به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از شیراز، دکتر محمد هادی ایمانیه، رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش از ظهر امروز در پنجمین سمینار بین المللی سوانح ترافیکی با محوریت ایمنی عابرین اظهار داشت: اغلب بیماریهای قلبی- عروقی در افراد با سنین بالاتر از ۵۰ سال اتفاق میافتد اما حوادث ترافیکی در افراد ۱۵- ۲۹ سال که اوج سن جوانی و میانسالی است رخ میدهد.
وی با بیان اینکه اسلام بالاترین ارزش را برای جان انسان قائل است افزود: از ۱۷ هزار مرگ در سال جاری هزار و ۲۰۰ مرگ در فارس اتفاق افتاده است که یکی از دلایل آن میتواند اتصال راههای شمالی و جنوبی کشور از طریق این استان باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بیشتر تلفات عابرین پیاده شامل گروههای پرخطر مانند کودکان، معلولین و سالمندان است، گفت: تصادفات در شهرها بیشتر منجر به معلولیت فرد و در برون شهرها منجر به فوت فرد میشود.
وی با بیان اینکه آمار ابتلایان به بیماری نوظهور ابولا در کل دنیا به ۱۰۰۰ نفر رسیده افزود: هر روز هزاران نفر در دنیا بخاطر حوادث ترافیکی که بسیاری از آنها قابل پیشگیری است، فوت میکنند.
ایمانیه تصریح کرد: باید ستادی تاسیس شود که با برگزاری جلسات هفتگی اتفاقات و نقاط ضعف سوانح ترافیکی را بررسی کند تا با پیگیریهای به موقع شاهد کم شدن این سوانح باشیم.
وی با بیان لزوم فرهنگ سازی در زمینه ترافیکی افزود: دستگاههای مختلفی از جمله شهرداریها، رسانهها، دانشگاهها و مدارس میتوانند نقش بسزایی در فرهنگ سازی کاهش سوانح ترافیکی ایفا کنند.
کامران باقری لنکرانی در این سمینار پیاده اظهار داشت: در سراسر دنیا روزانه ۳ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی فوت میکنند که عمده آن در کشورهای با درآمد کم و متوسط است.
وی با بیان اینکه در کشور ما ۵۰ مرگ در روز به دلیل حوادث ترافیکی اتفاق میافتد، خاطر نشانکرد: روزانه ۵ نفر یعنی ۱۰ درصد این آمار در استان فارس رخ میدهد.
لنکرانی با اشاره به اینکه ۵۶ درصد افراد در سن فعالیت اقتصادی قرار دارند افزود: اگر ۲۵ درصد از زیان حوادث ترافیکی کم شود توانسته ایم معادل نیمی از درآمد نفتی کشور را ذخیره کنیم.
رئیس مرکز سیاستگذاری تحقیقات و سلامت استان فارس با بیان اینکه از ۳۰ هزار مرگومیر در سال ۸۵ به ۱۷ هزار مرگومیر در سال جاری رسیدهایم تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته، بعد از ۷ دهه افزایش مرگومیر مربوط به حوادث ترافیکی موفق به کاهش مرگومیر این حوادث شده ایم.
وی با توجه به کاهش ۵.۷ درصدی مرگومیر نسبت به سال گذشته خاطرنشانکرد: برای ادامه راه نیازمند نوآوری و برنامه ریزیهای دقیق و جدیدی هستیم که بتوانیم این روند کاهش را ادامه دهیم.
لنکرانی افزود: با بررسیهای انجام شده در تسریع روند کاهش مرگومیر ناشی از سوانح ترافیکی در نقاط مختلف کشور،منجر به کاهش ۶.۳ درصد در شهرها و ۲.۱ درصد در برون شهرها شده است.
رئیس مرکز سیاستگذاری تحقیقات و سلامت استان فارس با تاکید بر اینکه تمرکز حوادث برون شهری اغلب در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ میدهد، گفت: از جمله عوامل موثر در این حوادث مدیریت دوگانه، عدم هماهنگی دستگاههای مربوطه و انتقال غیر همگون در این مسیرها است.