگرد صدور منشور روحانیت، این علم را برافراشته نگهدارند. بهعنوان نمونه امسال در مشهد دومین همایش «مقابله با تحجر و اسلام آمریکایی» از چهارم تا ششم اسفند با محوریت موسسه راهبردی حق پژوهی برگزار میشود که حضرات آیات علمالهدی و اراکی و اساتیدی چون وحید جلیلی در آن سخنرانی خواهند کرد و انشاءالله قرار است از آثار مهمی در این همایش رونمایی بشود. شبیه به این همایش در شهرهای مختلف امسال برگزارشده یا میشود. چندی پیش در شیراز همایشی تحت عنوان لبیک به استاد حسن رحیمپور برگزار شد، چهارم اسفند در تهران همایش روحانیت اصیل برگزار میشود و سلسله برنامههایی در قم و مراکزی دیگر در حال برنامهریزی است، و امیدواریم هرکسی که علاقهمند مبارزه با این جریان است مراجعه کند و همنوا و با ما در مبارزه با انجمن و دیگر جریانهای متحجر و اسلام آمریکایی همراه بشود.
خشت کج مهمترین و تنها نرمافزار و دائرهالمعارف مسائل انجمن حجتیه رونمایی میشود
وی در ادامه به معرفی بعضی از این آثار پرداخت و افزود: بهعنوان نمونه نرمافزار خشت کج مهمترین و تنها نرمافزار مرتبط با انجمن حجتیه است. در این نرمافزار که برادران در موسسه نرمافزاری آرمان زحمتکشیدهاند به بحثهای مختلف انجمن پرداخته و تلاش شده است، اطلاعاتی که منصفانه و مستند هستند معرفی بشوند. چون ما مواجه بودیم باکسانی که نسبتهای ناصحیحی به اینها دادهاند و جالب است که همان افراد هم که اینگونه تفکرات را داشتهاند به دامن اسلام سکولاری غلتیدهاند و به نوع دیگری هم خط شدهاند با انجمن. تلاش کردهایم منصفانه برخورد کنیم حتی اسنادی را که انجمنیها برای دفاع از خودشان میآوردند در این نرمافزار آورده و پاسخ داد شده است. این نرمافزار از تاریخچه تأسیس انجمن هست تا چگونگی همراهیشان با نهضت امام، وضعیتشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و وضعیت بعد از تعطیلی ظاهری از سال 62. آسیبشناسی فکری و اعتقادی همچنین بعضاً راهکارها و شیوه مبارزه با این گروه مطرحشده است. دارای امکانات چندرسانهای است مثل صوت ، فیلم و عکس، خاطرات مختلف از کتب مختلف با منابع جمعآوریشده است. دوستان در تلاش هستند که به همین اکتفا نکنند و اگر لازم شد در آینده نسخههای ارتقاء یافته نرمافزار را هم تولید کنند.
مستند پوستین وارونه اولین و مهمترین مستند در شناخت انجمن حجتیه است
اکبری آهنگر در پایان توضیحاتی را نیز در مورد مستند پوستین وارونه مطرح کرد و گفت: دو سال پیش در جشنواره عمار اولین مستند مخصوص انجمن و مصادیقی از آن همچون مدرسه علوی تهران ساخته شد و علیرغم اینکه بسیار مطالب گوناگونی داشتیم، این مطالب خیلی خلاصه شد و مستند هشتاد دقیقه شد. این کار اولین مستندی بود که بعد از پیروزی انقلاب با این حجم درباره انجمن حجتیه ساخته میشد و با شخصیتهای مختلفی مصاحبه شد و به لطف الهی در دانشگاهها و حوزهها اکران شد و بعد از اکران جلسات پرسش و پاسخ شکل گرفت. انشاءالله یکی از برنامههایی که در این همایشها و جلسات مختلف میتواند اجرا بشود اکران مستند پوستین وارونه هست که نسخه شصتدقیقهای آن در صف اکران شبکه افق هست. نسخه کامل آن نیز در دبیرخانه جشنواره عمار برای علاقهمندان قابل دستیابی است.