به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، محمدصالح هاشمی گلپایگانی عصر امروز در جمع دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست تخصصی بررسی«سیر مطالعاتی شهید مطهری» در سالن اجتماعات این دانشگاه بیان داشت: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» اولین قدم در آغاز هر بحث به شمار میآید، آنچنان که آیت الله جوادی آملی در جمع تعدادی از طلاب فرمودند:«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»، یکی از اسماء اعظم خداوند است.
وی ادامه داد: کاری که با نام خدا آغاز نشود، انقطاع از وجود دارد، به این معنا که این کار پایان خدایی نخواهد داشت آنچنان که آغازش با نام خدا همراه نبوده است.
این استاد دانشگاه به آیه «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» اشاره کرد و گفت: این آیه اشاره به نوری دارد که از زمین به آسمان کشیده میشود و خداوند را روشنابخش تمام تاریکیها میداند، پس چنانچه کسی در زندگی به این نور در«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» دسترسی پیدا کند با تفاوتهای بزرگی آشنا خواهد شد.
انسانی که نشانه ندارد در عالم رها است
هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه انسانی که نشانه ندارد در حقیقت در عالم رها است، خاطرنشان کرد: در هر جلسه و گفتمانی با صدای راسخ «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» بگویید و به همه ثابت کنید نشانه شما چیست و به کجا تعلق دارید.
وی با انتقاد از کسانی که «بسم الله» گویان را حقیر و اُمل میدانند، بیان داشت: این را بدانید اگر گفتن نام خداوند در ابتدای هر جلسهای نشانه ای از اُملی باشد، ما امل ترین افراد خواهیم بود زیرا میخواهیم بگویم متعلق به چه کسی و داغ چه خواسته ای بر بدن ما نهاده شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با بیان اینکه برای درک«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» دو مقدمه نیاز است، خاطرنشان کرد: افرادی میتوانند این اسم اعظم خداوند را درک کنند که بر دو مقدمه تکرار و اظهار تکیه داشته و مانند حکاکی که تلاش در جا انداختن موضوع مورد نظر خود دارد بر بدن خود حک نام خداوند را مُنقش کند.
وی ادامه داد: آنقدر باید نام خداوند را در کلمه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» تکرار کنیم که در وجود ما اتصال ایجاد کرده و این را بدانید به محض رها کردن این کلمه انقطاع شکل خواهد گرفت.
این استاد دانشگاه ریا را یکی از حربههای شیطان دانست و گفت: هیچ گاه از گفتن بلند نام «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» نترسیده و در جمعهایی که حضور دارید چه در خانواده، اجتماع و یا دانشگاه این نام را بلند اظهار کنید و نگران ریا بودن آن نشوید زیرا خداوند بر بلند گفتن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» تأکید و در مبارزه با ریا با نیت درونی افراد اصرار دارد.
نبود اراده و نظم مشکل جامعه دانشجویی ما است
هاشمی گلپایگانی با انتقاد از نداشتن اراده و نظم در امور مورد توجه در میان دانشجویان خاطرنشان کرد: به محض گفتن ب« بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ» سوره والعصر را تکرار کنید.
وی در تفسیر این سوره گفت: عصر یک چهارم پایان هر روز است و به این معنا میباشد که در آخر یک روز در هنگام نتیجه گیری همان گونه که قرآن به والفجر قسم خورده است، قرآن را به عصر قسم بدهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: در ادامه سوره والعصر میآید« إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ» به این معنا که قسم به عصر شما خسران گشته و سرمایه از دست داده هستید مگر اینکه «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» ایمان داشته باشد.
این استاد دانشگاه ایمان را داشتن خیالی آسوده در تعلق همه داشتهها به خدا دانست و ادامه داد: ایمان یعنی غصه نخوردن برای مال، دنیا و خواستههای نفسانی به شکلی که در کتاب دوم شهید مطهری به زیبایی ایمان و آزادی به تمام جویندگان ایمان واقعی نشان داده میشود و میتوانید به خوبی حقایق داشتن ایمان واقعی را مورد بررسی قرار دهید.
عمل صالح حقیقی، عمل ثانویه است
هاشمی گلپایگانی در ادامه تفسیر سوره والعصر خاطرنشان کرد: در قسمت «وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» به عمل صالح اشاره میشود که عمل صالح حقیقی علاوه بر اعمال اولیه شامل اعمال ثانویه نیز میباشد که میتوان گفت بهترین عمل صالح آن عملی است که در شرایط موجود مورد نیاز است.
وی ادامه داد: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» انسان را به تربیت در صبر و توسل به حق رهنمود میسازد آنچنان که فرد دارای صبر در جامعه فرد نق زننده به همه امور زندگی نخواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این سئوال که صبر حقیقی چیست، گفت: در آیه ۲۰۰ مبارکه سوره آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» صبر واقعی توضیح داده میشود آنچنان که مرحوم آیت الله طباطبایی حدود ۱۰۰ صفحه در خصوص معنای واقعی صبر توضیح میدهند.
این استاد دانشگاه به آیه« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» اشاره کرد و بیان داشت: توانایی و تحمل مشکلات زندگی در اتفاقات روزمره در کنار تقویت اراده در برابر ناملایمات زندگی یک قسمت از صبر در زندگی است.
وی ادامه داد: باید تربیت را از خود و صبر بر مشکلات و ناملایمات زندگی را آغاز کنیم، هرکسی این مطلب را میخواند از خود سئوال کند چرا در برابر هر چیزی که مطابق میل وی نیست مخالفت و مقابله انجام میدهد؟
هاشمی گلپایگانی با بیان اینکه صابران را پیدا کنید و دوستان خود را از این قشر انتخاب کنید، افزود: صبر در طاعت، مشکلات، گرسنگی، کم خوابی و کار صبری حقیقی است که در صورت شکل گرفتن در انسان راه های رسیدن به سعادت در انسان هموار میشود.
این استاد دانشگاه برگزاری همایشهای بسیار در دانشگاه را کار خوبی دانست و گفت: مشکل اصلی ما وجود انواع و اقسام همایشها در دانشگاهها نیست، بلکه به دلیل همراه نبودن این همایشها با بینش عمیق، خروجی مورد نظر از آنها به دست نمی آید.
وی با اشاره به سخنان شهید مطهری، خاطرنشان کرد: اگر به قول شهید مطهری ذهن ما تبدیل به انباری شود، علم مسموم تولید خواهیم کرد که نه تنها فایده ندارد بلکه مضر است.
هاشمی گلپایگانی نبود اطلاعات در دانشجویان را ضعف آنها در دنیای امروزی دانست و خاطرنشان کرد: آثار شهید مطهری در پی ارائه یک نظام فکری است که هر دانشجویی وارد این نظام شود ریشه دار و مبنادار میشود، در حقیقت شهید مطهری درخت دانش تولید میکند.
وی ادامه داد: انسان در صورتی که وحدت شخصیت نداشته باشد نمیتواند کار مهمی انجام دهد آنچنان که شهید مطهری بیان میکند اگر انسان وحدت شخصیت نداشته باشد مریض است، زیرا فکرهایش تبدیل به اربابهای متفرق شده و این عامل باعث میشود اعمالش کارایی لازم را نداشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در بخش پایانی سخنان خود به وجود شبهات بسیار در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: امروز در برابر این شبهه کتاب تورات که میگوید خداوند انسان را از بهشت بیرون کرد زیرا از درخت دانش بر دهان گذاشت و سپس قصد رفتن سراغ درخت جاودانگی را داشت و خداوند از ترس جاودانه شدن انسان و رقابت با وی، انسان را به زمین منتقل کرد چه پاسخی دارید؟ بسیاری از دانشمندان امروز در غرب براساس همین انحراف در تورات اعتقاد دارند که بهتر است عالمی جهنمی باشند تا گوسفندی در بهشت و کار به جایی رسیده است که امروز برمبنای همین تحریفات در شهرک غرب تهران عده ای در شام غریبان امام حسین(ع) با سگهای خود جشن گرفتند زیرا معتقد بودند مانند مسیح در شب صلیب کشیدن او باید جشن گرفت زیرا انسان به وسیله قربانی شدن امامان خود به سعادت میرسد!!!
این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به جلسهای با مقام معظم رهبری بیان داشت: در این جلسه مقام عظمای ولایت بر جدی گرفتن سیر مطالعاتی شهید مطهری تاکید کردند.