به گزارش خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو» حجت الاسلام علی جعفری در همایش نقش هنرمندان در جنگ اقتصادی کنونی گفت: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی با همکاری چندتن از دانش آموختگان در خصوص شخصیت های اقتصادی سریال های تلویزیونی به مطالعه و بررسی پرداخت که یازده سریال در ۱۵ سال اخیر که در این مورد ساخته شده است مورد پژوهش قرار گرفت.
وی در ادامه با اشاره به آسیب شناسی بازنمایی شخصیت های اقتصادی در تلویزیون ادامه داد: در طول این مدت یازده سریال انتخاب شده؛ هم تم اقتصادی داشتند و هم شخصیت های اقتصادی در آنها وجود داشت.
وی با اشاره به اهمیت این مطالعه اظهار کرد: در سریال های بیشتر وجه مذهبی و رویکردهای اجتماعی مدنظر است در حالی که در دوران بعد از انقلاب اسلامی دلالت های رویکرد اقتصادی وجود دارد که از نظر ما دور مانده است و سریال های که در طول پنج سال اخیر ساخته شده اند تم اقتصادی آنها تغییر نکرده است.
حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به تلاش مبنی بر تلاش کسی که سوی عمومی شخصیت ها از هم عنوان کرد: نسبت شخصیت ها با خود جامعه، مذهب خانواده و اقتصاد و ... مورد توجه قرار دادیم و سعی شد به گونه شناسی شخصیتی برسیم.
این کارشناس مذهبی با اشاره به سیزده گونه شناسی شخصیت اقتصادی در سریال ها افزود: یکی از مهم ترین شخصیت های اقتصادی مافیاها بودند که بسیار چشمگیر هستند. کلاهبرداران، بلندپروازها، هالوها (کسانی که فریب خوردند)، کاردان های کارآفرین (که ۷۰ درصد آنهاخانم ها هستند) طمعه ها، کاسب های کلاسیک ورشکسته ها، انقلابی، فرصت طلب، حرام خور، نرمال از شخصیت های اقتصادی بودند که در سریال ها وجود داشت.
وی در ادامه یادآور شد: پیش از ۷۰ درصد تیپ های شخصیتی اقتصادی مثبت سریال ها زنان هستند.
وی در ادامه گفت: استعاره ای در سریال ها به نام پشت پرده وجود دارد که شخصیت شناسی تزویری/ انقلابی وجود دارد که متأسفانه بدترین روش نقد روش نقد اقتصاد پس از انقلاب است شخصیت های اقتصادی در سریال های ما یا خیلی خیلی خوب هستند یا خیلی خیلی بد هستند.
حجت الاسلام جعفری در ادامه با اشاره به روند معنایی بازنمایی سریال های تلویزیون گفت: با روند نخست شخصیت سریال های تلویزیونی، از زمانی که اقتصاد وارد زندگی آنها می شود دچار دوگانگی تمام عیار می شوند گویا وارد شدن به اقتصاد افول شخصیتی به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مرفه های اقتصادی و سالم در سریال ها زنان هستند افزود: سوگیری های غلیظ زنانه در بازنمایی سلامت و توفیق اقتصادی وجود دارد یعنی زنان در سریال ها صددرصد موفق و سالم هستند و در کنار آنها مردان صددرصد ناموفق وجود دارند.
وی در ادامه با اشاره به دیگر روند معنایی بازنمایی سریال های تلویزیونی ادامه داد: محیط کسب وکار یک فضای کلیشه ای و سطحی نمایش داده می شود همچنین وجوه مذهبی یا غیرمذهبی در فیلم ها مسکوت مانده اند در حالی که مذهب ما یکی از اختصاری ترین مذاهب است.
حجت الاسلام جعفری با اشاره به فقدان کنش های اقتصادی ناظر به زندگی در فیلم های تلویزیونی اظهار داشت: سبک زندگی در اقتصاد استفاده نمی شود و فقط سبک پول درآوردن به نمایش گذاشته می شود همچنین شخصیت های منفی چند برابر شخصیت های مثبت هستند در اکثر فیلم ها جنایت دیده می شود و بی اعتمادی و خیانت در شراکت وجود دارد اما اینکه این موارد در زندگی ها و اقتصاد ما وجوددارد.
وی ادامه داد: محیط کسب و کار در فیلم ها به بنگاه های بزرگ ختم می شود در حالی که عمده اقتصاد، بر دوش اقتصاد خرد است.
در ادامه این همایش و کارگاه آموزشی دکتر حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به نقش هنرمندان در اقتصاد مقاومتی گفت: نقش هنرمندان در گفتمان سازی و فرهنگ سازی از طریق تولید و توزیع محتوای فرهنگی است که در توزیع می توان به وسیله آموزش و هنر وارد عمل شد.
وی افزود: در بخش محتوای مورد انتشار کلام آموزه های فرهنگی را داریم که می توان از آنها استفاده کرد و به عنوان الگو و مبنا قرار داد.
عبدالملکی اظهار داشت:برای انتقال مفاهیم و کلام آموزه های اقتصادی باید ماهیت و شدت جنگ اقتصادی را انتقال دهیم، سپس ماهیت و برنامه های اقتصاد مقاومتی و بعد از آن نقش هنرمندان را به نمایش بگذاریم.
این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: اگر هنرمند اقتصاد مقاومتی را باور داشته باشد می تواند رمان و یا اثر خود را بر مبنای آن تولید کند.
وی با مثالی از یکی از اساتید خود گفت: درزمان جنگ همه در هر نوع شغل یا قشری که بودند در درس اسلحه شناسی شرکت می کردند و امروز نیز جنگ نرم است.
عبدالملکی با اشاره به دو ضرورت اصلی برای اقتصاد مقاومتی گفت: ظرفیت های شگفت انگیز انقلاب اسلامی ایران وخصومت های دشمن دو ضرورت اصلی اقتصاد مقاومتی است که رهیافت اقتصادی جمهوری اسلامی جهت تحقق اهداف اقتصادی خود می بایست از طریق تقویت تولید ملی و جهاد اقتصادی عمل کند اگر این درست را نداشته باشیم اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه از سال ۸۸ با دو دشمن داخلی وخارجی روبه رو هستیم گفت: تحریم ها از سال ۸۸ بیشتر شد. امریکا به چهار دلیل عمده سلاح کشتار جمعی، حقوق بشر، حمایت از تروریست و سایر موارد ایران را متهم و تحریم کرد تحریم های صرف هسته ای فقط در دو مورد است.
وی با اشاره به اهداف تحریم ها افزود: تورم، بیکاری، کمبود کالا و آسیب رساندن به ملت هدف تحریم هاست همان طور که سناتور امریکا مارک استیون کرک از طراحان اصلی تحریم های ایران اذعان کرده است.
وی بااشاره به اینکه چرا خصومت ها از سال ۸۸ بیشتر شد اظهار داشت: تمدن غرب به نفت و بازار بزرگ جهان اسلام نیاز دارد نتیجه بیداری اسلامی در سال ۸۸ دو شریان اصلی جهان غرب را با جهان اسلام قطع کرد در این میان ایران الهام بخش این جریان بود بنابراین غرب چاره ای جز مبارزه با انقلاب اسلامی ندارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به ماهیت خصومت های داخلی گفت: اقتصادانان غربی گفتند تحریم ها به ایران اثر نخواهد داشت زیرا وابستگی اقتصاد ایران به خارج ده درصد است اما رفتار نامناسب عوامل داخلی اقتصادی به امید طرف غربی منجر شد در نهایت خصومت های اقتصادی داخلی؛ رفتار نامناسب مصرفی، تولیدی و رفتار نامناسب برخی مسئولان منجر به تشدید اثرات تحریم ها (تورم، بیکاری و کمبود کالا) شد.
عبدالملکی در پایان یادآور شد: راه حل این موضوع رفع خصومت های اقتصادی داخلی است و این بهترین راه اقتصاد مقاومتی است وایران را در قله قرار خواهد داد این امر در نهایت به رفع خصومت های خارجی نیز منجر خواهد شد.
در پایان این برنامه از برخی از هنرمندان فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی چون امید قالیباف، خبرنگار واحد مرکزی خبر ، میلاد عرفان پور شاعر برجسته کشور وحامد زمانی خوانند ارزشی کشورمان و چندتن از دیگر هنرمندان تقدیر شد.
همچنین در این همایش حامد زمانی دو قطعه معروف خود را اجرا کرد.